• elieelie78

Mascara på 5 åring!!??

Hejsan! Jag arbetar på ett dagis norr om stan.Ett underbart yrke och underbara barn. Men har ett problem som jag skulle vilja ha åsikter om. Jag har en härlig skara barn som jag är fröken åt. Men har under en lång tid reagerat på att en flicka (5år)som verkar ha konstiga hemma förhållanden. Hon bor varannan vecka hos mamman och pappan. Det som är skrämmande är att det verkar se så olika ut i uppfostran varannan vecka hos den här tjejen. Veckorna hon bor hos sin pappa är hon mer mogen, självsäker, ser vårdad ut i hår och normala dagis kläder. Veckorna hon är hos sin mamma har hon ofta nån typ av maskerad kläder eller rätt begagnade små kläder. Ovårdat hår med tover. Problemet är att hon kissar i trosan dom veckorna hon är hos sin mamma. Något vi har märkt på avdelningen. Vi har pratat lite mellan oss som jobbar med henne att det är sån skillnad varannan vecka. Men nu har det blivit ett problem bland hennes vänner på dagis. Dom retar henne för hur hennes lugg ser ut. Att hon har konstiga kläder. Och i månads så hade hennes mamma sminkat henne med mascara! Och dagen efter hade hon sovit med maskaran att hon va helt svart under ögonen. Så den här veckan har hon blivit retad för sina maskeradkläder, en sneklippt lugg och maskaran. Jag tycker så synd om henne. Hjälp mig, va tycker ni föräldrar. Ska jag prata med den här mamman? Vi fröknar har diskuterat att vi snart måste göra nått. Men att den här mamman verkar väldigt udda och kanske inte förstår? Kanske införa sminkförbud och vanlig klädsel så hon inte ska behöva höra från andra barnen att hon ser konstig ut? Snälla tips...

• Svar på tråden Mascara på 5 åring!!??
  • kenneth56svedala

i iran e alla typer av frisyrer på kvinnor förbjudna i skolan.
    tkr inte att man ska förbjuda maskara, vad kommer efter det. förbjuda nagellack?

• elieelie78

Absolut förstår vad du menar. Helt okej att klä ut sig pojke som flicka. Men på dagis så har vi utklädningskläder. Att hålla reda på alla dessa smycken osv går inte. Vi har maskerad dagar då man får klä ut sig. Maskara är inte bra att ha som barn för ögonen. Plus att den här flickan har med sig olika läppstift och ögonskuggor som vi ska sitta och sminka på under dagen. Helt ok att kanske hemma leka frisör eller lite glitter på kinderna. Men sen torka bort. Men att stå och sminka sig vid 4-5 år tycker jag är galet.

• elieelie78

Ja det är mamman som sminkar henne på morgonen. Det finns i affären barn nagellack som är milt gjorda för barn. Det finns läppsyl med glitter och mild färg. Jag har aldrig sett mascara för barn. Jag tror att det är för att mascara kan ge ögonallergi. Sen ska man också stå och gnugga ögonen med make up servetter innan man lägger sig. Men det han inte den här mamman så ungen va röd och hade maskarasmul i ögonen dagen efter. Så att nagellack och läppsyl med glitter är mer accepterat har nog med barnhälsan lite.

• kenneth56svedala

detta har inget med flickans hälsa att göra, detta tror jag har med synen på föräldraskap.
    exempelvis så e många föräldrar emot att 15åriga flickor skaffar piercing, men fullt okay att hon gör andra aktiviteter med sin pojkvän,

• elieelie78

Kenneth56svedala jag tycker det är sjukt att sminka barn med kajal, Maskara och fundation. Tycker det är sjukt med mammorna som sminkar sina barn innan skönhetstävlingar också. Är man fem år ska man få klä ut sig, sminka sig med maskerad smink på lek. Inte bli utseende fixerad på dagis och att vi dagisfröknar ska bättra på barnens Maskara och puder.?!

• Tow2Mater
    elieelie78 skrev 2014-02-19 02:47:37 följande:
     och att vi dagisfröknar ska bättra på barnens Maskara och puder.?!
    Har mamman eller barnet bett er göra detta?
  • kenneth56svedala

ofta en 5åring e utseende fixerad, tror hon gör det på lek.

• elieelie78

Men finns det barnmaskaror? Då har jag missat det. Jag fick en ögoninfektion när jag var tonåring. Vi delade Maskara i plugget. Det är en känd sak att aldrig dela en Maskara pga bakterierna vi har i ögonen. Så du tycker att man ska få sminka sina bebisar också? Absolut sista raden. Tyvärr kan man nog bara lära barnen sunt förnuft och informera om riskerna vid sånna aktiviteter. Det är inget man kan säga nej till och att det hålls. Piercing helt okej när man får. Men att det är ett seriöst ställe och att efterbandlingen sköts korrekt. Va tycker du

• C Silfverskiöld

Ert första ansvar är att se till att barnen inte retas. Om någon väljer att se annorlunda ut så ska det respekteras av såväl förskolelärare som barn. Ni går vida över era befogenheter om ni ska tala om för att barn att det är fel att klä sig si eller så.

Det andra ni ska göra är att göra en orosanmälan då det i mitt tycke verkar uppenbart att något försiggår hos mamman som inte är helt ok för barnet.

• kenneth56svedala

man kan visst använda andras maskaror utan o bli sjuk.
    jag använder ibland min frus o har aldrig blivit smittad med något.

Svar på tråden Mascara på 5 åring!!??