• elieelie78

Mascara på 5 åring!!??

Hejsan! Jag arbetar på ett dagis norr om stan.Ett underbart yrke och underbara barn. Men har ett problem som jag skulle vilja ha åsikter om. Jag har en härlig skara barn som jag är fröken åt. Men har under en lång tid reagerat på att en flicka (5år)som verkar ha konstiga hemma förhållanden. Hon bor varannan vecka hos mamman och pappan. Det som är skrämmande är att det verkar se så olika ut i uppfostran varannan vecka hos den här tjejen. Veckorna hon bor hos sin pappa är hon mer mogen, självsäker, ser vårdad ut i hår och normala dagis kläder. Veckorna hon är hos sin mamma har hon ofta nån typ av maskerad kläder eller rätt begagnade små kläder. Ovårdat hår med tover. Problemet är att hon kissar i trosan dom veckorna hon är hos sin mamma. Något vi har märkt på avdelningen. Vi har pratat lite mellan oss som jobbar med henne att det är sån skillnad varannan vecka. Men nu har det blivit ett problem bland hennes vänner på dagis. Dom retar henne för hur hennes lugg ser ut. Att hon har konstiga kläder. Och i månads så hade hennes mamma sminkat henne med mascara! Och dagen efter hade hon sovit med maskaran att hon va helt svart under ögonen. Så den här veckan har hon blivit retad för sina maskeradkläder, en sneklippt lugg och maskaran. Jag tycker så synd om henne. Hjälp mig, va tycker ni föräldrar. Ska jag prata med den här mamman? Vi fröknar har diskuterat att vi snart måste göra nått. Men att den här mamman verkar väldigt udda och kanske inte förstår? Kanske införa sminkförbud och vanlig klädsel så hon inte ska behöva höra från andra barnen att hon ser konstig ut? Snälla tips...

• Svar på tråden Mascara på 5 åring!!??
  • elieelie78

Ja, flickan vill att vi ska sminka henne. Så som mamma gör. Hennes mamma har packat ner smink i väskan. Sen när hon blir ledsen rinner mascaran och hon blir retad för inget annat barn sminkar sig på dagis. Idag fråga en mamma oss lite om smink. Hennes dotter tjata att hon ville men mamman sa nej.

• elieelie78

Va bra att du klarat dig. Ibland blir man inte smittad. Men när man får en sån ögoninfektion är det inte kul.

• elieelie78

Det är samma som man ska alltid slänga mascaran när man haft ögoninfektion. En annan person kan ha bakterier som ej bryts ut men gör det på en annan.

• kenneth56svedala

allt e inte kul i livet,

• elieelie78

Bra råd där. Självklart att barnen inte retas. Jag tycker otroligt synd om den här flickans situation. Vi har en pojke som har ett handikapp i ena benet. Barn är elaka och vi har vart stenhårda för att han ska behandlas lika som alla andra. Och ja, alla barn har olika kläder. Det är väl bra det. Torra, hela, varma, svala,bekväma kläder när det är lek på dagis. Sen hur dom ser ut spelar väl ingen roll. Men kanske inte så passande med nithandskar när man klättrar i träd. Eller superhjälte mantel när man gungar.

• C Silfverskiöld
    elieelie78 skrev 2014-02-19 03:19:12 följande:
    Bra råd där. Självklart att barnen inte retas. Jag tycker otroligt synd om den här flickans situation. Vi har en pojke som har ett handikapp i ena benet. Barn är elaka och vi har vart stenhårda för att han ska behandlas lika som alla andra. Och ja, alla barn har olika kläder. Det är väl bra det. Torra, hela, varma, svala,bekväma kläder när det är lek på dagis. Sen hur dom ser ut spelar väl ingen roll. Men kanske inte så passande med nithandskar när man klättrar i träd. Eller superhjälte mantel när man gungar.
    SEn en fråga har ni pratat med pappan?
  • elieelie78

Nä allt är inte kul. Mycket tråkigt kan man lösa till det bättre.

• elieelie78

Vi har pratat med pappan. Han har inte sett sin dotters kläder under veckan då flickan bor hos mamman. Bytet är söndagar så han har väl inte tänkt så mycket på va hon har på sig på fritiden. Mascara och övriga sminket är nått som börjat nu så vi ska prata med pappan om det också. Det vi pratat mest om är toaproblemen. Hon kissar inte på sig hemma hos pappan iallafall. Det tycker jag är en signal på att nått händer varannan vecka med den hör flickan.

• C Silfverskiöld
    elieelie78 skrev 2014-02-19 03:35:39 följande:
    Vi har pratat med pappan. Han har inte sett sin dotters kläder under veckan då flickan bor hos mamman. Bytet är söndagar så han har väl inte tänkt så mycket på va hon har på sig på fritiden. Mascara och övriga sminket är nått som börjat nu så vi ska prata med pappan om det också. Det vi pratat mest om är toaproblemen. Hon kissar inte på sig hemma hos pappan iallafall. Det tycker jag är en signal på att nått händer varannan vecka med den hör flickan.

Det är definitivt en varningssignal sen kan man inte vara säker på att det är mamman som orsakar problemen. Man ska vara medveten om att problemen likaväl kan vara hos pappan men att de av anspänning inte visar sig annat än hos mamman. Så inget är skrivet i sten även om jag skulle rösta för att något inte stämmer hos mamman.
  • elieelie78

Det intryck vi har fått av flickan är att hon är så olik sig varannan vecka. Det är som hon får göra som hon vill och få allt hon vill men ändå se lite bortglömd ut när hon bor veckan hos mamman. En fröken påpekade att hon pratade väldigt mycket bebisspråk när hon är hos mamman. Plus att hon tar ett steg tillbaka i utvecklingen. Vi funderade på om det kan va ett uppmärksamhets tecken hos mamman. Sen veckorna hon är hos pappan är hon mer lugn, självständig och går på toan själv. Det är sån skillnad.

Svar på tråden Mascara på 5 åring!!??