Inlägg från: Anonym (läkarskräck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (läkarskräck)

    Kejsarsnittsrädsla?

    Alltså jag vill verkligen ha ett kejsarsnitt om jag ska skaffa barn. Jag har läst igenom alla för och nackdelar med vaginal födsel och kejsarsnitt och det känns som ett självklart val att göra ett planerat snitt.

    MEN... Det går inte! Jag har nämligen extrem läkarskräck. Jag kommer inte klara av att få dropp, sprutor, ta blodprov, eller ryggmärgsbedövning osv osv...

    Jag vet verkligen inte hur jag ska göra här. Kanske ska börja titta på adoption istället.

    Är det fler än mig som har samma problem?

  • Svar på tråden Kejsarsnittsrädsla?
  • Anonym (läkarskräck)
    Helly skrev 2014-02-20 18:52:47 följande:
    Jag tycker att du ska försöka ta tag i din läkarskräck, TS.

    Vaginala förlossningar kan kräva mycket efterarbete och om man har läkarskräck så är det en urkass situation att sätta sig i, att bjuda in till underlivsskador som kan kräva långsiktig behandling.

    Så många sprutor och grejer är det inte i samband med ett snitt. Man gör blodprov under graviditeten för att ta reda på din blodgrupp och hålla koll på järnvärden mm, men det gör man oavsett hur barnet ska komma ut. Inför snittet sätter man en infart i armen (en!) och det görs inte av en läkare utan av en sjuksköterska. Är du lika rädd för dem? Man sätter slutligen en kateter, men det görs efter att bedövningen har tagit så att man inte känner någonting. Ryggbedövningen ser man inte när de sätter och den känns nästan inte. Som ett myggbett ungefär.

    Snitt kan också utföras under narkos. Jag sov igenom mitt akutsnitt. Skulle det kunna vara en möjlighet för dig?

    Oavsett hur du vill föda så tror jag att det är viktigt att du tar tag i din läkarskräck, för du kommer att behöva ta läkarkontakt och om du blir gravid kommer du att behöva ta sprutor och göra vissa kontroller. Att föda vaginalt är som sagt ingen garanti för att man slipper läkare - snarare är det så att man ökar skaderisken ytterligare om man undviker läkare i samband med en vaginal. Inte bra alltså.

    Tack för ditt inlägg. Det perspektivet har jag inte tänkt på. Såklart det blir värre om jag drar på mig skador efter en vaginal förlossning och då kommer jag säkert gå och dra mig för att ens söka hjälp pga min rädsla. 

    Blodprov har jag aldrig lyckats ta och infart skulle jag inte klara av heller. Kan dem inte sätta infarten på foten istället? När jag fått bedövningen. Då känner jag ju ingenting ändå...


    Gällande blodprovet. Får man göra det själv? Jag tror det skulle vara enklare.

  • Anonym (läkarskräck)

    Verkligen en lurig situation jag har. Jag ska ringa till min vårdcentral och se om dem har någon jag kan prata med om detta.

Svar på tråden Kejsarsnittsrädsla?