• liamae

Ivf mars 2014

Anneliiee skrev 2014-03-13 14:03:25 följande:
    Då har vi fått tillbaka ett litet pyre. :) av 15 ägg vart 14 befruktade och sen 8 som va bra kvalité. :) så ett till mig och 7 till frysen.:) va dock inte helt smärtfritt då hon inte fick upp katetern. Så fick smärtlindring i form av morfin i armen igen och de gjorde underverk. :) TD 1/4.

Men wow vilket bra resultat! Måste kännas riktigt skönt med alla backuper! Och att det blev en återföring idag förstås. Hur mår du nu då?
  • liamae

Hur går det för er allihopa? Jag har börjat med sprutorna nu, har redan börjat kännas i äggstockarna efter bara två dagar.

Elin, hur känns det hos dig? Tina och johansson, hur har det gått med ÄP/FET?

• liamae
    johansson79 skrev 2014-03-18 09:07:46 följande:
    Kliniken ringde nyss av 8 ägg vart 2 befruktade så idag får jag 2 tillbaka ett 2 cell och ett 4 cell :) hoppas detta får vägen nu eftersom det inte blev några till frysen!

Lycka till! Vilken klinik går du på? Vet du varför de ger dig båda tillbaka? Har hört att det mest är i undantagsfall de gör det så jag blir nyfiken. :)
  • liamae
    lillatrollet85 skrev 2014-03-18 11:18:58 följande:
    Ska med få två tillbaka.. Pga det är vårt sista landstingsbekostade försök.

Äl-sprutan ikväll... äntligen..

Okej. Jag gör också mitt sista landstingsfinansierade men till mig har de inte sagt något om två. Vilken klinik går du på? Konstigt att det är så olika med information och rutiner. Lycka till med ÄP sen!
  • liamae
    lillatrollet85 skrev 2014-03-18 18:48:30 följande:
    De frågade de nu på sista ul jag var på. Går på Sahlgrenska i Göteborg. Du?

Tack! När är de dags för dig? Visst följdes vi åt i en tråd i höstas?

Jag tror att jag känner igen dig också. :) Jag gjorde ett misslyckat försök höstas iaf så det här är andra försöket. ÄP blir antagligen i nästa vecka, är på sprutdag 5 nu. Jag går i Linköping. Funderar på det där med att få två embryon tillbaka. Förra gången fick vi bara ett befruktat men av bra kvalitet så då var det ju inte så mycket att fundera på. Men just pga det dåliga resultatet kanske man skulle satsa på två om mannaår möjlighet den här gången. Hm. Får nog fråga på kliniken. Och hoppas innerligt att jag åtminstone får ett fint embryo tillbaka förstås!

Elin, förra gången fick jag sänkt dos efter 6-dagarskontollen. Då sa de att de helst vill ha en jämn dos hela behandlingen men att det oftast är bättre att höja än att sänka, men jag vet inte varför i så fall. Mitt värde var ju jättehögt redan då o så resulterade det ju ändå i överstimulering trots sänkningen och surfningen så på så sätt är det kanske att föredra att inte gå ut så hårt från början?
  • liamae
    lillatrollet85 skrev 2014-03-18 18:48:30 följande:
    De frågade de nu på sista ul jag var på. Går på Sahlgrenska i Göteborg. Du?

Tack! När är de dags för dig? Visst följdes vi åt i en tråd i höstas?

Jag tror att jag känner igen dig också. :) Jag gjorde ett misslyckat försök höstas iaf så det här är andra försöket. ÄP blir antagligen i nästa vecka, är på sprutdag 5 nu. Jag går i Linköping. Funderar på det där med att få två embryon tillbaka. Förra gången fick vi bara ett befruktat men av bra kvalitet så då var det ju inte så mycket att fundera på. Men just pga det dåliga resultatet kanske man skulle satsa på två om mannaår möjlighet den här gången. Hm. Får nog fråga på kliniken. Och hoppas innerligt att jag åtminstone får ett fint embryo tillbaka förstås!

Elin, förra gången fick jag sänkt dos efter 6-dagarskontollen. Då sa de att de helst vill ha en jämn dos hela behandlingen men att det oftast är bättre att höja än att sänka, men jag vet inte varför i så fall. Mitt värde var ju jättehögt redan då o så resulterade det ju ändå i överstimulering trots sänkningen och surfningen så på så sätt är det kanske att föredra att inte gå ut så hårt från början?
  • liamae
    lillatrollet85 skrev 2014-03-19 07:42:40 följande:
    Plock imon... känner mig helt annorlunda denna gång inför det.. :/

På vilket sätt? Fysiskt eller mentalt? Förstår jag dig rätt att det är ditt andra plock o att du gjort ett FET mellan? Jag har ju bara gjort ett (med ET) o känner mig också annorlunda mot förra gången. Tänker på det mindre o är mindre nervöst på ett sätt (pga att jag vet vad som ska hända o att jag klarat det en gång redan) men mer nervös på ett annat (pga smärtan jag kände förra gången o osäkerheten för hur det ska gå den här gången, ett misslyckande till kommer ta hårt på mig). Mår dessutom lite annorlunda nu. Det känns ungefär lika i äggstockarna men jag mår mycket mindre illa den här gången (kanske minskad nervositet?).
  • liamae

lillatrollet, okej, jag förstår. Jo, jag känner lite samma sak. Man vågar inte riktigt hoppas när man har misslyckanden bakom sig men samtidigt är ju hoppet det enda som får en att orka igenom allt. Måtte det gå väl den här gången!

Johansson, vad kul! Håller tummarna! Första gången fick vi frågan om vi ville ha tillbaka två om inget av embryona hade bra kvalitet. Jag blev helt ställd o var tvungen att gå hem o tänka men nu är det helt självklart att vi vill det! Jag skulle för min egen del gärna ta en tvillinggraviditet om det skulle bli så, det enda man är orolig för är i så fall barnens hälsa. Fascinerande hur en sån här process ändrar ens tänk!

Sandi, jag tar också Gonal-F. Sprutan är lätt att ta, det gör bara lite ont ibland tycker jag men det är verkligen en jämförelsevis snäll spruta. Jag mår rätt okej, det spänner o drar o känns lite som mensvärk i äggstockarna o ibland mår jag lite illa. Det är lite obekvämt med de stora äggstockarna ibland.

Jag tycker också att det är konstigt att de bara går på blödningen som nedregleringskoll. Jag har blött utan att vara nedreglerad den här gången. Där vi går gör de en samlad bedömning av östrogennivå (blodprov), äggstockarnas utseende och slemhinnans tjockek (den ska vara tunn. Blödning = oftast tunn slemhinna)

• liamae
    merjama skrev 2014-03-19 15:51:05 följande:
    Hej,tänkte hoppa in här då Era historier är väldigt likt min. Detta är min andra icsi behandling, fick ett misslyckat Ivf i höstas, dem förklarade inte så mycket. Dock var jag väldigt nära ÖS, hade det väldigt jobbigt faltiskt. Och nu läste jag nånstans att om man säker/höjer dosen ofta så får äggen sämre kvalite så jag hoppas att det var problemet för mig, gick nämligen ner från 112,5E gonal F till 100E,75E och till sist 50E . Denna gången har jag legat på 100E och testet visade att jag låg bra till. Imorgon har jag VUL så hoppas på fina äggblåsor. Denna gången känns det annorlunda som ni damer också påpekade,både psykiskt och fysiskt. Man är inte lika nervös och analyserande som första gången,men innerst inne så fasar man inför ÄNNU ett minus. Hoppas på ett plus för oss tjejer????

Hej! Jag känner igen dig från i höstas också. Hoppas att vi lyckas bättre den här gången båda två! :)

Jag fick också sänkt förra gången, från 125 ner till 100, 75, 37,5 o sist en surfdag utan något alls. Hoppas att det kan vara det som strulade till det sist o att den här gången blir en jämnare dos med bättre resultat.

Är det första vulet för dig imorrn? Efter 6 dagar? I så fall är vi helt i fas för jag ska också på kontroll imorrn.
  • liamae
    merjama skrev 2014-03-20 15:24:44 följande:
    Nu känner jag också ditt namn ?, oki du fick också sänka dosen drastiskt. Idag var jag på min första VUL och det var sisådär, många äggblåsor men den största låg på "bara" 15mm, de flesta ligger på 9-13mm. Påminner mig om min senaste ivfen, hade kvantitet istället för kvalite. Men fick svar att jag ska behålla min 100E till lördag då Ska det sänkas till75E ?. Har VUL på söndag igen. Frågade sjuksköterskan och hon sa att jag ligger på 6300 på det östrogenvärdet. Vet någon om det är för högt?? Hur går det för dig,va sa Vul besöket idag?

merjama skrev 2014-03-20 15:24:44 följande:
    Nu känner jag också ditt namn ?, oki du fick också sänka dosen drastiskt. Idag var jag på min första VUL och det var sisådär, många äggblåsor men den största låg på "bara" 15mm, de flesta ligger på 9-13mm. Påminner mig om min senaste ivfen, hade kvantitet istället för kvalite. Men fick svar att jag ska behålla min 100E till lördag då Ska det sänkas till75E ?. Har VUL på söndag igen. Frågade sjuksköterskan och hon sa att jag ligger på 6300 på det östrogenvärdet. Vet någon om det är för högt?? Hur går det för dig,va sa Vul besöket idag?

Det gick bra för mig! Hade 7 äggblåsor över 10 mm, varav den största på 13 mm nånting. Hon såg flera andra runtom som också kanske är på g sen. Östradiol var på 1600 (jag jämför med förra gången då det var ca 4000 vid den här tiden då jag sen blev överstimulerad) o jag fick behålla samma dos gonal-f till måndagens kontroll. Till mig har de sagt att man ska ha nånstans över 4000 i östradiol när det närmar sig äggplock men det beror väl på många faktorer. Jag är iaf glad över att blåsorna verkar växa till långsamt o stabilt den här gången, inte så hetsigt som sist.

Vet du när det verkar bli ÄP för dig? Jag hoppas på onsdag för min del.
Svar på tråden Ivf mars 2014