Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

    Könsneutrala omklädningsrum

    Anonym (mraj) skrev 2014-02-21 06:39:51 följande:



    För övrigt vet du de facto inte hur det är, då du förmodligen ej testat.
    Snacka om motsägelse i termer!

    Något kan ju inte vara de facto och förmodligen på samma gång. Jag får intrycket av att du använder uttryck du inte känner betydelsen av.
  • Philipsson
    LillGris skrev 2014-02-21 09:53:15 följande:


    Äh. Det där är inte sant. Bara för att jag är van vid att se män nakna och halvnakna och det är helt avdramatiserat för mig betyder inte det att jag inte tänder rejält nät äär karln min klär av sig.
    Fast om man tar t.ex. s.k. 'porrskadade' personer, så är det ju sådana som har sett så mkt porr att de inte längre tänder på sex irl.

    Vad jag menar är att för att DU inte blir avtrubbad av att se nakna män runtom dig i tid och otid, så innebär ju inte det att det är så för alla andra. I en tv-serie som gick för ett par år sen, så var det en gynekolog (Gynekologen i Askim) som blev impotent, bl.a. av att glo kvinnor i underlivet hela dagarna. Det skulle nog jag också ha blivit...

    Kan du förstå det (empati) eller är det så att du bara kan närma dig verkligheten utifrån hur du själv upplever den (egocentrism)?
  • Philipsson
    LillGris skrev 2014-02-21 13:02:06 följande:


    Jag kanske är konstig. Men jag har svårt att se hir man kan jämställa porr och att gräva nån i underlivet hela dagarna med att byta om i samma rum som någon av motsatt kön. Dessutom har jag nästan aldrig hört talas om en flata eller bög som blivit avsexualiserad av att byta om med det kön de tänder på.
    Nu var det ju en principiell jämförelse jag gjorde, inte en jämförelse i sak.

    Du vet ungefär som det där med "dataspel/filmvåld". En del säger att detta inte påverkar folk öht. Fast när man då börjar diskutera detta med "reklam" med dem, då vänder de på argumenten och hävdar att reklamen påverkar folk.

    Frågan blir då: Varför påverkar reklam folk men inte dataspel/filmvåld? En principiell jämförelse. Detta kan de då inte svara på. De har bara bestämt sig för en åsikt, utan att ha täckning för det.


  • Philipsson

    När det gäller privata idrottsanläggningar så kan de som driver stället ju välja själva hur de vill ha det. Trivs man inte med deras upplägg är det ju bara att söka sig någon annanstans.

    Däremot när det gäller omklädningsrum på arbetsplatser så är det en facklig fråga. Man kan ju tänka sig att ett företag vill spara in pengar och bara har ett enda, gemensamt omklädningsrum, istf två. Då är det facket som får ta den frågan.

    När det gäller offentliga badhus o.d. så handlar det om offentliga institutioners policy.

    Jag tror de flesta föredrar könsuppdelade omkl. rum, snarare än gemensamma, och själv tycker jag det är klädsamt med en viss prydhet.

    Nyligen hörde jag dock på radio att trenden snarare går mot individuella duschbås. Många efterfrågar tydligen det.

  • Philipsson
    Sensitiveguy skrev 2014-02-21 14:59:54 följande:

    Tror? Du vet förmodligen inte, och för att värna valfriheten, bör neutrala rum finns också. Likt vi idag har offentlig och privat vård. Prydheten är också något varje individ själv får ta ställning till.
    Som jag skrev så vet jag inte. Saknar du förståndsgåvor?

    För att främja valfriheten borde vi väl ha enskilda duschutrymmen isf. Å andra sidan kanske det är diskriminerande mot dem som föredrar badkar...
  • Philipsson
    LillGris skrev 2014-02-21 16:44:07 följande:


    Men man kan inte bara dra en jämförelse ur röven och leka att den är relevant. Reklam är GJORD för att påverka. Det har gjorts tusen och åter tusen studier på vilka ord man ska välja, vilka färger som uppmuntrar köp och vilka som har motsatt effekt, vilken ton som ska användas, hur reklam ska filmas för att påverka individer på bästa sätt. Enda likheten mellan reklam och film är att de visas på tv.
    För att du inte inser att jämförelsen är relevant, så betyder ju det knappast att den inte är det.
    ---
    Är det därför man ägnar sig åt produktplacering i film då? Ett par brallor av ett visst märke, på "rätt" häck? Eftersom det är film, kan det inte utöva påverkan på folk?

    Hur tänkte du nu, eller tänkte du inte alls?
  • Philipsson
    LillGris skrev 2014-02-24 06:27:24 följande:


    Vad är produktplacering? Är det kanske... Reklam? Ja, jag tror minsann det är det. Jag har aldrig påstått att vad man ser på film inte kan påverka. Jag har sagt att du inte kan jämföra den påverkan reklam (där produktplacering ingår) gör med påverkan en våldsfilm har. Reklam är skapt för att påverka, med alla små psykologiska tricks det innebär. En actionrulle är det inte.
    Klart att man kan jämföra det. Det är väl just det man kan, och det som är intressant, i sammanhanget.

    Nu försöker du komma ur den rävsax du har satt dig i genom att blanda bort korten, men du snurrar bara in dig i motsägelsefulla agument.

    Självklart påverkar reklam, och självklart påverkar film och dataspel.

    Den som förnekar det är världsfrånvänd.
  • Philipsson
    dukat skrev 2014-02-26 16:17:27 följande:
    detta är ju regel i Tyskland och mkt vanligt i Holland Österrike och Schweiz. Spec i simhallar/badhus men också på gym Är inget märkligt alls och funkar utmärkt Men det gäller att inse att nakenhet och sex inte hänger ihop
    Kan man inte klara det  ja då har man problem vilket dessvärre gäller många i det här landet
    För mig hänger definitivt nakenhet och sex mer ihop än påkläddhet och sex.
  • Philipsson
    Anonym (mraj) skrev 2014-02-27 15:30:06 följande:

    Det är inte detsamma som att nakenhet och sex är direkt sammankopplade. Åtminstone inte i stressiga ombytes/duschsituationer.
    NU var det ju inte det dukat skrev, utan: "Men det gäller att inse att nakenhet och sex inte hänger ihop".

    Jag tänker då definitivt inte inse det. För mig hänger nakenhet och sex ihop. Påkläddhet hänger däremot inte ihop med sex i samma utsträckning.
  • Philipsson
    Anonym (mraj) skrev 2014-03-02 19:07:20 följande:

    Jag läste vad hen skrev och jag håller i stort med. Men det beror ju på situationen i vilken grad nakenhet i sådana fall hör ihop med sex, om du anser så. Jag menar att nakenhet är en förutsättning för sex, men att nakenheten i sig inte utgör de sexuella tillfredsställelsen, utan andra, djupare faktorer. Och påkläddhet kan således vara förknippat med sex med, om det är personen bakom kläderna som associeras med sex. Men generellt, så är väl kläder inte extremt upphetsande, anser jag.
    "Djupare faktorer". Det låter esoteriskt...
  • Philipsson
    Platypus skrev 2014-03-07 10:02:05 följande:
    Hade gärna sett familjeomklädningsrum och duschar.

    Vi är ett par och har tre barn, alla av samma kön, och när barnen blir så stora att de inte vill byta om i det "andra" könets omklädningsrum så blir det en väldigt stor belastning på den ena föräldern.

    Ett familjeomklädningsrum så som finns på vissa ställen även i Sverige (tex äventyrsbadet i Sälen) borde kompletterats med ett familjeduschrum där familjer (ej singel män och kvinnor) kan vara och ge föräldrarna en möjlighet att hjälpas åt med barnen.

    Personligen skulle det inte besvära mig om det bara fanns ett omklädningsrum för alla, men det borde definitivt finnas ett tredje för familjer.
    Många omklädningsrum blir det...ett för singelmän, ettt för singelkvinnor, ett för intersexuella, ett för kvinna till man-transor, ett för man till kvinna-transkor, ett för mamma+mamma+barn-familjer, ett för pappa+papp+barn-familjer, o.s.v.

    Frågan är nu: Vem ska betala kalaset?  Du?
  • Philipsson
    Platypus skrev 2014-03-07 13:00:39 följande:
    Hade nog tänkt mig att du skulle göra det

    Sanningen är att många ställen idag redan har flera omklädningsrum så då ha ett för familjer skulle inte kosta något extra, sen slipper ju du alla skrikiga barn och stressade föräldrar, det måste väl vara värt nåt.
    Jag är aldrig på badhus o.d. ändå, så personligen berörs jag inte.

    Tycker det är så löjligt bara det där med att folk begär att allt ska finnas överallt. Vem fan ska betala för det då? Saker och ting är ju liksom inte gratis? Eller ska vi ha ett skattetryck på 75%?

    Ni i familjer med åtta barn + pappa +mamma, ni får väl skilja på er då så att pappa duschar med pojkbarnen och flickorna med flickbarnen. Eller menar du att varje familj skulle ha var sitt duschrum? Men det finns säkert...på Hilton! Dra dit!


  • Philipsson
    Platypus skrev 2014-03-08 00:44:28 följande:
    Men eftersom du uppenbarligen är väldigt berörd av den ekonomiska sidan av det hela trots att du inte själv utnyttjar faciliteterna som du faktiskt betalar för så tycker jag att du ska föreslå den ultimata besparingen, ett stort omklädningsrum för alla
    Inte mig emot...

    Eller så kan man köra en uppdelning män-kvinnor. Det har fungerat hyfsat under rätt många år...:)

    När fick familjer behovet att alla i familjen skulle duscha och byta om, tillsammans? Är det oerhört besvärligt att grabbarna går med pappan och töserna med mamman?
  • Philipsson
    Anonym (hertz) skrev 2014-03-07 23:03:36 följande:
    Men nu tog du väl ändå i lite väl mkt från tårna?
    Ok att Philips son skruvade till det lite för att göra en poäng,
    (men som faktiskt var på sin plats, pga att det finns 107 grupper som snart
    efterfrågar ett eget omklädningsrum) men inte var han dum o oförskämd inte)


    Tack för stödet f.ö.

    Det är rätt tröttsamt med folk, som istället för att diskutera sakfrågan, försöker svartmåla andra genom att klaga på "tonen" i deras inlägg, och för att på så sätt vinna fördelar i diskussionen.

    De kör med "offertaktiken"
  • Philipsson
    Tobbe OE skrev 2014-03-09 13:19:19 följande:
    Ja! Varför inte könsneutrala omklädningsrum? Jag tycker det låter som en bra idé!
    Vore intressant att höra varför du tycker det.
  • Philipsson
    Tobbe OE skrev 2014-03-09 18:01:00 följande:
    Jag ser ingen anledning till varför det skulle vara avskiljt. I en värld med olika sexualiteter och könsidentiteter blir det en krånglig, opraktisk och onödig uppdelning av människor.
    Fast varför ska majoriteten anpassa sig till minoriteten?

    Och tänk dig lille Pelle, som inte har fått hår runt snoppen än, hur het tror du han kommer känna sig bland tjejerna, som vuxen.

    Eller lilla Lisa, plankan.
    ---
    Du tänkte inte efter först va?
  • Philipsson
    lugnagatan skrev 2014-03-12 09:00:44 följande:

    Är det orättvist med en egen damdel och inte en herrdel då?


    Ja. Så enkelt är det. Diskriminering, naturligtvis.
  • Philipsson
    lugnagatan skrev 2014-03-13 09:31:47 följande:

    Äh, Jag känner mig inte diskriminerad. 


    Det finns en del män som anlägger nån slags ridderligt gammaldags inställning till kvinnor. Den går ut på att kvinnor alltid är förtryckta, diskriminerade, medan män omöjligen kan bli det. De män som intar denna hållning, gör det för att få ligga.

    Jag får ligga även om jag säger sanningen.
  • Philipsson
    lugnagatan skrev 2014-03-16 23:12:49 följande:
    Fick du ut allt det av mitt inlägg kring ett badhus analys av kundsegmentet.
    Magiskt!
    Har iakttagit fenomenet många ggr. Därav den välgrundade slutsatsen.

    1000 spänn på att du är feminist.
  • Philipsson
    lugnagatan skrev 2014-03-19 19:56:49 följande:
    Jag är för jämställdhet men inte in absurdum som de flesta feminister verkar vara.
     
    Jag har alltså kvar mina 1000 spänn :)
    lugnagatan skrev 2014-03-19 19:56:49 följande:
    Jag (och enligt min kundsegment teori, de flesta andra män) skiter bara helt enkelt i om det inte finns en separat bastu för män. 
     
    Så för att DU skiter i det så tycker du att gemensam bastu ska vara norm på offentliga badhus? Snacka om självcentrism.

    För egen del har jag inget emot gemensamma dusch- och omklädningsutrymmen och privata inrättningar har naturligtvis rätt att ha det så. När det gäller offentliga eller halv-privata inrättningar så tas däremot besluten politiskt, och då måste man ta hänsyn till alla möjliga besökare.
Svar på tråden Könsneutrala omklädningsrum