• Anonym (johanna)

Barn är inga mirakel!

Wikipedia: Ett mirakel är en oväntad och uppseendeväckande händelse, ofta betraktad som övernaturlig eller ett gudomligt ingripande. Barn är inga mirakel! Det födds tusentals varje dag i världen. Finns undantag såklart (människor som inte kan få barn men får ändå, eller kanske de som haft extremt svårt osv), men i regel är barn något av det vanligaste som finns.

• Svar på tråden Barn är inga mirakel!
  • jeje01

Då vill jag se dig ta två separata saker och bilda en hel människa! Lite svårt, va?
    I livmodern sker "miraklet" att två ofärdiga celler bildar del det som behövs för att bilda en människa. De bildar även människan oftast relativt felfri.
    Så ja, jag tycker att ALLA människor är ett mirakel, även bitterfior som du :)

• Anonym (nja)
    Anonym (Rina) skrev 2014-02-21 13:29:56 följande:
    Haha, håller med dig TS, barn är inget mirakel! Kanske om man kämpat i flera år med ofrivillig barnlöshet och äntligen lyckas bli gravid, då kanske det är ett mirakel. Men ett barn som blir typ genom att en man och en kvinna har oskyddat sex är inget mirakel, det är biologi. 

När folk pratar om att barn är mirakel så undrar jag om de tänker på att dessa små mirakel växer upp och blir helt vanliga alldagliga vuxna? "Oh, lilla nyfödda Mia, vilket mirakel!" Trettio år senare: "Oh Mia, hon läste HR på högskolan och nu jobbar hon på försörjningsenheten på kommunen. Vilket mirakel!" 
    För mig är barn ta mig f-n ett mirakel. Kan inte få några, och vi har kämpat sen 2005. Skulle jag bli gravid, skulle jag känna mig som Mirakelkvinnan med stort M. Mitt barn skulle såklart upplevas som en liten gud. Men för de som ynglar av sig hur lätt som helst kan jag tänka mig att de inte ser "miraklet" i sin egen avkomma.
  • Anonym (ehhmm)

Det kan det visst vara. Min son blev dödsdömd av alla läkare i magen. Han skulle inte överleva.
    Om två veckor fyller han 1 år och är i allra högsta grad levande. 

så jo, min son är ett mirakel- mot alla odds. 

• Anonym (nja)
    Anonym (ehhmm) skrev 2014-02-22 00:22:00 följande:
    Det kan det visst vara. Min son blev dödsdömd av alla läkare i magen. Han skulle inte överleva.
    Om två veckor fyller han 1 år och är i allra högsta grad levande. 

så jo, min son är ett mirakel- mot alla odds. 
  • Anonym (johanna)

Hej

Anonym (ehhmm) skrev 2014-02-22 00:22:00 följande:
    Det kan det visst vara. Min son blev dödsdömd av alla läkare i magen. Han skulle inte överleva. Om två veckor fyller han 1 år och är i allra högsta grad levande.  så jo, min son är ett mirakel- mot alla odds. 

Och jag tror minsann att jag skrev i inlägget att det fanns undantag inte sant? :)
    jeje01 skrev 2014-02-21 13:43:41 följande:
    Då vill jag se dig ta två separata saker och bilda en hel människa! Lite svårt, va? I livmodern sker "miraklet" att två ofärdiga celler bildar del det som behövs för att bilda en människa. De bildar även människan oftast relativt felfri. Så ja, jag tycker att ALLA människor är ett mirakel, även bitterfior som du :)

Fast jag vill inte vara något mirakel! Men tack ändå :)!
    Anonym (nja) skrev 2014-02-22 00:18:28 följande:
    För mig är barn ta mig f-n ett mirakel. Kan inte få några, och vi har kämpat sen 2005. Skulle jag bli gravid, skulle jag känna mig som Mirakelkvinnan med stort M. Mitt barn skulle såklart upplevas som en liten gud. Men för de som ynglar av sig hur lätt som helst kan jag tänka mig att de inte ser "miraklet" i sin egen avkomma.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att du lyckas en dag snart :)
  • Simon 681

Jag gillar inte heller att folk överanvänder termen "mirakel". Det finns andra bra ord eller termer. Mirakel är per definition något som inte hade kunnat hända utan guds ingripande, Det finns ett vetenskapligt ramverk för hur befruktning mellan människor fungerar och hur människor kom hit till att börja med som inte behöver någon övernaturlig komponent alls.

När "mirakel" sen betyder "bra" behöver vi ett nytt ord för "mirakel".

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Anonym (johanna)
    Simon 681 skrev 2014-02-22 02:10:53 följande:
    Jag gillar inte heller att folk överanvänder termen "mirakel". Det finns andra bra ord eller termer. Mirakel är per definition något som inte hade kunnat hända utan guds ingripande, Det finns ett vetenskapligt ramverk för hur befruktning mellan människor fungerar och hur människor kom hit till att börja med som inte behöver någon övernaturlig komponent alls. När "mirakel" sen betyder "bra" behöver vi ett nytt ord för "mirakel".
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.

• Anonym (joho!)

Om man får pippa med gubben max en gång/månad och lyckas bli gravid. Räknas det som ett mirakel?

Jag räknar i och för sig själva pippet som ett mirakel i sig, så då kanske graviditeten bara är en bonus? Eller?

• Anonym (nja)
    Anonym (joho!) skrev 2014-02-22 12:23:32 följande:
    Om man får pippa med gubben max en gång/månad och lyckas bli gravid. Räknas det som ett mirakel?
    Jag räknar i och för sig själva pippet som ett mirakel i sig, så då kanske graviditeten bara är en bonus? Eller?
    Pippet får vara bra lyckat för att kvala in som mirakel . Men det faktum att ett otroligt komplext barn kan bli till av två könsceller är oerhöt märkligt. Vi har väl inte bättre förståelse för det just nu än att kalla det för mirakel. Ungefär som när naturfolk fick se en kamera för första gången, och trodde att den vite mannen fångade deras själv i en låda! Mirakel är sånt man inte förstår sig på. När allt är förklarat, är det normalt och vanligt.
  • Anonym (joho!)
    Anonym (nja) skrev 2014-02-22 17:01:18 följande:
    Pippet får vara bra lyckat för att kvala in som mirakel . Men det faktum att ett otroligt komplext barn kan bli till av två könsceller är oerhöt märkligt. Vi har väl inte bättre förståelse för det just nu än att kalla det för mirakel. Ungefär som när naturfolk fick se en kamera för första gången, och trodde att den vite mannen fångade deras själv i en låda! Mirakel är sånt man inte förstår sig på. När allt är förklarat, är det normalt och vanligt.

Ja för mig är alla mina barn mirakel. Att de praktiskt taget tillkommit genom jungfrufödslar gör de bara till ovanliga mirakel.
Svar på tråden Barn är inga mirakel!