• Anonym (johanna)

Barn är inga mirakel!

Wikipedia: Ett mirakel är en oväntad och uppseendeväckande händelse, ofta betraktad som övernaturlig eller ett gudomligt ingripande. Barn är inga mirakel! Det födds tusentals varje dag i världen. Finns undantag såklart (människor som inte kan få barn men får ändå, eller kanske de som haft extremt svårt osv), men i regel är barn något av det vanligaste som finns.

• Svar på tråden Barn är inga mirakel!
  • Anonym (a)

Du har visserligen rätt men tänk så här:

Om någon inte kan:
    Få blommor att överleva
    Måla, rita eller skapa någon form av vacker konst
    Snickra, tapetsera eller något liknande hantverk
    meka med bilar

etc etc, kort sagt en tänkare och akademiker uti fingerspetsarna. Då känns det såklart som ett mirakel att man har lyckats "skapa" något så fulländad som en hel och frisk varelse som dessutom troligtvis är det vackraste man någonsin sett.

Så tagga ner lite! Det är naturligtvis ingen som menar mirakel så som du har beskrivit det i trådstarten men det kan ändå kännas mirakulöst för den som upplever det Skål

• Queenie70

Om du finge stången ur arslet så vore det onekligen ett mirakel....

• Anonym (Bitter)

Priset för Dagens Bittraste går till TS!!!

• Krisokaos
    Anonym (Bitter) skrev 2014-02-21 12:12:20 följande:

• yodi

måhända är barn inga mirakel när man ser till ordets betydelser, men jag skulle tro att för dom allra flesta så är deras barn deras små mirakel.

• Anonym (johanna)
    Queenie70 skrev 2014-02-21 11:34:05 följande:
    Om du finge stången ur arslet så vore det onekligen ett mirakel....

Stång? Nä nu vet jag tyvärr inte vad du snackar om :D
    Anonym (Bitter) skrev 2014-02-21 12:12:20 följande:

Bitter? Nejdå ingen bitterhet här inte! :D
  • Knota

Jaha, vad vill du med ditt inlägg?

• Anonym (Rina)

Haha, håller med dig TS, barn är inget mirakel! Kanske om man kämpat i flera år med ofrivillig barnlöshet och äntligen lyckas bli gravid, då kanske det är ett mirakel. Men ett barn som blir typ genom att en man och en kvinna har oskyddat sex är inget mirakel, det är biologi. 

När folk pratar om att barn är mirakel så undrar jag om de tänker på att dessa små mirakel växer upp och blir helt vanliga alldagliga vuxna? "Oh, lilla nyfödda Mia, vilket mirakel!" Trettio år senare: "Oh Mia, hon läste HR på högskolan och nu jobbar hon på försörjningsenheten på kommunen. Vilket mirakel!" 

• Anonym (T)

Tyckte du inte att dina egna barn var mirakel?

• Anonym (mirakulöst)

Jag tycker verkligen att barn är mirakel. Det är ett mirakel och som något övernaturligt och om man så vill gudomligt ingripande att två celler kan smälta samman och ur denna enda cell kommer det massor fler. Att dessa celler sedan lyckas bli olika typer av celler som blir olika organ och som till slut sätts ihop till en hel liten människa. Det är ju helt jädrans otrolig och verkligen ett mirakel. Och tänk att två andra nästan identiska celler istället bildar något helt annat, en liten elefant eller en ekorre. Lika mirakulöst det trots att det är vanligt. Att det blir barn av sex är kanske inte ett mirakel men att det blir barn av bara ett ägg och en spermie, två "halva" celler som blir en. En enda cell blir en hel människa. Fantastiskt. Ju mer man vet desto mer mirakulöst blir det. Efter många års forskning inom medicin tycker jag att vi alla är mirakel.

Svar på tråden Barn är inga mirakel!