• Anonym (Pinsamt)

Hur bajsar du?

GladJag lovar, det här är inte en dålig spin off på alla kisstrådarna (ni vet vad jag menar...) och inte heller är jag ett troll.
    Det här är en ytterst pinsam fråga för mig och efter att ni har läst hela trådstarten kommer ni förstå att det här inte är något jag vågar fråga mina vänner om. Är ni förresten äckelmagade är det lika bra att stänga ner redan nu.

Såhär är det: jag är tjej, 23 år gammal och lider sedan cirka 5 år tillbaka av IBS. Min mage är alltid obalans vilket försämrar min livskvalitet något enormt. Jag lever utåt sett ett normalt liv med fulltidsjobb, pojkvän och vänner men det är inte med lätthet jag gör det. Jag ska beskriva en dag i mitt liv:

Jag går upp och dricker kaffe. Jag går upp flera timmar innan jag behöver gå med jobbet just för att få morgonens toalettrutiner avklarade. Efter att kaffet är uppdrucket tar det inte lång tid förrän jag måste gå på toa. Ibland behöver jag gå även innan kaffet. Det är då normal konsistens (ni som är äckelmagade men pga nyfikenhet inte slutade läsa vid min varning får skylla er själva Flört). Här hade man säkert kunna tro att man var good to go men näää. 5 minuter senare bubblar magen till igen och då är katastrofen ett faktum. Är då väldigt lös i magen och luktar dyngspridare (dock ej diarré i den bemärkelsen man kan föreställa sig). Det här upprepar sig sedan runt 5 gånger varje morgon innan jag till slut vågar ta mig till jobbet.

"Men vafan drick inte kaffe då!!!!", tänker ni då. Nä jag förstår ju att kaffet är a bad guy men 1) jag är grav koffeinmissbrukare och var det under många år innan min IBS urartade. Utan kaffet är migränen ett faktum. 2) jag mår bättre när min mage är i full gång för när jag är trög i magen är det ännu värre. Jag blir otroligt gasig. Otroligt gasig, jag skämtar inte. Kan säkert hålla igång en hel minut om någon timar mig efter att jag hållit mig en hel dag.

Sedan är magen lugn under förmiddagen men efter att ha ätit lunch på jobbet är orkestern igång igen. Blir gaaaaalet gasig och bubblig och måste gå på toa igen.

De dagar jag träffar pojkvännen tar jag Microlax innan just för att tömma tarmarna så mycket som möjligt. Jag vet ju sjukt det är men gör jag inte så, så mår jag dåligt och kan inte slappna av eftersom jag känner av allt som pågår i tarmarna. Jag tar Dimor för att sakta ner tarmrörelserna (det funkar inte att bara ta dem utan Microlax för då blir jag ännu gasigare). Jag äter sällan när jag är med honom eftersom jag får så ont av det. Jag mår bäst när jag inte äter.

Ja jag vet hur sjuka mina rutiner är, men jag är medveten om det. Nu har jag lite frågor till er eftersom jag är trött på att låta IBSen lamslå mitt liv och jag vill nu skapa rutiner så att jag kan leva ett normalt liv som ni andra gör. Att resa tex är ju inte ett alternativ längre.
    Så jag vill veta hur ett normalt liv ser ut där man inte behöver anpassa sig efter sin mage.

Mina frågor är:
    1. Hur ofta bajsar du och vilken tid på dygnet?
    2. På vilket sätt känner du dig bajsnödig? Bubblar det till, får det ont, trycker det bara på?
    3. Hur länge kan du hålla dig? (antar att man inte mätt tiden tills dess att man bajsar på sig, men under hur lång tid är bajsnödigheten hanterbar)
    4. Kan du, liksom typ alla jag känner, bara stiga upp på morgonen, ta med sig kaffe i en take away-mugg och sätta sig på bussen på väg till jobbet och inte bekymra dig över att behöva gå på toa?

Ber om ursäkt för att detta blev långt men jag behöver lite hjälp. Man kan ju vara anonym så jag hoppas någon vågar svara
  • Svar på tråden Hur bajsar du?
  • Anonym (Ii)

Jag känner lite som dig TS och jag var också enormt kaffeberoende innan jag vart så jäkla irreterad på min mage som ballade ur hela tiden när jag drack kaffe ( det eskalerade med tiden ) jag kunde gå på toa ca 3-5 gånger efter varje kopp kaffe och jag kanske drack 8-9 koppar om dagen och när jag hade hållt på så i en månad ungefär så slutade jag tvärt med kaffet och jag hade extrem huvudvärk i ca 10 dagar och viss mornar när jag verkligen kände att idag orkar jag inte med huvudvärk så tog jag en Treo som innehåller Koffien och de funkar. Nu går jag på toa ca 2-3 gånger om dagen och gör nr 2 och det funkar faktist att jag tar en kopp kaffe på ef/kvällen och jag blir inte jätte dåligt. MEN mitt problem har fastnat i huvudet, trotts att jag verkar ha lärt mig vad min mage inte tycker om så mår jag skit dåligt av bara tanken att ta sig hemmifrån. Jag får bla pannikångestattacker av att sätta mig i en bil och blir jätte nervös över att jag kommer bli bajsnödig. Jag har ett stort kontrollbehov av att veta vart de finns toaletter och finns de inte en toa just dit jag skulle vilja åka så åker jag inte för jag är så rädd trotts att magen är någolunda bra. Jag äter ävem Imodium plus när jag vet att vi ska göra längre turer eller vara hemmifrån länge men jag mår ändå dåligt även fast jag inte behöver bajsa på en hel dag då. Va fan ska man göra då? Behöver jag gå och prata med någon? Eller kan de hjälpa att bara prata med nån för jag har inte berättat de här för någon utan jag har bara hållt de inne. Förlåt om jag själv ber om hjälp i din tråd men du kanske känner lika dant? För mig har ju problemet verkligen satt sig i huvudet istället för i magen.

• Anonym (Känner igen)

Bra tråd. Har själv haft IBS under 6-7 år men som senaste 2-3 åren blivit mycket bättre. Behöver nu gå på morgonen efter någon timme, ofta flera gånger med 20-30 minuter emellan. Kunde tidigare känna som kramper i tarmarna men det har nästan försvunnit. Jag använde också Dimor ofta, delvis tack vare att jag inte kunde undvika att resa eftersom jag behöver det i jobbet. Nu har jag slutat med det och jobbat en del med det psykologiska -alltså med avslappning och att inte stressa upp sig för magen. Trots att jag kan ha ett nästan normalt liv kan jag absolut inte sätta mig på bussen utan att hinna med morgontoalett. Behöver också ha koll på offentliga toaletter, men bara på morgonen. Jag har kanske 10 minuter på mig när det trycket på så det har hänt 2-3 gånger att jag inte hunnit. Återigen, bara på morgonen.

• Anonym (anonym)
    En gång per dag ibland 2 men då kommer det som små "harpluttar". 

2. På vilket sätt känner du dig bajsnödig? Bubblar det till, får det ont, trycker det bara på?
    Trycker på i guess? Fast inte så att jag måste springa till toan utan jag kan ju hålla mig. 

3. Hur länge kan du hålla dig? (antar att man inte mätt tiden tills dess att man bajsar på sig, men under hur lång tid är bajsnödigheten hanterbar)
    Vet ej, har aldrig haft problem med att bajsa på skolan/jobbet/hos kompisen osv så jag bajsar alltid i princip så fort jag känner mig bajsnödig/när jag går på toaletten. 

4. Kan du, liksom typ alla jag känner, bara stiga upp på morgonen, ta med sig kaffe i en take away-mugg och sätta sig på bussen på väg till jobbet och inte bekymra dig över att behöva gå på toa?
    Ja, iallafall inte för att behöva bajsa, snarare över att bli kissnödig. 
  • Anonym (IBS också)

Jag har också IBS fast inte lika stora problem som dig. För mig märks det mest av på att jag är extremt gasig. Jag är ofta förstoppad, vilket jag tror hänger ihop med att jag har låg ämnesomsättning (men inte så låg att vården vill ge mig behandling för det). I och med förstoppningen får jag ofta problem med att det gör väldigt ont eftersom avföringen är hård och mycket och (sorry för detaljer) jag har haft problem med att jag spricker lite både i öppningen o innanför öppningen pga det. Jag har alltid varit gasig och bajsat sällan. När jag växte upp förstod jag inte hur det var möjligt att folk verkar gå på toa en gång om dagen, jag kom oftast inte ihåg när jag senast gjorde nr 2. För mig går det 3-4 dagar emellan. Nu för tiden när jag tränar 6 dagar/vecka är det lite oftare, ungefär varannan dag men det kan vara 1 eller 3 emellan också. 

Jag har aldrig heller förstått de som verkar kunna bajsa "på beställning" som t.ex. i engelska du är vad du äter, där hon ber om bajsprov och de bara går iväg och "fixar" det. Jag kan inte styra det öht. 

IBS:en yttrar sig också på så vis att jag får extremt ont i magen ibland på kvällen. Jag känner bara av det när jag står upp så oftast känner jag inte av det eftersom jag brukar halvligga i min soffa men om det t.ex. är fest eller något annat event där jag står upp så kan jag få så ont att jag måste gå iväg och lägga mig ner nånstans för det blir outhärdligt tillslut.

1. Hur ofta bajsar du och vilken tid på dygnet? Varierar, 1-3 dagar emellan, upp till 4 om jag inte tränar. Det är helt oregelbundet vilken tid på dygnet, när som helst.

2. På vilket sätt känner du dig bajsnödig? Bubblar det till, får det ont, trycker det bara på? Det trycker på.

3. Hur länge kan du hålla dig? (antar att man inte mätt tiden tills dess att man bajsar på sig, men under hur lång tid är bajsnödigheten hanterbar). Olika. Om jag inte går direkt (inom några min) från att det trycker på så försvinner oftast möjligheten helt och om jag går på toa och ändå försöker bajsa så går det inte. Då kan det dröja flera timmar eller upp till en dag innan det trycker på igen, vilket är väldigt irriterande med tanke på hur sällan jag redan går och då är det ännu hårdare och jobbigare att göra nr 2.

4. Kan du, liksom typ alla jag känner, bara stiga upp på morgonen, ta med sig kaffe i en take away-mugg och sätta sig på bussen på väg till jobbet och inte bekymra dig över att behöva gå på toa? Jag dricker inte kaffe men jag tror inte koffein påverkar mig särskilt mycket. Jag dricker motsvarande 2.5 koppar ungefär varje kväll när jag tränar (kalorifri energidryck) och märker inget ang nr 2. Däremot behöver jag aldrig vara orolig för nån olycka, för mig är problemet det omvända med att jag går så sällan. Och gasigheten då, det irriterar ihjäl mig att jag nästan alltid känner mig uppblåst och "fisnödig" och det blir jobbigt om jag är med andra.

• Anonym (svarar)

Oftast varje eller varannan dag. Ibland kan det hända två gånger på en dag eller en gång var tredje. Tidpunkten varierar kraftigt, delvis beroende på när jag äter och dricker (oregelbundet), dock aldrig när jag ligger och sover. Eftermiddag eller kväll är vanligare än morgonen. På morgonen är jag istället desto kissnödigare.

Kommer en vag känsla först, ibland ackompanjerat av rytmisk gasbildning, sedan trycker det på och då rätt snabbt. Det händer att det för ont, men oftast inte. Om jag inte varit på länge och det är rikligt och hårt (händer max ett par ggr/år) kan det vara som att föda barn. Går varken att hålla emot eller få ut, en hemsk känsla, ger stopp i toan efter upp till en halvtimmes krystande.

Svårt att säga hur länge. Kanske 5-15 min innan det blir riktigt jobbigt. Kan bli väldigt akut/panikartat, kan även under vissa omständigheter gå tillbaka efter några minuter om man försöker hålla sig. Om jag då går på toa och ändå försöker bajsa så går det inte. Då kan det dröja flera timmar eller en dag innan det trycker på igen. 

Dricker aldrig på väg till jobbet, men det skulle inte vara problem att dricka. Är mer rädd för att äta på jobbet. 

Det största problemet är att min avföring har oftast sådan konsistens att jag måste duscha efteråt och tvätta rent. Saknas den möjligheten måste jag annars använda stora mängder toapapper utan att det blir rent. 

• Anonym (Orolig mage)

Min mage mår bäst om jag bajsar varje morgon, och gärna en gång senare under dagen.

Har haft omväxlande problem med magen. En lång period hade jag som flera skrivit problem med att magen körde igång på morgonen. Behövde få flera ggr i rad och det krampade i tarmarna. Avföringen var kletig eller lös. Hände att jag tog dimor för att kunna ta mig till jobbet.

Nu sista halvåret har avföringen förändrats. Nu kommer det ut hårda kulor. Jag spricker ofta och ibland behöver jag hjälpa till och putta ut bajset. Om jag inte går när jag känner att det trycker på försvinner impulsen och det kan gå en dag till nästa gång. Då är bajset ännu hårdare.

Har sökt läkare många ggr för min känsliga mage. Har sedan i somras helt lagt av med kaffe. Har fortfarande dåliga perioder men det blir så mkt värre av kaffe. Dricker jag kaffe nu så krampar magen, det svider i magmunnen osv. Det kändes kämpigt i början men nu trivs jag bra med mitt kamomillte ;).

• cirkusmusen

Lider med dig. Har du kollat om du inte har några allergier som ställer till det utöver IBS?

kanske 3-5 gånger/vecka

Det trycker bara på. Ibland kan jag få ont pga mjölkallergi.

Kan nog hålla mig rätt så länge, men beror på från gång till gång.

Ja men inte alltid. Ibland vaknar jag med magbesvär och ibland, väldigt sällan får jag ont i magen direkt efter frukosten. Har hänt några enstaka gånger att jag då kommit försent eller stannat hemma i stället.

• Josefin 086

Har oxå problem med magen. Tex kan jag inte äta potatis eller pasta längre då blir magen jättearg, och snabbmat är big no no äter jag de måste jag in på toa så fort jag ätit klart. Öht när jag äter något så blir magen arg och låter högt! Så pinsamt när man är ute bland folk tex. En kopp kaffe kan jag dricka per dag, annars får jag sitta på toa hela dagen :(

Men de är så jag får leva nu. Har haft anorexi förut så antar jag får skylla mig själv.

1. Varje dag så fort jag ätit lunch.

2. Oftast får jag jätte ont i magen och "myror" i skinkorna ;)

3. Har inga problem att hålla mig i ngn dag men då får jag räkna med att jag inte kan äta mat Heller utan att spy ;p

4. Ja det kan jag!

• Dddruggy

Ok har aldrig skrivit nåt på denna sajt så vet knappt hur man gör men kände mig TVUNGEN att svara på ditt inlägg! Det är fan EXAKT, EXAKT(!!!) så för mig! Haft ibs länge men det har aldrig påverkat mina toabesök förrän för ett år sen. Helt plötsligt blev magen och tarmarna heeeeelt galna och nu är det minst 4 besök på en dag som gäller. Förstör mitt liv. Helt sjukt att Läsa om nån som beskriver det så exakt i minsta detalj. Förutom pojkvännen och microlax. Fan har ingen vidare lust att ens dejta med den här magen linsom ???? Men, om du ser detta, var ju ett tag sen, skriv till mig!!! Vill veta hur det gått!

• Gabriella 009

Byt ut kaffet mot Proviva och två koffeintabletter, ät lite havregrynsgröt till frukost och känn hur det funkar. Lycka till

• Anonym (Bajjamajja)

Vaknar av att jag är skitnödig och hinner med tre sittningar innan jag kommer iväg till jobbet. Explosiva sessioner med lösbajs som skjuts ut och sprutlackerar toan. Likadant när jag kommer hem från jobbet. Skiter så fort jag kommer hem och sedan 2-3 ggr till under kvällen.

Får dessa påtryckningar även nån gång under dagen men vill inte stinka ner arbetsplatsen och lyckas oftast hålla mig. Har uppenbarligen en välfungerande ringmuskel och håller jag mig ett tag sugs skiten in i kroppen igen, så då kan jag hålla mig flera timmar tills jag är hemma och kan släppa på. Ont i magen har jag näsan aldrig. Bara dennaexplosionsdiarren se ca ett år tillbaks. Borde nog gå till doktorn men de undersökningarna som är förknippat med liknande problem är helt enkelt inget jag tänker ställa upp på.

• Anonym (Hmm)

Offtopic.

Är det någon mer som bajsar på exakt samma klockslag varje dag?

Klockan 11:52 precis innan lunchen.

Det gör jag, helt galet att det kan stämma på minuten.

• Anonym (Kvinna)

Äter lite men bajsar mycket .1-3 gånger om dagen.Bor själv så behöver inte ta någon hänsyn till partner ,skönt.

• Anonym (Jo)

På inget speciellt sätt

• Anonym (Korven)

Du skriver att du är koffeinberoende och får migrän utan kaffe. Men jag LOVAR att huvudvärken kommer att släppa!!

Jag har druckit extremt mycket kaffe men slutade tvärt.

Ja, skitjobbigt i ca 2 veckor med huvudvärk, sen kommer den andra delen att det är såå gott med kaffe men jag mår så mycket bättre utan.

Förr kunde jag inte bajsa utan kaffet. Det gör jag nu.

Är gravid nu så magen är lite konstig än normalt, men har innan dess haft normala korvar och en betydligt mer stabil mage. Bajs 1-2 ggr/dag.

Gör digsjälv en tjänst och kämpa dig igenom ett avslut!

• Anonym (Tea)

Behöver nästan alltid kaffe för att kunna bajsa, så är mer åt det förstoppade hållet. Men ibland kan det bli fart på magen också. Så jag bajsar i genomsnitt 1 ggr per dag, antingen morgon eller efter lunchkaffet. 

Ja, jag har inga problem att ta med mig en take-away kaffe (Bor dock på landet och kör bill till jobbet, så knappast aktuellt så ofta :) )

Kan tipsa om kalciumkarbonat, typ Kalcipos, det har en sammandragande effekt på tarmen så den inte jobbar lika snabbt. Det rekommenderas ibland vid diarrédominerande ibs. 

• Anonym (Hmm)
    Klockan 11:48 varje dag.
    Det trycker på som bara den.
    Max 4h, så känner jag att den ligger kvar i ändtarmen men det trycker inte på.
    Ja, efteesom att jag bajsar samma tid varje dag. Det är riktigt skönt och praktiskt att veta när man behöver skita. Det samma att man vet när mensen kommer med p-piller.
Svar på tråden Hur bajsar du?