• Anonym (Pinsamt)

    Hur bajsar du?

    GladJag lovar, det här är inte en dålig spin off på alla kisstrådarna (ni vet vad jag menar...) och inte heller är jag ett troll.
    Det här är en ytterst pinsam fråga för mig och efter att ni har läst hela trådstarten kommer ni förstå att det här inte är något jag vågar fråga mina vänner om. Är ni förresten äckelmagade är det lika bra att stänga ner redan nu.

    Såhär är det: jag är tjej, 23 år gammal och lider sedan cirka 5 år tillbaka av IBS. Min mage är alltid obalans vilket försämrar min livskvalitet något enormt. Jag lever utåt sett ett normalt liv med fulltidsjobb, pojkvän och vänner men det är inte med lätthet jag gör det. Jag ska beskriva en dag i mitt liv:

    Jag går upp och dricker kaffe. Jag går upp flera timmar innan jag behöver gå med jobbet just för att få morgonens toalettrutiner avklarade. Efter att kaffet är uppdrucket tar det inte lång tid förrän jag måste gå på toa. Ibland behöver jag gå även innan kaffet. Det är då normal konsistens (ni som är äckelmagade men pga nyfikenhet inte slutade läsa vid min varning får skylla er själva Flört). Här hade man säkert kunna tro att man var good to go men näää. 5 minuter senare bubblar magen till igen och då är katastrofen ett faktum. Är då väldigt lös i magen och luktar dyngspridare (dock ej diarré i den bemärkelsen man kan föreställa sig). Det här upprepar sig sedan runt 5 gånger varje morgon innan jag till slut vågar ta mig till jobbet.

    "Men vafan drick inte kaffe då!!!!", tänker ni då. Nä jag förstår ju att kaffet är a bad guy men 1) jag är grav koffeinmissbrukare och var det under många år innan min IBS urartade. Utan kaffet är migränen ett faktum. 2) jag mår bättre när min mage är i full gång för när jag är trög i magen är det ännu värre. Jag blir otroligt gasig. Otroligt gasig, jag skämtar inte. Kan säkert hålla igång en hel minut om någon timar mig efter att jag hållit mig en hel dag.

    Sedan är magen lugn under förmiddagen men efter att ha ätit lunch på jobbet är orkestern igång igen. Blir gaaaaalet gasig och bubblig och måste gå på toa igen.

    De dagar jag träffar pojkvännen tar jag Microlax innan just för att tömma tarmarna så mycket som möjligt. Jag vet ju sjukt det är men gör jag inte så, så mår jag dåligt och kan inte slappna av eftersom jag känner av allt som pågår i tarmarna. Jag tar Dimor för att sakta ner tarmrörelserna (det funkar inte att bara ta dem utan Microlax för då blir jag ännu gasigare). Jag äter sällan när jag är med honom eftersom jag får så ont av det. Jag mår bäst när jag inte äter.

    Ja jag vet hur sjuka mina rutiner är, men jag är medveten om det. Nu har jag lite frågor till er eftersom jag är trött på att låta IBSen lamslå mitt liv och jag vill nu skapa rutiner så att jag kan leva ett normalt liv som ni andra gör. Att resa tex är ju inte ett alternativ längre.
    Så jag vill veta hur ett normalt liv ser ut där man inte behöver anpassa sig efter sin mage.

    Mina frågor är:
    1. Hur ofta bajsar du och vilken tid på dygnet?
    2. På vilket sätt känner du dig bajsnödig? Bubblar det till, får det ont, trycker det bara på?
    3. Hur länge kan du hålla dig? (antar att man inte mätt tiden tills dess att man bajsar på sig, men under hur lång tid är bajsnödigheten hanterbar)
    4. Kan du, liksom typ alla jag känner, bara stiga upp på morgonen, ta med sig kaffe i en take away-mugg och sätta sig på bussen på väg till jobbet och inte bekymra dig över att behöva gå på toa?

    Ber om ursäkt för att detta blev långt men jag behöver lite hjälp. Man kan ju vara anonym så jag hoppas någon vågar svara
  • Svar på tråden Hur bajsar du?
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND

    När det trycker på. Och alltid i toastolen, inte på toan som många framhäver att de gör, dessutom går jag in på toaletten men inte går på toan, som vissa brukar göra. Många har då väldigt konstiga vanor!

  • Anonym (K)

    Ingen vidare anledning att jag svarar på frågorna, det är helt enkelt för varierande. Just för att jag har IBS. Grav IBS sedan ca 15 år. 

    Alltså, TS så som du behandlar din mage är bara som att be om att IBS'en ska bli mycket mycket värre. Jag lovar den kan bli mycket värre än den är.

    Huvudvärken och migränen på utsättandet av kaffet går över på ganska kort tid (lite individuellt men allt från några dagar till max typ 2 veckor) så det är helt enkelt bara att sluta med nästa gång du är ledig några fler dagar och "ta" huvudvärken. 
    Nej jag kan inte ta någon take away kaffe på vägen, jag kan inte dricka kaffe över huvudtaget till vardags oavsett hur mycket jag gillar smaken och koffeinet. Både koffeinet i sig och andra ämnen i är rena döden för magen. Dricker kaffe kanske 2-3 gånger/år. Då är magen akut paj i en dag, hyfsat paj i en vecka efter. Ja du kan ju bara gissa hur mycket bättre din mage skulle kunna sköta sig bara du tar tag i att sluta med kaffet.
    Nu nämner du inte tobak, men nikotin är också ofta gift för magen - att sluta röka minskade mina besvär med ungefär hälften (inte omedelbart men över en period på några få månader efter). 

    Sluta med dumheterna att laxera i onödan, det kommer bara leda till värre besvär. Undvik också att ta dimor/imodium alltför regelbundet, det är inte ovanligt att man förlorar effekten av den efter tillräckligt långt bruk (och har man IBS är det inte ovanligt man kommer behöva den till och från "jämt" och då vill du den ska fungera, när du verkligen *måste* göra något, inte bara känns lite jobbigt vara bubblig i magen utan ta dig till superviktiga möten, sjukhusbesök etc. utan att ja göra på dig helt enkelt). 

    Se över kosten. Förutom kaffet som bör försvinna bums då, så i och med din gasighet bör du utesluta alla kolsyrade drycker, sötningsmedel och allt tuggummi. Sen är det väldigt olika vad man tål, typisk sak jag inte tål är frukt i allmänhet och de med hög fruktoshalt i synnerhet - utesluter till vardags all frukt och juice. Sedan tål jag inte vete. De säger ofta om olika kålsorter som gasbildande, men frukt är minst 10 gånger värre för mig. Undviker jag all frukt och vete och håller nere allmänna kolhydratsintaget tål jag i princip alla grönsaker. 
    Allmänt för de flesta med IBS är att man bör undvika stora måltider. För mig funkar det bäst att hoppa över frukost och äta liten och lätt lunch och större på kvällen när jag är hemma av uppenbara praktiska skäl. 

    Med det här upplägget så behöver jag inte gå upp mer än 1.5 timme innan jag ska iväg och inom ca en timme efter jag gått upp och druckit något glas vatten magen gett ifrån sig. Jag skulle kunna hoppa över det om mitt arbete var så till att det var smidigt att gå när jag kom fram, men det är det inte så föredrar att vänta ut det hemma även om det på morgonen sällan är något problem. Känner dock oftast inte av att jag behöver på morgonen, men bara att sätta sig och läsa tidningen så löser det sig. 
    Sedan behöver jag inte gå under dagen mer förrän efter jag ätit min större middag, då brukar jag behöva gå 2-3 gånger efteråt. 

    När jag fortfarande rökte och försökte dricka kaffe etc. så kunde det vara akut diarré en 10-15 gånger/dag. Under den tiden så blev det dessutom successivt värre genom åren så länge jag misskötte mig så pass. Numera har det blivit bättre och bättre istället när jag håller mig borta från framförallt koffein och nikotin och ja frukt och vete. 

    Hör du dessutom till de som jag som får ökat gallsyrepåslag av koffein och nikotin (och dessutom har dåligt återupptag vilket är ganska vanligt om man har IBS) så kan diarrérna mycket väl vara orsakade av att du får ner gallsyra i tjocktarmen, en av de få saker de kopplat hyfsat säkert till ökad risk för framtida tjocktarms cancer sist jag hörde om det. Att jag verkligen inte tål vete idag misstänker jag mycket troligt beror på alla de år jag misskötte mig och lät tarmen irriteras mer och mer trots den protesterade med smärtor och diarré. 

    Ta hand om dig själv så det inte blir värre. 

  • Erli

    Hej ts.

    Först vill jag bara säga att jag förstår till 100% hur du har det! Jag har samma problem. Fick "diagnosen" ibs för 6 år sedan.
    Detta j*vla bajsandet/gaser/knip/uppsvälldhet gör mig utmattad! Alla besvär gör mig (ursäkta ordvalet) handikappad. Äta ute, gå på kalas, spontanutflykter funkar inte utan jag måste alltid ha koll på magen, var det finns toaletter. Och ärligt talat, hur roligt är det att tokbajsa flera gånger i rad på en offentlig toalett?!
    Men för att svara på dina frågor:
    1. Allt mellan 5-15 ggr per dygn (blir ordentligt försämrad av stress, både fysisk och psykisk stress).

    2. Allt ifrån extrem magknip typ måstemåstemåstegånununuannarsdörjag!!!, till tilltagande bubbel/gaser måste gå inom 10min. Oftast knip som blir värre och värre om jag inte går. Det lättar då en stund för att sedan sätta igång igen vilket resulterar i 5-6 toabesök på väldigt kort tid. Ofta kombinerat med illamående, gaser från h*lvetet och uppspänd mage. Detta ca 90% av alla gånger jag äter :(

    3. Tja, allt ifrån en minut till 1 timme. Men sätter magen igång så måste jag gå inom en timme annars blir det vidrigt jobbigt med knip och kallsvett.

    4. Nej! Jag måste gå direkt när jag vaknar, trots att jag ibland är uppe på nätterna (stressiga perioder). Äter, toa igen, rastar hundarna, toa, plockar ihop det sista inför jobbet (mammaledig nu men rutinerna är nästan detsamma), och går på toa en sista gång innan magen lugnar sig och jag kan åka hemifrån/ sätta mig och leka/mata/mysa med sonen. Tänk dig då att ha en bebis som ska bli buren hela tiden, kan lugnt säga att han får följa med på toa rätt ofta ;)

    Det som är värst är att vara så "handikappad" att man måste planera allt! Alltid veta var toaletten finns, inte våga äta ute på restaurang eller åka kollektivt. Är så lycklig när jag har lugnare perioder!

  • Anonym (poop)

    1. 0,75 - 1 gång per dygn i genomsnitt.

    2. trycker på, går över, trycker på går över osv tills jag går på toa.

    3. 3-4 dygn säkert men varför testa?

    4. Ja det är inga problem

  • Anonym (..)

    Jag bajsar en till två gånger i veckan. är jag onormal?

  • Fia 28
    Anonym (..) skrev 2014-02-25 11:04:06 följande:
    Jag bajsar en till två gånger i veckan. är jag onormal?
    Normalt är väl allt från 3 gånger om dagen till 2 gånger i veckan. Det är extremt individuellt och har du inge bekymmer av att gå så sällan så är det inga problem.
  • Anonym (tokig mage)
    Jag har inte IBS men jag har en mage som verkar leva sitt egna liv så jag kan förstå att det är jobbigt. Däremot så har jag numer valt att acceptera att min mage inte är som alla andras och försöker att inte skämmas över att jag behöver gå oftare än alla andra. 

    Nu är det inte så att jag skriker ut att "nu är det dags för mig att rusa på toa" men om man åker iväg med flera stycken på en liten resa så har jag ibland valt att förklara mig (vilket säkerligen är onödigt, men känns av någon anledning lite bättre) att min mage är som den är. Inte mer med det.

    Mina frågor är:

    1. Hur ofta bajsar du och vilken tid på dygnet? 
    Det här kan variera. Men oftast blir det minst 2-3 ggr per dag, morgon, på dagen och eventuellt på kvällen. Ofta är det dessutom någon gång ytterligare. Däremot så har jag som du TS att jag kan behöva gå strax efter att jag redan varit på toaletten då magen verkar ha vaknat till liv så att säga...

    2. På vilket sätt känner du dig bajsnödig? Bubblar det till, får det ont, trycker det bara på?
    Även här är det olika, men oftast så känner jag att det "trycker på" och att det vore bra att gå snart. 

    3. Hur länge kan du hålla dig? (antar att man inte mätt tiden tills dess att man bajsar på sig, men under hur lång tid är bajsnödigheten hanterbar)
    Inte särskilt länge faktiskt, ibland så får jag så att jag måste springa i princip direkt medan jag i andra fall klarar mig någon timme. Men jag skulle inte kunna hålla mig en hel dag och absolut inte flera. 

    4. Kan du, liksom typ alla jag känner, bara stiga upp på morgonen, ta med sig kaffe i en take away-mugg och sätta sig på bussen på väg till jobbet och inte bekymra dig över att behöva gå på toa?

    Nej
  • Fia 28

    1. Hur ofta bajsar du och vilken tid på dygnet?
    2-3 gånger om dagen. Oftast första gången runt en timme efter morgonkaffet och sen en gång till på kvällen efter maten. Går jag inte på wc på hela dagen = förstoppning.

    2. På vilket sätt känner du dig bajsnödig? Bubblar det till, får det ont, trycker det bara på?
    Bubblar och gör ont om jag ätit något opassligt, annars bara trycker på.

    3. Hur länge kan du hålla dig?
    Inte särskilt länge utan att bli sjuk i magen. Blir gasig om jag håller mej så enklast är att gå direkt. Men nog kan jag hålla mej några timmar om jag måste.

    4. Kan du, liksom typ alla jag känner, bara stiga upp på morgonen, ta med sig kaffe i en take away-mugg och sätta sig på bussen på väg till jobbet och inte bekymra dig över att behöva gå på toa?
    Kaffet dricks alltid hemma på morgonen, men om jag ville ta med mej så skulle det nog inte vara några problem.

    Om kaffet har så stor effekt på dej så borde du ju försöka sluta. Visst du kommer få huvudvärk en tid i början, men är det inte värt det om magen blir bättre?

  • Anonym (m)

    Kan det inte vara värt att ha huvudvärken i några dar för att hjälpa magen? Migrän är det ju inte du får, utan abstinens. 

Svar på tråden Hur bajsar du?