• Anonym (Ledsen)

Hur hanterar man en psykopat?

Först och främst; jag skriver från mobilen. Vart ska jag börja? Jag har problem med en kvinna som jag anser vara en psykopat. Hon är utstuderande elak, och manipulerande. Vi kan kalla henne för Eva , Eva är gift med min bror Viktor. Under de år min bror och Eva hängt ihop har det bara blivit värre, hon har ställt till med både det ena och det andra som jag sedan fått skulden för och tom fått be om ursäkt för. Allt för familjefriden. Det har funnits tillfällen då kontakten med dem varit riktigt dålig. Jag har fått utskällningar via telefon och i text från min bror som trott blint på vad Eva sagt till honom. Allt detta har påverkat mig och fått mig osäker och ledsen. Jag älskar min bror men jag orkar verkligen inte längre. Bryter jag kontakten känns det som hon får som hon vill, därför "hänger jag kvar", men hur mycket ska man tåla?

• Svar på tråden Hur hanterar man en psykopat?
  • Anonym (Man)

Tyvärr är det deras liv och inte din sak. Glöm inte det.

Jag tycker du ska försöka skapa en relation till din bror separerad från henne. Träffas ute nån gång och så, bara ni två. Han blir då tvungen att skapa lite egentid i sitt liv, vilket han säkert behöver. Ingen ska leva i en relation till 100 % för partnern, man måste ha plats för sitt eget liv också.

Du ska inte försöka påverka henne och helst ska du försöka undvika umgänge med henne. Självklart blir detta problem vid träffar och annat.

• Nöjd man

Håller med tidigare inlägg. Försök att ha din relation med din bror utan Eva. Om du vill att det ska fungera så tror jag att du ska lägga band på dig med att komma med anklagelser på Eva utan prata med din bror om andra saker än deras relation och henne, så länge inte din bror tar upp det.

Om du inte kan träffa din bror utan att Eva är med så har du att välja på att vara neutral mot Eva och helt fokusera på din bror. Eller så går inte det och du mår så dåligt av kontakten att du får välja ditt eget bästa och då bryta med din bror.

• Anonym (pms)

Det går inte att hantera en psykopat, tyvärr. Om du själv inte skall behöva göra våld på dig själv måste du göra ett val. Fortsätta som det är nu eller bara träffa din bror själv eller inte alls. Hon har din bror i sina klor och så länge hon har det kommer han tro på henne. Hade jag varit du hade jag lungt förklarat hur jag upplever allt och sagt att så länge han är ihop med henne kommer jag inte vilja ha kontakt. Jag finns här den dag du inser vad hon gjort och gör. Här kan du läsa massa info om psykopati mm

• Anonym (Ledsen)

Alltså vi har redan minimalt med kontakt, relationen har blivit skadad efter allt som varit. Vi ses vid födelsedagar och andra högtider, jag håller mig alltid på min kant. Vi är alla ganska unga, runt 30. Hon säger aldrig mycket men efter att vi träffats får jag ducka rejält då kommer alltid spydigheter och elakheter via fb eller instagram. Plockar jag bort henne därifrån ställer hon till en scen.. Mycket grundar sig i avundsjuka från hennes sida har jag märkt.

• Anonym (Ledsen)

Rådet om att träffa honom ensam funkar inte heller, dels skulle hon inte tillåta det och dels är hon som en igel, hon kommer liksom på köpet..

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (pms) skrev 2014-02-25 12:29:25 följande:
    Det går inte att hantera en psykopat, tyvärr. Om du själv inte skall behöva göra våld på dig själv måste du göra ett val. Fortsätta som det är nu eller bara träffa din bror själv eller inte alls. Hon har din bror i sina klor och så länge hon har det kommer han tro på henne. Hade jag varit du hade jag lungt förklarat hur jag upplever allt och sagt att så länge han är ihop med henne kommer jag inte vilja ha kontakt. Jag finns här den dag du inser vad hon gjort och gör. Här kan du läsa massa info om psykopati mm

Tack för länken, ska läsa ikväll :)
  • Anonym (H)

Har du pratat med din bror om hur du upplever situationen?

Har själv haft en psykopat i min omgivning, jag insåg tidigt att hens beteende var bra märkligt och noterade hur hen behandlade andra. Och ja, som någon tidigare skrev, psykopater håller sina "offer" i ett järngrepp. Jag som var medveten om detta hade senare svårt att hålla en vettig relation till hens "offer" eftersom att hen alltid skulle finnas med i bilden och veta allt - jämt, vilket senare resulterade i att jag förlorade vänner, tyvärr. Nu i efterhand så vet jag att några fler lyckats ta sig ur greppet, kanske utan att veta om det, och har en ständig fiende som inte aktar sig för att använda fruktansvärda ord och anklagelser gentemot detta "uppbrott".
    Hen beter sig otroligt speciellt, har man som sagt vetskap om det, så blir man nästan äcklad/chockad över hur en person kan vara så. Även om nu tyvärr inte denna person ens vet om det. Men det blir verkligen konstigt att observera.

Det är egentligen bara att beklaga, TS. Men prova i alla fall att prata med din bror, förmodligen förstår han inte själv att han "är där han är".
    Det kan nog vara bra för dig om du läser på lite extra om detta och ger honom konkreta exempel på vilka situationer som blir extra tydliga och hur du känner om detta. Att bli ifrågasatt angående sin kärlek är ju som du förstår väldigt känsligt, så gör ditt bästa för att få en bra pratstund med din bror.

• ica
    Anonym (Man) skrev 2014-02-25 11:01:33 följande:
    Tyvärr är det deras liv och inte din sak. Glöm inte det.

Jag tycker du ska försöka skapa en relation till din bror separerad från henne. Träffas ute nån gång och så, bara ni två. Han blir då tvungen att skapa lite egentid i sitt liv, vilket han säkert behöver. Ingen ska leva i en relation till 100 % för partnern, man måste ha plats för sitt eget liv också.

Du ska inte försöka påverka henne och helst ska du försöka undvika umgänge med henne. Självklart blir detta problem vid träffar och annat.

Tror inte heller att man kan ha en fungerande relation till en psykopat.
  • Anonym (Mia)

Kan alla diagnosticera psykopater nuförtiden?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Mia) skrev 2014-02-25 13:06:13 följande:
    Kan alla diagnosticera psykopater nuförtiden?

Det vet jag inte? Vet bara att Eva uppvisar tendenserna, har utbildning inom psykologi och läst mycket om ämnet genom åren. Arbetar dock inte inom området.
Svar på tråden Hur hanterar man en psykopat?