• Anonym (Ledsen)

Hur hanterar man en psykopat?

Först och främst; jag skriver från mobilen. Vart ska jag börja? Jag har problem med en kvinna som jag anser vara en psykopat. Hon är utstuderande elak, och manipulerande. Vi kan kalla henne för Eva , Eva är gift med min bror Viktor. Under de år min bror och Eva hängt ihop har det bara blivit värre, hon har ställt till med både det ena och det andra som jag sedan fått skulden för och tom fått be om ursäkt för. Allt för familjefriden. Det har funnits tillfällen då kontakten med dem varit riktigt dålig. Jag har fått utskällningar via telefon och i text från min bror som trott blint på vad Eva sagt till honom. Allt detta har påverkat mig och fått mig osäker och ledsen. Jag älskar min bror men jag orkar verkligen inte längre. Bryter jag kontakten känns det som hon får som hon vill, därför "hänger jag kvar", men hur mycket ska man tåla?

• Svar på tråden Hur hanterar man en psykopat?
  • Anonym (Ledsen)
    Levande skrev 2014-02-25 20:28:39 följande:
    Ok... Om det stämmer så känner hon sig ju egentligen hotad.  Tufft... Hur ställer sig de andra i familjen till henne, till dig, till din bror och hela situationen? 

Vi har alla samma uppfattning om henne, vi har försökt få min bror att förstå, men det slutar med taggarna utåt och ord om att det är vi som behöver söka hjälp. Jag vet att min bror mår väldigt dåligt, men han pratar inte, och om det är hon som är problemet eller något annat vet jag inte. Det jag vet är att han jobbar mycket tack vare hennes dyra vanor, hon själv blev uppsagd för ett år sedan. Hon köper dyra inredningsprylar och kläder om vartannat.
  • Anonym (Ledsen)

Kan tillägga att jag har en bror till, där funkar relationen med alla parter. Det handlar alltså inte om kontrollbehov från vår sida, att inte kunna släppa taget osv. Vi är välfungerande människor allihop som alltid kunnat umgås tills hon klev in i bilden.

• Levande
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-02-25 21:08:45 följande:

Vi har alla samma uppfattning om henne, vi har försökt få min bror att förstå, men det slutar med taggarna utåt och ord om att det är vi som behöver söka hjälp. Jag vet att min bror mår väldigt dåligt, men han pratar inte, och om det är hon som är problemet eller något annat vet jag inte. Det jag vet är att han jobbar mycket tack vare hennes dyra vanor, hon själv blev uppsagd för ett år sedan. Hon köper dyra inredningsprylar och kläder om vartannat.
    Ok...

Det är komplext det där när någon är under en störd persons påverkan. De anar och upplever nog att något är fel men de försvarar ändå personen, kanske mycket för sig själva, men framför allt utåt. Han älskar henne säkert och är beroende av henne men samtidigt under stark press från henne på olika sätt.

Det är jättesvårt med sådant där! Har själv min pappa som försvarat sin fru trots hennes dåliga beteenden mot oss barn. Hon är ju "trevlig" emellan alla dessa attacker och det är som att han vill förtränga allt dåligt som hon gjort/gör. Det har ofta skett när inte han är med men ibland när han är med, och vi har även berättat en del för honom. Tycker också det är svårt att veta vad man ska göra. Hon har ofta attackerat oss syskon en i taget, just nu är det syrran som hon försöker stöta ut helt från familjen och syrran och pappa har fått sämre kontakt pga detta. Och ändå är vi vuxna sedan länge och lever våra egna liv, men hon klarar inte av att vi finns och att vi betyder något för pappa jämsides med henne. Han var en jättebra och kärleksfull pappa innan den kvinnan kom in i bilden. Men någon svaghet måste ju finnas som gör att en ok person kan bli så förändrad.. Jag vet inte heller, undrar också vad man ska göra... 
  • Anonym (Igor)

Jag tycker att du ska prata med din bror.
    Säg exakt hur hon är och hur du upplever det osv, att du inte orkar längre och därför kommer bryta med dom. Du kan säga att han (din bror) gärna får komma och hälsa på, ensam, men du kommer inte längre att ens försöka komma i närheten av dom som par. Du kan nog ta och fråga honom om han verkligen mår bra i det där förhållandet också, för hon är ju förjävlig. Tycker inte att du ska förmildra orden heller, säg förfan som det är.

Sen är det bara att ta bort henne från alla sociala medier, blocka henne om det är möjligt osv. Sen ignorerar du hennes existens. Hon får löpa amok hur illa hon vill för att du gör så, det är hennes eget problem.

• Levande
    MuppinCowboy skrev 2014-02-25 20:30:11 följande:
    Ja nog finns det gott om lögnare, det bästa man kan göra är att ta avstånd från sådana människor.

Visst är det svårt om någon man bryr sig om är inblandad i en så'n situation men om denne vägrar att ta till sig informationen man ger så måste man ibland backa och låta han/hon ta egna beslut och ibland får man låta dem ta konsekvenserna av sitt val.

Men självklart ska man aldrig ge upp vid extrema situatoner som tex psykisk och fysisk misshandel eller någon form av utnyttjande, men i detta fall verkar ju brorsan nöjd med sitt val och då får han stå sitt kast och TS får låta sin bror göra sina egna val och misstag.
    Ja, visst är det så på ett sätt. Samtidigt som det är så extremt tråkigt när det t ex är en familjemedlem. 

Tror också att det är mer komplicerat än att personen är nöjd/inte nöjd med sitt val när det är en situation som man kan misstänka i fallet med t ex Ts bror. Eller t ex i en misshandelsrelation (av psykisk eller fysisk karaktär). Om en kvinna/man är i en sådan relation och inte är nöjd med sitt val så kunde ju han/hon lämna relationen. Men det gör de ju inte alltid i första taget, ibland ska det mycket till, och t o m efter extrem misshandel kan de längta tillbaka eller lätt bli övertalade av den andra att komma tillbaka. 

Så ibland är det lite för komplext för att tänka i termer av nöjd/inte nöjd, ta konsekvenserna av sina egna val, osv... Men visst på ett sätt, man kan ju inte välja åt någon annan. ibland kan man bara försöka att finnas där och invänta att personen själv vill berätta om den mår dåligt av sin relation. Komplicerat bara när man själv blir attackerad och baktalad.
  • Levande

Ts, jag vet ju inte hur hennes fb-kommentarer ser ut och hur tydliga de är, men går det att prata med din bror om detta och höra vad han tycker om det? 

• Anonym (nene)
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-02-25 10:34:38 följande:
    Först och främst; jag skriver från mobilen. Vart ska jag börja? Jag har problem med en kvinna som jag anser vara en psykopat. Hon är utstuderande elak, och manipulerande. Vi kan kalla henne för Eva , Eva är gift med min bror Viktor. Under de år min bror och Eva hängt ihop har det bara blivit värre, hon har ställt till med både det ena och det andra som jag sedan fått skulden för och tom fått be om ursäkt för. Allt för familjefriden. Det har funnits tillfällen då kontakten med dem varit riktigt dålig. Jag har fått utskällningar via telefon och i text från min bror som trott blint på vad Eva sagt till honom. Allt detta har påverkat mig och fått mig osäker och ledsen. Jag älskar min bror men jag orkar verkligen inte längre. Bryter jag kontakten känns det som hon får som hon vill, därför "hänger jag kvar", men hur mycket ska man tåla?
    Det kan inte vara så att du försökte lite hos Eva? Eftersom du fick på käften gäller det att hitta på något för att göra Eva omöjligt för familjen iaf. Din bror har gjort ett val. Kan du inte helt enkelt acceptera detta?
  • MuppinCowboy
    Levande skrev 2014-02-26 16:57:13 följande:
    Ja, visst är det så på ett sätt. Samtidigt som det är så extremt tråkigt när det t ex är en familjemedlem. 

Tror också att det är mer komplicerat än att personen är nöjd/inte nöjd med sitt val när det är en situation som man kan misstänka i fallet med t ex Ts bror. Eller t ex i en misshandelsrelation (av psykisk eller fysisk karaktär). Om en kvinna/man är i en sådan relation och inte är nöjd med sitt val så kunde ju han/hon lämna relationen. Men det gör de ju inte alltid i första taget, ibland ska det mycket till, och t o m efter extrem misshandel kan de längta tillbaka eller lätt bli övertalade av den andra att komma tillbaka. 

Så ibland är det lite för komplext för att tänka i termer av nöjd/inte nöjd, ta konsekvenserna av sina egna val, osv... Men visst på ett sätt, man kan ju inte välja åt någon annan. ibland kan man bara försöka att finnas där och invänta att personen själv vill berätta om den mår dåligt av sin relation. Komplicerat bara när man själv blir attackerad och baktalad.
    Du har rätt i mycket du skriver.

Problemet är att de som har verkliga problem med riktiga psykopater och liknande ofta förminskas av att så många använder de termerna om något som egentligen bara handlar om familjegnabb eller att man inte kommer överens,

Man måste inte gilla sin brors partner eller dom en dig, däremot om ingen reell risk för en persons psykiska eller fysiska välmående föreligger så måste man låta andra göra sina val, ibland är det misstag ibland inte, men bara den personen har rätt att göra valet och om det ska kalla misstag eller inte.

Min familj måste inte gilla min partner eller vice versa men jag kräver att alla inblandade ska visa respekt.
    Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (nene)
    MuppinCowboy skrev 2014-02-26 17:57:06 följande:
    Du har rätt i mycket du skriver.

Problemet är att de som har verkliga problem med riktiga psykopater och liknande ofta förminskas av att så många använder de termerna om något som egentligen bara handlar om familjegnabb eller att man inte kommer överens,

Man måste inte gilla sin brors partner eller dom en dig, däremot om ingen reell risk för en persons psykiska eller fysiska välmående föreligger så måste man låta andra göra sina val, ibland är det misstag ibland inte, men bara den personen har rätt att göra valet och om det ska kalla misstag eller inte.

Min familj måste inte gilla min partner eller vice versa men jag kräver att alla inblandade ska visa respekt.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (nene) skrev 2014-02-26 17:04:28 följande:
    Det kan inte vara så att du försökte lite hos Eva? Eftersom du fick på käften gäller det att hitta på något för att göra Eva omöjligt för familjen iaf. Din bror har gjort ett val. Kan du inte helt enkelt acceptera detta?

Förstår inte din text.
Svar på tråden Hur hanterar man en psykopat?