Nöjd man skrev 2014-02-27 11:16:29 följande:
Jag var i ett förhållande som din bror. Hon blev gravid redan efter 3 månader och jag var kär och glad....sen började hon att skärma av mina andra barn och jag förklarade för mig själv att det var gravidhormoner. Sen var hon likadan när vår son föddes, då förklarade jag det med att hon var nybliven mamma och nya hormoner.
Efter att vår son blivit ett år och hon fortsatte och även blivit värre så insåg jag att hon är sån. Då började jag tänka om och inte acceptera de regler och inskränkningar hon ville göra med min relation till mina andra barn. Hon blev tokig och ännu värre och började även smutskasta mig och försöka förringa mig som person. Ringa min mamma och säga att jag är en dålig pappa osv.......
Från att min son var knappt två år så försökte jag få henne att flytta ut ur mitt hus för jag ville inte leva med henne längre, det tog drygt två år innan hon flyttade
Min erfarenhet från relationen med min sons mamma är att de går inte att agera som man gör med andra. Du måste vara jättetuff och superrak. Inte tillåta att den personen använder dina egna svagheter mot dig, de kommer att försöka visa att det handlar om allt annat än dem själva. Låt bara de argumenten rinna av och håll dig till de som du vill säga/framföra, inget annat.
Ta bråket/konflikten, gärna med att er bror också är där så han kan se och höra hur hon beter sig. Var inte rädda för att såra henne, hon bryr sig inte. Och vad kan vara värre än det är nu ?
Konfrontera henne så snart ni kan!
Tack för att du delar detta och tack för detta inlägg!
Som du säger, har man varit med om liknande så känner man lättare igen vad det är någon berättar om, och som du säger, det går inte att hantera det utifrån hur folk normalt fungerar!
Sedan är det kanske skillnad på situation, du kan ju välja vem du vill leva med och tuff konfrontation var nog helt rätt! Andras relationer kan man ju inte bestämma över, och dessutom kan ju personen som krånglar vända det emot en och ännu lättare spela offer om man går på för hårt. Men jag vet ju inte exakt hur du menade :).
Däremot ska man ju inte lägga sig platt heller utan försöka att exponera och konfrontera det personen gör, på ett lite lagom sätt kanske. Och som du säger, bra att brodern är med och ser själv. För dessa personer brukar inte kunna sköta en konflikt på ett snygg sätt. Man själv bör vara balanserad och lugn men stå fast vid det som är rätt.
Önskar att min pappa hade agerat mer som du gjorde... Men kanske rädslan för att bli ensam gör att många förtränger det de ser och hör...