• Anonym (Ledsen)

Hur hanterar man en psykopat?

Först och främst; jag skriver från mobilen. Vart ska jag börja? Jag har problem med en kvinna som jag anser vara en psykopat. Hon är utstuderande elak, och manipulerande. Vi kan kalla henne för Eva , Eva är gift med min bror Viktor. Under de år min bror och Eva hängt ihop har det bara blivit värre, hon har ställt till med både det ena och det andra som jag sedan fått skulden för och tom fått be om ursäkt för. Allt för familjefriden. Det har funnits tillfällen då kontakten med dem varit riktigt dålig. Jag har fått utskällningar via telefon och i text från min bror som trott blint på vad Eva sagt till honom. Allt detta har påverkat mig och fått mig osäker och ledsen. Jag älskar min bror men jag orkar verkligen inte längre. Bryter jag kontakten känns det som hon får som hon vill, därför "hänger jag kvar", men hur mycket ska man tåla?

• Svar på tråden Hur hanterar man en psykopat?
  • Anonym (Ledsen)
    Levande skrev 2014-02-26 16:45:19 följande:
    Ok... Det är komplext det där när någon är under en störd persons påverkan. De anar och upplever nog att något är fel men de försvarar ändå personen, kanske mycket för sig själva, men framför allt utåt. Han älskar henne säkert och är beroende av henne men samtidigt under stark press från henne på olika sätt. Det är jättesvårt med sådant där! Har själv min pappa som försvarat sin fru trots hennes dåliga beteenden mot oss barn. Hon är ju "trevlig" emellan alla dessa attacker och det är som att han vill förtränga allt dåligt som hon gjort/gör. Det har ofta skett när inte han är med men ibland när han är med, och vi har även berättat en del för honom. Tycker också det är svårt att veta vad man ska göra. Hon har ofta attackerat oss syskon en i taget, just nu är det syrran som hon försöker stöta ut helt från familjen och syrran och pappa har fått sämre kontakt pga detta. Och ändå är vi vuxna sedan länge och lever våra egna liv, men hon klarar inte av att vi finns och att vi betyder något för pappa jämsides med henne. Han var en jättebra och kärleksfull pappa innan den kvinnan kom in i bilden. Men någon svaghet måste ju finnas som gör att en ok person kan bli så förändrad.. Jag vet inte heller, undrar också vad man ska göra... 

Har samma problem här, hon betar av oss en efter en, sen börjar hon om. Även om jag fått ta mest skit så har även andra familjemedlemmar fått oförtjänt mycket också. I 10 års tid!! Många av oss känner sig handfallna, vad gör man?
  • Anonym (nene)
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-02-26 21:47:55 följande:

Har samma problem här, hon betar av oss en efter en, sen börjar hon om. Även om jag fått ta mest skit så har även andra familjemedlemmar fått oförtjänt mycket också. I 10 års tid!! Många av oss känner sig handfallna, vad gör man?
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-02-26 21:45:02 följande:

Förstår inte din text.
    Helt ärligt. Inte jag heller. Vad fan pratar du om? Om ni känner er så handfallna, prata med henne då. Prata med din bror. Om ni väntar i 10 år kan hon väl inte vara så hemskt. Kommunikation är trollordet. 
  • Zivah
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-02-26 21:47:55 följande:

Att acceptera din brors val skulle vara en bra början. Många av er känner sig handfallna i 10 års tid? Om du skulle kunna sluta försöka komma innanför hennes trosor skulle du väl få mindre stryk då,  ergo behövs det inte att blanda in hela gänget för att ge igen, eller? I 10 års tid självfallet. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (nene) skrev 2014-02-26 21:57:46 följande:
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-02-26 21:45:02 följande:
    Förstår inte din text.
    Helt ärligt. Inte jag heller. Vad fan pratar du om? Om ni känner er så handfallna, prata med henne då. Prata med din bror. Om ni väntar i 10 år kan hon väl inte vara så hemskt. Kommunikation är trollordet. 

Vi har försökt? Tro mig, det har varit turer under årens lopp som heter duga. Men helt rakt på sak har vi inte varit, vi är rädda för konflikter och låter hellre henne hållas än att ställa till med bråk. Helt ärligt, det är en jävligt svår sits.
  • Anonym (Ledsen)
    Zivah skrev 2014-02-26 22:13:33 följande:
    Att acceptera din brors val skulle vara en bra början. Många av er känner sig handfallna i 10 års tid? Om du skulle kunna sluta försöka komma innanför hennes trosor skulle du väl få mindre stryk då,  ergo behövs det inte att blanda in hela gänget för att ge igen, eller? I 10 års tid självfallet. 

?
  • Anonym (Ledsen)

Självfallet inte handfallna i 10 år, läs om! Det har sakta stegrat under 10 års tid. Det har funnits perioder då vi inte haft kontakt alls under dessa år. Men ja, just nu står många av oss handfallna. Jag ville ha råd, inte ilskna inlägg, fl i ett nötskal..

• Nöjd man
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-02-26 22:35:43 följande:
    Självfallet inte handfallna i 10 år, läs om! Det har sakta stegrat under 10 års tid. Det har funnits perioder då vi inte haft kontakt alls under dessa år. Men ja, just nu står många av oss handfallna. Jag ville ha råd, inte ilskna inlägg, fl i ett nötskal..
    Jag var i ett förhållande som din bror. Hon blev gravid redan efter 3 månader och jag var kär och glad....sen började hon att skärma av mina andra barn och jag förklarade för mig själv att det var gravidhormoner. Sen var hon likadan när vår son föddes, då förklarade jag det med att hon var nybliven mamma och nya hormoner.
    Efter att vår son blivit ett år och hon fortsatte och även blivit värre så insåg jag att hon är sån. Då började jag tänka om och inte acceptera de regler och inskränkningar hon ville göra med min relation till mina andra barn. Hon blev tokig och ännu värre och började även smutskasta mig och försöka förringa mig som person. Ringa min mamma och säga att jag är en dålig pappa osv.......

Från att min son var knappt två år så försökte jag få henne att flytta ut ur mitt hus för jag ville inte leva med henne längre, det tog drygt två år innan hon flyttade  Skrikandes

Min erfarenhet från relationen med min sons mamma är att de går inte att agera som man gör med andra. Du måste vara jättetuff och superrak. Inte tillåta att den personen använder dina egna svagheter mot dig, de kommer att försöka visa att det handlar om allt annat än dem själva. Låt bara de argumenten rinna av och håll dig till de som du vill säga/framföra, inget annat. 

Ta bråket/konflikten, gärna med att er bror också är där så han kan se och höra hur hon beter sig. Var inte rädda för att såra henne, hon bryr sig inte. Och vad kan vara värre än det är nu ?
    Konfrontera henne så snart ni kan!
  • Levande
    Nöjd man skrev 2014-02-27 11:16:29 följande:
    Jag var i ett förhållande som din bror. Hon blev gravid redan efter 3 månader och jag var kär och glad....sen började hon att skärma av mina andra barn och jag förklarade för mig själv att det var gravidhormoner. Sen var hon likadan när vår son föddes, då förklarade jag det med att hon var nybliven mamma och nya hormoner.
    Efter att vår son blivit ett år och hon fortsatte och även blivit värre så insåg jag att hon är sån. Då började jag tänka om och inte acceptera de regler och inskränkningar hon ville göra med min relation till mina andra barn. Hon blev tokig och ännu värre och började även smutskasta mig och försöka förringa mig som person. Ringa min mamma och säga att jag är en dålig pappa osv.......

Från att min son var knappt två år så försökte jag få henne att flytta ut ur mitt hus för jag ville inte leva med henne längre, det tog drygt två år innan hon flyttade  Skrikandes

Min erfarenhet från relationen med min sons mamma är att de går inte att agera som man gör med andra. Du måste vara jättetuff och superrak. Inte tillåta att den personen använder dina egna svagheter mot dig, de kommer att försöka visa att det handlar om allt annat än dem själva. Låt bara de argumenten rinna av och håll dig till de som du vill säga/framföra, inget annat. 

Ta bråket/konflikten, gärna med att er bror också är där så han kan se och höra hur hon beter sig. Var inte rädda för att såra henne, hon bryr sig inte. Och vad kan vara värre än det är nu ?
    Konfrontera henne så snart ni kan!
    Tack för att du delar detta och tack för detta inlägg!

Som du säger, har man varit med om liknande så känner man lättare igen vad det är någon berättar om, och som du säger, det går inte att hantera det utifrån hur folk normalt fungerar!

Sedan är det kanske skillnad på situation, du kan ju välja vem du vill leva med och tuff konfrontation var nog helt rätt! Andras relationer kan man ju inte bestämma över, och dessutom kan ju personen som krånglar vända det emot en och ännu lättare spela offer om man går på för hårt. Men jag vet ju inte exakt hur du menade :).

Däremot ska man ju inte lägga sig platt heller utan försöka att exponera och konfrontera det personen gör, på ett lite lagom sätt kanske. Och som du säger, bra att brodern är med och ser själv. För dessa personer brukar inte kunna sköta en konflikt på ett snygg sätt. Man själv bör vara balanserad och lugn men stå fast vid det som är rätt.

Önskar att min pappa hade agerat mer som du gjorde... Men kanske rädslan för att bli ensam gör att många förtränger det de ser och hör...
  • Nöjd man
    Levande skrev 2014-03-03 10:59:55 följande:
    Tack för att du delar detta och tack för detta inlägg!

Som du säger, har man varit med om liknande så känner man lättare igen vad det är någon berättar om, och som du säger, det går inte att hantera det utifrån hur folk normalt fungerar!

Sedan är det kanske skillnad på situation, du kan ju välja vem du vill leva med och tuff konfrontation var nog helt rätt! Andras relationer kan man ju inte bestämma över, och dessutom kan ju personen som krånglar vända det emot en och ännu lättare spela offer om man går på för hårt. Men jag vet ju inte exakt hur du menade :).

Däremot ska man ju inte lägga sig platt heller utan försöka att exponera och konfrontera det personen gör, på ett lite lagom sätt kanske. Och som du säger, bra att brodern är med och ser själv. För dessa personer brukar inte kunna sköta en konflikt på ett snygg sätt. Man själv bör vara balanserad och lugn men stå fast vid det som är rätt.

Önskar att min pappa hade agerat mer som du gjorde... Men kanske rädslan för att bli ensam gör att många förtränger det de ser och hör...
    Så vad känner du att du kan/vill göra med din brors tjej och din relation med din bror ?
  • Levande
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-02-26 22:35:43 följande:
    Verkligen.. Många attackerar hårt fastän de inte har alla fakta :) Och man kan ju liksom inte beskriva t ex en tioårig process i detalj i ett inlägg :)

Vill folk veta något för att lättare kunna bedöma vad de ska tro borde det inte vara så svårt att fråga, tycker man :) 

Tror det lätt kan bli så på Fl (och andra sammanhang :) ) för man diskuterar relationer och många tillhör en specifik kategori. Skild bioförälder, styv/bonusförälder, skilsmässobarn som varit med om dåliga styvföräldrar osv... 

Många kan/orkar nog inte se utanför sin kategori och läser därför inte allt som står i ett inlägg, eller "ser" liksom inte allt som står där... De ser nästan bara utifrån det de varit med om. Jag tillhör förvisso kategorin "skilsmässobarn med dålig erfarenhet av pappas fru", men jag har ibland försvarat styv/bonusmammor på Fl när deras inlägg verkar tyda på att de har en bra inställning och att det är andra som krånglar. Men alla klarar inte av att se vad som är vad riktigt, man får väl bara ta det för vad det är kanske....

Men håller med om att det är jobbigt. Någon skriver och är upprörd över något och så ska folk strö salt i såren ungefär. Sedan finns det säkert de som ser det som sin "livsuppgift" också att göra det, eller som känner sig sjäva bättre om de får slå på någon annan. Ibland så till den grad att det är en personlighetsstörning - som den du har problem med antagligen har... 
  • Levande
    Nöjd man skrev 2014-03-03 11:15:49 följande:
    Så vad känner du att du kan/vill göra med din brors tjej och din relation med din bror ?
    Antar att detta är till Ts :)
  • Nöjd man
    Levande skrev 2014-03-03 11:19:11 följande:
    Antar att detta är till Ts :)
    Ja, fast har du något du vill skriva så är du välkommen. Glad
  • Anonym (SammaErf)
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-02-25 21:08:45 följande:

Vi har alla samma uppfattning om henne, vi har försökt få min bror att förstå, men det slutar med taggarna utåt och ord om att det är vi som behöver söka hjälp. Jag vet att min bror mår väldigt dåligt, men han pratar inte, och om det är hon som är problemet eller något annat vet jag inte. Det jag vet är att han jobbar mycket tack vare hennes dyra vanor, hon själv blev uppsagd för ett år sedan. Hon köper dyra inredningsprylar och kläder om vartannat.
    Där har du nog kärnan i problemet! Brodern själv; att han liksom accepterat detta o är lite hjärntvättad. Stod ju också att hon inte "tillåter" att ni träffar brodern ensam, det låter som hon har stenkoll på hans liv o han är lite fångad i en fälla mentalt. Det finns psykiskt misshandlade både kvinnor och män!

Vi har haft det på liknande sätt i vår familj. En pappa som aldrig sagt ifrån, stått upp för nån annan (eller sig själv) eller sätter gränser. Pappas släkt har tagit avstånd eftersom hon (mamma) är så dominant och omöjlig att ha att göra med. Sjukligt kontrollbehov över allt o alla. Kommer i konflikt med o hittar fel på alla andra. Visst hon är nog sjuk i huvudet men har alltid klarat att ha ett arbete o han har alltid funnit sig i allt, därför har det fortsatt så här.

Så av min egen erfarenhet attdöma finns det inget ni kan göra, tyvärr. Men ge inte upp än, ni kan ju försöka nå honom på jobbet/nån annan gång då ni vet han är ensam?
  • Levande
    Nöjd man skrev 2014-03-03 11:32:39 följande:
    Ja, fast har du något du vill skriva så är du välkommen. Glad
    Ja, man önskar att man visste mer hur man ska göra, tycker själv att det är svårt... Beror ju också på hur hennes "attacker" ser ut förstås... 
  • Anonym (Du?)
    Zivah skrev 2014-02-26 22:13:33 följande:
    Hahaha, ja. Visst kan man försöka hos brors tjej, sen får man på käften och ja, nu, duger hon inte på något sätt så klart, och självfallet måste man rädda brorsan för en så elak kärring, självfallet.
  • Levande
    Levande skrev 2014-03-03 11:16:43 följande:
    Verkligen.. Många attackerar hårt fastän de inte har alla fakta :) Och man kan ju liksom inte beskriva t ex en tioårig process i detalj i ett inlägg :)

Vill folk veta något för att lättare kunna bedöma vad de ska tro borde det inte vara så svårt att fråga, tycker man :) 

Tror det lätt kan bli så på Fl (och andra sammanhang :) ) för man diskuterar relationer och många tillhör en specifik kategori. Skild bioförälder, styv/bonusförälder, skilsmässobarn som varit med om dåliga styvföräldrar osv... 

Många kan/orkar nog inte se utanför sin kategori och läser därför inte allt som står i ett inlägg, eller "ser" liksom inte allt som står där... De ser nästan bara utifrån det de varit med om. Jag tillhör förvisso kategorin "skilsmässobarn med dålig erfarenhet av pappas fru", men jag har ibland försvarat styv/bonusmammor på Fl när deras inlägg verkar tyda på att de har en bra inställning och att det är andra som krånglar. Men alla klarar inte av att se vad som är vad riktigt, man får väl bara ta det för vad det är kanske....

Men håller med om att det är jobbigt. Någon skriver och är upprörd över något och så ska folk strö salt i såren ungefär. Sedan finns det säkert de som ser det som sin "livsuppgift" också att göra det, eller som känner sig sjäva bättre om de får slå på någon annan. Ibland så till den grad att det är en personlighetsstörning - som den du har problem med antagligen har... 
    Med det sista menar jag givetvis din svägerska, inte någon här på Fl.

Men ang attacker i diskussionsforum så finns det ju så klart troll också. Ibland är det helt klart troll som är ordet :). Och vad de har för problem kan man ju undra :).
  • Levande
    MuppinCowboy skrev 2014-02-26 17:57:06 följande:
    Du har rätt i mycket du skriver.

Problemet är att de som har verkliga problem med riktiga psykopater och liknande ofta förminskas av att så många använder de termerna om något som egentligen bara handlar om familjegnabb eller att man inte kommer överens,

Man måste inte gilla sin brors partner eller dom en dig, däremot om ingen reell risk för en persons psykiska eller fysiska välmående föreligger så måste man låta andra göra sina val, ibland är det misstag ibland inte, men bara den personen har rätt att göra valet och om det ska kalla misstag eller inte.

Min familj måste inte gilla min partner eller vice versa men jag kräver att alla inblandade ska visa respekt.
    Jag håller med och man bestämmer själv vem man lever med. Men det här verkar inte handla om vanligt familjegroll. Och denna Eva behöver inte heller älska eller gilla alla i Ts familj, men hon kan åtminstone visa respekt och acceptera att han har en familj.

Det gäller ju liksom från båda håll... Enligt Ts har hon varit negativ mot dem alla i tur och ordning, och verkar orimligt att de alla skulle vara sådana idioter att hon skulle behöva ha den inställningen. Eller att de alla skulle uppfatta henne som en svår, dålig person om hon egentligen är trevlig.

Självklart ska man acceptera en persons val av livspartner, man behöver inte gilla, känna personkemi. Men om en person beter sig dåligt, avskärmar ens familjemedlem från resten av familjen... Visst, familjemedlemmens eget val, men på en del låter det som att "det är väl bara att acceptera". Så tänker man nog bara tills man själv är med om det. Acceptera- visst, men "bara att" -nej. 
Svar på tråden Hur hanterar man en psykopat?