Inlägg från: Anonym (Gejo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gejo)

Livet efter en sorg

Nitor skrev 2014-02-28 23:39:25 följande:
    Jag tror att du kommer känna en otrolig närhet och kärlek till ditt kommande barn efter förlossningen när h*n ligger på din mage  Solig   Vet du om det blir en pojke eller flicka?  Drömmer
    Det är en flicka.
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-02-28 23:47:42 följande:

Åh jag blir så ledsen när jag läser ditt inlägg #21.

Känner du någon rädsla över att du inte ska få bli hörd av A när hon blir äldre? Att hon ska döma dig på helt felaktiga grunder?

Ja det är jag.. Speciellt när hennes pappa och släkt ständigt motarbetar mig.
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-02-28 23:53:15 följande:

Jag vill föreslå att du köper en riktigt fin skrivbok. I den kommer du att skriva ner dina tankar och känslor. Det kommer vara bra för dig att få skriva och verkligen se och höra vad du känner. När tiden blir mogen kan hon få den. Jag tror att det kan bli svårt att plötsligt få fram alla tankar och känslor du haft inom dig och dela med dig en dag när ni börjar prata om det. Boken kan hon läsa i lugn och ro. J

ag tror att hon kommer hitta väldigt mycket förståelse för dig. Och efter det kommer du inse att du helt i onödan har dömt dig ett hårt straff genom att känna skuld och skam. Vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år. Helt i onödan.

Jag är rädd. Så rädd.. rädd att bli besviken och sviken av det mest dyrbara jag har idag..(dottern)

Jag har skrivit ner en del redan. Från tiden jag kämpade för gemensam vårdnad och växelvis boende. Men är rädd att hon blir arg på mig den dagen hon kan läsa den. Jag är rädd att hon en dag bekräftar mina skuld och skamkänslor :( på fel grunder:(

Att hon använder det emot mig på något sätt..
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-03-01 00:01:56 följande:
    Det är fel av mig att säga att du nu får en upprättelse, att du nu får göra det på ditt sätt. För det tar inte bort det som hänt tidigare. Men jag är ändå glad på något sätt att du får möjlighet att vara nära din kommande dotter.

Hur är det när du har din dotter hos dig nu, hur känns er relation?
    Vår relation är bra. Mycket tack vare min man som byggt upp en bra relation till henne med så vi känns som en "hel familj".

Men det tar på mina krafter att alltid vara på min vakt de första dagarna hon är här varje vecka. Jag är det för att hon ofta har med sig påståenden, åsikter och annat som "pappa har sagt" och som hon vill dubbelkolla med mig om det stämmer, är så eller inte.. Och det är ganska jobbigt.

Men hon ser verkligen fram emot över att bli storasyster. Hon är så stolt och glad. Hon är 6år men ändå så medveten om saker och ting. På gott och ont.
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-03-01 00:13:00 följande:
    Du håller på att straffa dig hela tiden ts. Du ger dig inte en enda dags ro. Du fullkomligt öser över dig skuldkänslor. Du gör det så ofta och har gjort det så länge att det har blivit en sanning för dig. Det blir så när man matas med det tillräckligt mycket. Du har nu även byggt upp en rädsla när det gäller hur hon ska se på dig längre fram.

För dig har det blivit en stig som du vandrat på varje dag. Tänkt, känt och dömt dig. Du har trampat upp en stig som du nu inte förstår att du faktiskt kan hoppa av och välja att ta en ny väg. Men det går.
    Hur då? HUR ska jag kunna det? HUR går jag vidare? Jag tar tacksamt emot hjälp i den frågan!
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-03-01 00:22:39 följande:
    Har du bett om att få hjälp av någon psykolog och fått ut allt du har inom dig?
    Jag har fått kontakt med en kurator på kk. Träffat henne 3 ggr. Hon finns ju mest för graviditeten och så. Men jag har haft kontakt med kriscentrum för kvinnor till och från och pratat om olika saker jag varit med om i tidigare relation samt pågående "psykiska fight" med exet.

Men jag vet inte om jag egentligen behöver "Kbt" ? :/ gick på det innan jag tog steget ut ur relationen med exet..
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-03-01 00:24:29 följande:

Jag måste tyvärr ut och jobba lite nu. Men jag kommer inte släppa dig  Solig

kram

Tack!!!! Tack för att du tagit dig tid att besvara mina inlägg! Jag är ytterst tacksam!!
  • Anonym (Gejo)
    Anonym (Nicke) skrev 2014-03-01 00:55:31 följande:

Har inga råd att ge - Ville bara säga att jag har läst din tråd och jag känner med dig. Jag önskar dig allt gott i livet och jag hoppas du får hjälp att bearbeta dina trauman! 

Tack snälla du
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-03-01 04:27:38 följande:

Att få prata av sig är ofta väldigt bra. Att tänka för mycket är inte bra. Jag har en känsla av att du tänker för mycket, så passa på att kolla upp om du kan få möta en utbildad terapeut.

Jag ska fundera lite mer på vad jag kan hitta som kan hjälpa dig. Jag vill att du ska bli mer medveten om att det just nu är du själv som straffar dig för vad som hänt. Du behöver förstå att du i dag, sex år senare, har en annan erfarenhet och kunskap som kanske skulle få dig att agera annorlunda om det hände i dag. Men det är lätt att vara efterklok sex år senare och tro att du faktiskt skulle ha kunnat agerat annorlunda.

Det du behöver veta och känna är att du gjorde precis så gott du kunde just då. Det är ingen som dömer dig i dag förutom just du själv. Så försök att visa mer förståelse och empati för dig själv.

Det här är vad jag vill du ska ta till dig just nu. Så från och med just nu ska du inte längre slå och sparka på dig själv. Du behöver ge dig själv en varm kram. Passa på att krama om din mage och lova dig själv att du ska ta hand om dig själv, med kärlek och värme. Precis som du vill göra mot din dotter, kommande lilla flicka och din man.

När du är medveten om det här, så kan du faktiskt åstadkomma mirakel. Det ligger i ditt huvud och i dina händer, men framför allt i ditt huvud.

Jag vill också att du ska vara medveten om att skuld och skam, det är något som vi är uppvuxna med. Många tillämpar detta för att styra och bestraffa. Båda andra och en själv. Vi är jätteduktiga på sånt. Det är således inget att skämmas över smile5.gif

kram Solig
    Jag har alltid varit typen som grubblar :/ Jag tror att det blivit mitt skydd.. Och de gångerna jag agerat utan att tänka mig för har jag fått ta straff för och konsekvenser som jag hade klarat mig utan :/ Jag har inte heller kunnat ha "kul" eller vara barn pga trauman jag varit med om som barn. Så ja..lite så är det ju..

Jag klandrar inte mig själv för det som varit och hänt mig på det sättet..jag visste ju inte bättre :( Men det gör ändå ont i mig. Att mitt barn får / fått lida med mig.. Jag är vuxen och försöker hantera mitt liv. Men mitt barn..det är henne det är synd om.. Jag vet att jag inte hade andra alternativ än att gå ifrån den destruktiva miljö och relation jag levde i. Men jag blir så ledsen när mitt tvingats genomgå separationer och allt möjligt för att JAG inte orkade kämpa emot exet och hans familj.

Jag har egna minnen av när min far var "elak mot min mor och skrek på henne" och jag stod där 3,5 år gammal och kände att hela min värld rasade samman då mamma sa " nu går jag! Jag orkar inte mer" (men hon gjorde aldrig det..) för det skulle innebära att hon lämnade mig och min 2åriga lillasyster ensamma med honom.

Jag vill inte att min dotter ska klandra mig för att ha "lämnat henne med sin pappa". Han har tyvärr behandlat henne illa efter skilsmässan. Örfilat och hotat om det ena och det andra. Det har lett t polisanmälan och just nu går hon på bearbetande samtal.. Så ja, jag har skuldkänslor och jag vet inte om jag hade kunnat leva med mina skuldkänslor den dagen hon bekräftar dem :(
  • Anonym (Gejo)

Många föräldrar kämpar i äktenskap för sina barns skull. Och jag kommer från den kulturen där kvinnan tyvärr bara förväntas hålla käft och acceptera sin lott i livet. Men jag vägrade göra det eftersom jag blev så deprimerad att jag övervägde att ta mitt liv istället för att stå ut med den människan. Men då skulle jag definitivt ha lämnat dottern med sin far. Vilket jag vägrade. Så för HENNES skull kämpade jag vidare. Och byggde upp mig och försökte hitta styrkan så jag kunde börja leva. För hennes skull.

Sen flyttade jag ihop med min nuvarande make. Och honom kände jag sen år tillbaka då vi var kompisar. Han blev mitt stöd och vi flyttade ihop. Där kom smäll nr 2. "En kvinna lämnar inte sin man och flyttar ihop med en annan och dessutom struntar i sin dotter". Ryktet spred sig att jag inte ville ha min dotter längre.. Detta MITT I MIN KAMP om att få se mitt barn som hölls undangömd i två hela månader från mig som straff för att jag "gått vidare". Detta pratade de öppet framför dottern och även framför utredare från familjerätten, samt gemensamma vänner.

Det är SÅ mycket.. Och ord står mot ord. De som känner mig och är mig nära tror mig. Men många har vänt mig ryggen för att de "inte vill bli inblandade". Och då känns det jobbigare. För de har redan stämplat mig utan att ha alla fakta. De har gått på det han och hans släkt spridit. Han har ingen skam i kroppen. Han går t.o.m fram till MINA vänner och talar illa om MIG. Han FÖRVÄNTAR sig att de ska börja tro på honom och stötta honom dessutom.. Det är helt sjukt.. Jag slutar aldrig förvånad över hans agerande.. T.o.m ÅR efter skilsmässan kämpar han för att smutskasta mig..

Svar på tråden Livet efter en sorg