Nitor skrev 2014-03-04 18:40:14 följande:
Jag tänker nu koppla ihop dina känslor med behov som inte blev tillgodosedda, och du får gärna komplettera om jag missar något.
Du är ledsen och känner sorg över att du inte kunde få vara nära din dotter. Att du inte fick möjligheten att ge henne din kärlek varje dag. Att du inte kunde ge henne den trygghet och stabilitet som du som du även själv önskade. Du där ledsen för att du inte fick chansen att vara mamma varje dag.
Nu kommer du in i en fas där jag vill att skuld och skamkänslorna är borta. Att du är ledsen och känner sorg vill jag ska tyna bort. För nu vet både du och jag att du har gjort det bästa du kunde just då. Och med tanke på att ni båda två är vid liv och du har fått möjligheten att ha henne hos dig varannan vecka, så med facit i hand, så har du agerat bra. Riktigt bra.
Att blicka tillbaka kan inte påverka det som hänt. Man kan påverka hur man känner sig angående historiken. Vad du ska göra nu, det är att hämta kraft för nutiden och framtiden. Du vet vilka känslor du har och du vet nu vart känslorna kommer ifrån. Nu ska vi vända på detta och få en positiv ton.
Jag vill att du nu plockar fram önskemål om hur du ska agera framöver för att tillgodose dina behov. Nu vet du vilka behov som inte blev tillgodosedda. Nu är det dags att tillgodose dem.
Jag vill att du preciserar vad du tänker göra eller säga för att tillgodose behoven av närhet, trygghet och stabilitet, kärlek, vara mamma...
När du nu kommer fram till enkla görbara saker du kan göra så kommer du känna dig lättare, friare och mer fokuserad. Det är nu det är dags att lägga energi och kärlek, i dag och framöver. Lägg inte mer kraft på det förflutna ts. Lägg den på det du kan påverka. Dvs nuet.
Känner du fortfarande skuld och skam så kan det finnas fler saker vi får titta på. Jag kommer ihåg att du nämnde några fler saker tidigare.
Men som sagt, syftet med detta inlägg är att du nu vänder all din energi som du har lagt på att lida, mot att fokusera på vad du ska göra från och med nu och framöver.
Jag vet inte.. Tar gärna emot tips. Men det jag tror att jag kan göra är väl att erbjuda min äldsta dotter det jag vill och behöver ge henne. Samt att fortsätta göra det även när lillasyster kommer. ( Att ge kärlek, närhet, stabilitet osv.) För när lillasyster kommer så får jag uppleva glädjen över att vara mamma på heltid. PÅ RIKTIGT liksom.
Idag är jag mer närvarande i mitt liv. Jag kan påverka det till skillnad från då min dotter var liten och jag befann mig i den relationen jag gjorde.
(Men! Här kan mina hjärnspöken ställa till det. Jag tänker på att
ifall jag hamnar i en förlossningdepression eller att något hotar min mentala stabilitet så gör skuld-skamkänslorna sig påminda över att jag inte kan tillgodose mina egna, den äldsta dotterns eller bebisens, eller ja nu t.o.m makens behov.) Men nu ska jag inte måla upp något negativt utan jag vill måla upp en "idealbild" av hur jag vill att det ska vara. Samtidigt som jag ska vara realistisk och inte sätta för höga krav på mig själv. Jag ska vara närvarande i nuet, men ha en lite positiv blick framåt. Minns ett citat jag läst där det står " Don´t let a bad DAY make you feel like you have a bad LIFE " . Så jag ska inte slå på mig själv ifall det går mindre bra nån dag. Även om känslorna kan spöka ändå..