• Åsa

Varför köper du kopior?

En variant är ju att den som handlar själv skiter i märken och inte vet att det h*n köper uppfattas som en kopia för att den liknar ett märke någon annan har pejl på.

Vad gäller tillverkningsländer som nämns ovan så är det som sagt ingen större hemlighet att det idag ofta bara är något litet som slutförs i Europa för att kunna sätta "made in Italy/France etc" på plagget eller väskan medan en god del av produktionen sker i tredje världen. Hermès kanske inte har tillverkning i Kina men det har märken som Prada, Armani och Burberry. (Vilket knappast påverkar kvalitet på plagget/prylen men definitivt lägstalöner för fabrikspersonalen.) 

• Åsa
    Anonym (Varför??) skrev 2014-03-04 09:02:56 följande:
    Inga fler åsikter kring kopior?
    Köper du dem? Varför?
    Köper du dem inte? Varför inte?

Hur definierar du kopior? Varor som du upplever snarlika ett märke du känner till? Varor där man satt på en fejkad logga? Ev annat?
  • Åsa
    Anonym (Varför??) skrev 2014-03-05 12:53:20 följande:

Varor med fejkad logga.
    Att exempelvis en väska har liknande mönster är ju en sak, men att den har märke och hela faderullan är vad jag i grunden undrade över varför man köper.
     Aha. Med definitionen "felaktig namnapp på" blir en del av mitt spontana svar överflödigt. Jag har nämligen stött på att märkesentusiaster uppfattat saker som kopior utan att köparen känt igen sitt inköp som "kopia" av viss vara med annat produktnamn, eller ens känner till "original"märket. Och så finns ju "inspiration" kors och tvärs och var gränsen för kopiering går. Personligen har jag fått kommentar att en vintagepryl jag äger "kopierat" ett märke som råkar vara nyare än vad prylen är
  • Åsa

Kläder/väskor är förstås bara en del av vad som kopieras. Återigen så kräver ju förståelse av att det är en kopia kunskap om originalet. Har accessoirintresserad bekant som gärna visar upp dyra "äkta" ägodelar men som inte hade en susning om att det finns "original" till hennes "femtiotals"stolar (där prisskillnaden är bra mycket större än mellan kopia och original på väsksidan), och det kan jag ju tycka är lite lustigt.

Värre tycker jag egentligen det är när industridetaljer kopieras och det inte "bara" handlar om varumärkesintrång  utan faktiskt kan bli en säkerhetsrisk om kopian har lägre kvalitet.

Svar på tråden Varför köper du kopior?