• Arbetsvegan

Varför köper du kopior?

elyse skrev 2014-02-28 19:50:59 följande:
    Att det är olagligt räcker för mig. Jag vill inte vara delaktig i att upprätthålla en svart marknad. 
    Det enda syftet den förhållningen är att ge pengar till de som redan har en massa pengar.  Den "svarta marknaden" går oftast in i den "vita marknaden"..,
  • Arbetsvegan
    elyse skrev 2014-02-28 19:55:39 följande:
    Dig händer det inte så mycket, men den som importerar och säljer varan kan åka på kraftiga böter. 
    Hur
    stor är risken?
    Den är välkalkylerad, tro mig. OM det skulle vara ett potentiellt hot skulle det inte finnas en marknad.

Du vet, pengarna styr....
  • Arbetsvegan
    korp3n skrev 2014-02-28 20:02:58 följande:
    Så moralen i ditt inlägg är att det är okej att köpa billigt av folk som jobbar ihjäl sig men inte dyrt av folk som jobbar ihjäl sig om de nu oftast görs i samma fabrik?
    Eftersom någon, du? försökte anföra att arbetare råkar illa ut pga kopior påpekade jag hur det förhåller sig...
    Det är ALDRIG ok att någon sliter ihjäl sig och definitivt inte för att något anses som bättre...
  • Arbetsvegan
    puss skrev 2014-02-28 19:59:22 följande:

nej, dålig smak styr.
    Nej pengarna styr och jakten på ett rätt innehållslöst "namn".
    Hade det inte funnits "status" så hade den äkte varan varit precis lika värdefull som kopian. Värdet ligger alltså i att man vet att namnet är "äkta" (det är ju som sagt svårt att skilja dem åt).
    Tycker faktiskt ganska synd om alla de som trillat dit i tron att de "äger " något...

• Arbetsvegan
    puss skrev 2014-02-28 19:59:22 följande:

nej, dålig smak styr.
    och egentligen, det du säger är att äkta är dålig smak...

Det krävs ofta experter eller experkunskaper för att skilja äkta från kopia.
    Så vad är det egentligen du tror att du köper? Dålig smak???
  • Arbetsvegan
    puss skrev 2014-02-28 20:15:52 följande:

jaha, et tycker du. så ser du på saken. jag håler inte med dig.
    Nähä?
    Men det var ju årets överraskning! ;-D

• Arbetsvegan
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-28 20:20:32 följande:

Pratar du om Gucci och dylika märken görs de i Europa medan kopiorna görs i Kina. Pratar du om elektronik så görs de i samma fabrik ja. Men de som har nattskiftet har sämre lön, sämre vilkor och är i princip slavar. Visst kan man skita i det, men jag gör inte det. Är du emot de stora märkerna och att de tjänar pengar köp inte deras kopior då utan köp helt andra märken.
    JAG är inte mot märkena i sig, mer hetsen att man tror att man köper något man tror är fint bara pga av ett namn...
    Och nej, det är inte spå grovt generaliserat som du försöker påskina...

• Arbetsvegan
    puss skrev 2014-02-28 20:21:28 följande:

att JAG köpe?! kvalitet.
    Nej, du TROR att du köper det och vem fan skulle inte vilja tro det i det läget...
    Vad som är kvalite varierar dessutom med brukaren men min poäng är att ett namn inte är kvalite per automatik och att den äkta varan är hållar i 40 år inte är ett argument...

• Arbetsvegan
    korp3n skrev 2014-02-28 21:04:49 följande:
    Nä jag känner mig inte anklagad skall värre saker till det än så. 
    På FL vet man aldrig
  • Arbetsvegan
    puss skrev 2014-02-28 21:48:05 följande:
    Jag svabbar dig, tvättar dig, fixar dina fötter, lindrar in dig i varm handduk och stoppar om dig.
    Jag kommer att avguda dig så länge som jag lever!  Hjärta
Svar på tråden Varför köper du kopior?