SoStylish skrev 2014-03-01 22:35:34 följande:
Det där med att det är samma tillverkare är en sanning med stor modifikation. Om jag ska ta Hermés som exempel igen så är alla deras väskor tillverkade för hand (i Frankrike) och en enda väska kan ta flera dagar att få ihop. Knappast något som kan massproduceras i Kina "vid sidan av". Och att fejkväskorna produceras på samma ställe som de äkta är på det stora hela en myt. OM det hade varit sant så hade det aldrig gått att skilja en fejkväska från en äkta vilket det går att göra genom att titta på allt från detaljer som sömmar, dekorationer och interiör. Dessutom borde fejkväskorna ha rätt serienummer och i övrigt korrekt printad info inuti sina väskor om så vore fallet. Vilket det inte heller är.
Jag förstår din poäng, men samtidigt kan jag inte förstå logiken i att "det är ändå likadant överallt så det är ingen idé att bry sig". Att likställa Louis Vuitton, Gucci, Burberry, Hermés osv med droghandel, barnarbete och maffia funkar liksom inte.
Var är ursprungsmaterialet tillverkat? Lädret,, tyget, metalldetaljerna?
Och jo, det är precis så de gör, massproduceras för hand... Visste inte du att arbetarna kan ha orimligt långa skift? Äkta på dagen och kopia på natten.
Nej tyvärr är det ingen myt och ja, det ÄR svårt att skilja kopia från äkta. Gissa varför? Tror du verkligen, verkligen inte att de använder sig av billigare detaljer bara för att det är samma fabrik??
De kostar inte på kopiorna serienr och allt vad det är du vill ha dit, det är inget som syns utanpå för det är
ytan kopiorna kopierar, det är det som folk köper, inte att det är en förfalskning utan en kopia.
Alltså, nu sitter du bara och desperat hittar på sånt du tycker. Tyvärr är det som jag och flera berättar oavsett vad du
vill tro.
Jag har inte sagt att man inte ska bry sig, jag säger den direkta motsatsen faktiskt. Min poäng är att märkesprylar är det som driver på konsumtionshetsen och en konsekvens är en omfattande piratmarknad.
En annan poäng är att man måste se det för vad det är, att kopiorna inte är ondska och äkta godhet utan de går varandra hand i hand. Bryr man sig så mycket om den svarta marknaden finns det all anledning att se över sina egna konsumtionsvanor av dyra lyxprylar...