• Arbetsvegan

Varför köper du kopior?

Anonym (*** 2) skrev 2014-03-01 20:20:58 följande:

Håller med!

Jag skäms faktiskt över svenskar som köper kopior i utlandet. Rynkar på näsan

Deras ignorans och nonchalans är extremt ofattbar!
    Varför?

Det är ingen hemlighet att märken bara är en statussymbol och att alla vill vara en vinnare. Så varför ska man inte köpa sig status även om det är "fuskvägen"...
    Så länge status är liktydigt med att man är lyckad som människa kommer det att köpas kopior oavsett i vilket land och ekonomi (nästan) man har...
  • Arbetsvegan
    Anonym (*** 2) skrev 2014-03-01 20:47:44 följande:

Nu tror jag knappast att någon som köper en piratGucci känner sig "som en vinnare" eller som att den personen har fått högre status.

Ingen som köper pirat köper status. Inte ens iden inbillade sjukes värld.
    Fast det vet vi att de får, status, det är omöjligt att skilja kopia från äkta när man ser det på avstånd.
    Självklart är man en vinnare om man har status, köper rätt saker av rätt märken. Praktiskt taget all konsumtion utgår från just den företeelsen. Varför tror du annars att det finns finare märken och att budget anses vara pinsam? Detta oavsett kvalitet...

Jag tycker att det mest skrämmande är att du inte insett vilken makt konsumtionshetsen har över dig och alla andra...
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-01 20:38:02 följande:
    Jag tycker att det är ganska skrämmande att vuxna människor (som jag antar att de flesta i den här tråden är) inte verkar kunna se bortom en väskas utseende och vad den utstrålar istället för att tänka ett steg längre till var dessa kopior egentligen kommer ifrån, vad ni sponsrar och vad ni egentligen stödjer när ni köper detta skräp.

Hela industrin med piratkopierade varor (väskor, kläder, elektronik, läkemedel osv) är en riktigt smutsig och hemsk branch som involverar grov kriminell verksamhet, barnarbete och annat hemskt.

Köper ni läkemedel på den svarta marknaden också? Sålänge det står "Alvedon" på asken så är väl allt bra eller?
    Jag fattar ärligt inte vad du menar för oavsett äkta eller kopia så är det en smutsig bransch: Det är inte så att allt är lagligt och fridens liljor bara för att det är äkta...
    Se tex bara de larmrapporter som kommer med jämna mellanrum om barnarbetare, sist jag läste var det IKEA tror jag...
  • Arbetsvegan
    Anonym (...) skrev 2014-03-01 21:15:58 följande:
    Men kvaliteten är inte frikopplad från märket. Det är där du tänker fel.
    Jo, generellt sett så är det så. Ta tex jeans där märkesjeans kan ha riktigt usel kvalité medan budgetvarianten håller en evighet. Det finns hur många sådana exempel som helst.
    Men du är en god konsument som tror att märke = kvalité, det är det de vill att vi ska tro. Och det är orsaken till att det finns en marknad för konsumtionstester typ råd och rön...
  • Arbetsvegan
    Anonym (...) skrev 2014-03-01 21:19:56 följande:
    Märke är inte lika med kvalitet, men ibland betyder bra märke bra kvalitet. Så ibland är det vettigt att köpa ett bra märke. *pratar som till ett barn*
    Pratar du som ett barn bara för att du inte har förstånd till annat?
    *vägrar ta åt mig av spydigheter*

Ibland har märkesprylar hög kvalité, ibland är det butgetgrejorna. Det är med andra ord bättre att köpa efter kvalité och efter hur mycket kvaliteten behövs (= hur mycket det skall användas) än att köpa efter märke.
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-01 21:21:43 följande:
    Det går inte ens att jämföra. Det går inte att jämföra IKEA med t.ex. Hermés och hur de tillverkar sina varor. På den svarta marknaden finns det dessutom ingen som helst kontroll över vad som pågår utan det är helt och hållet kriminell verksamhet som ligger bakom rubbet.

Sen är det ju dessutom olagligt med varumärkesintrång. Men det är ju en petitess på det stora hela.
    Jo det gör det därför att hanteringen är densamma nästan oavsett bransch. Anledningen varför jag nämnde IKEA var för att det var det som jag sist hörde talas om, men det förekommer överallt, speciellt inom tekoindustrin.

Nej, det finns ingen kontroll på den svarta marknaden, å andra sidan finns det inte speciellt mycket på den vita heller. Du vet väl att det oftast är samma fabriker och samma arbetare som tillverkar märkesvaror och kopior?

Och tyvärr, kriminell verksamhet förekommer i alla led, det är en konsekvens av konsumtionshysterin. Hur tror du tex att skandalen med hästköttet uppstått? För att vi skriker efter det, för att några "skurkar" månglar in det på den vita marknaden. Det förekommer som sagt i alla branscher...

Att det är olagligt är eg skitsamma eftersom ett straff bara är en liten piss i Värtan...
  • Arbetsvegan
    Anonym (jäjä) skrev 2014-03-01 21:23:45 följande:
    Arbetsvegan, jag tycker alltid om dina inlägg måste jag säga!

Ja konsumtionshetsen har ett stadigt grepp över mig med 2 tonåringar i hushållet, såvida pass att  somras när vi var utomlands så bunkrade jag upp fullt med Adidas tröjor, converse skor, nike tofflor, t-shirtar o.s.v  (kläderna har faktiskt haft förvånansvärt bra kvalitet måste jag säga efter X antal tvättar.

Alltså, mina sympatier för HUR dessa kopior kom till och arbetsförhållandena för dom som tillverkar och kriminaliteten runt om bla bla når inte längre än vad min ekonomi räcker till.. Världen ser ut sån!
    Nej jag bryr mig faktiskt lika lite som alla andra som köper kopior

Tack! Solig

Visst är det så, jag känner igen det där och har ungefär samma dilemma här. Jag har min övertygelse men det betyder inte att jag kan eller ska tvinga på det på mina barn. de måste få vara som alla andra barn med märkesprylar... Det enda jag kan göra är att diskutera med dem och hoppas att de så småningen om förstår vad jag menar och då kan ta ställning. Hur de tar ställning är inte så viktigt bara ATT de gör det.

Egentligen, för arbetarnas del, handlar det inte så mycket om märke eller kopia utan att vi ständigt kräver mer och nytt.

• Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-01 22:35:34 följande:
    Det där med att det är samma tillverkare är en sanning med stor modifikation. Om jag ska ta Hermés som exempel igen så är alla deras väskor tillverkade för hand (i Frankrike) och en enda väska kan ta flera dagar att få ihop. Knappast något som kan massproduceras i Kina "vid sidan av".  Och att fejkväskorna produceras på samma ställe som de äkta är på det stora hela en myt. OM det hade varit sant så hade det aldrig gått att skilja en fejkväska från en äkta vilket det går att göra genom att titta på allt från detaljer som sömmar, dekorationer och interiör. Dessutom borde fejkväskorna ha rätt serienummer och i övrigt korrekt printad info inuti sina väskor om så vore fallet. Vilket det inte heller är.

Jag förstår din poäng, men samtidigt kan jag inte förstå logiken i att "det är ändå likadant överallt så det är ingen idé att bry sig". Att likställa Louis Vuitton, Gucci, Burberry, Hermés osv med droghandel, barnarbete och maffia funkar liksom inte.
    Var är ursprungsmaterialet tillverkat? Lädret,, tyget, metalldetaljerna?
    Och jo, det är precis så de gör, massproduceras för hand... Visste inte du att arbetarna kan ha orimligt långa skift? Äkta på dagen och kopia på natten.
    Nej tyvärr är det ingen myt och ja, det ÄR svårt att skilja kopia från äkta. Gissa varför? Tror du verkligen, verkligen inte att de använder sig av billigare detaljer bara för att det är samma fabrik?? 
    De kostar inte på kopiorna serienr och allt vad det är du vill ha dit, det är inget som syns utanpå för det är ytan kopiorna kopierar, det är det som folk köper, inte att det är en förfalskning utan en kopia.

Alltså, nu sitter du bara och desperat hittar på sånt du tycker. Tyvärr är det som jag och flera berättar oavsett vad du vill tro.

Jag har inte sagt att man inte ska bry sig, jag säger den direkta motsatsen faktiskt. Min poäng är att märkesprylar är det som driver på konsumtionshetsen och en konsekvens är en omfattande piratmarknad.
    En annan poäng är att man måste se det för vad det är, att kopiorna inte är ondska och äkta godhet utan de går varandra hand i hand. Bryr man sig så mycket om den svarta marknaden finns det all anledning att se över sina egna konsumtionsvanor av dyra lyxprylar...

• Arbetsvegan
    Anonym (*** 2) skrev 2014-03-01 23:06:36 följande:

Hoppas du gjorde det valet trots att det kan vara barn som fått arbeta med giftiga färger och personer höga på metamfetamin som sytt kläderna. Metamfetaminet har i och för sig arbetsgivaren betalat....vad gör man inte för att få sitt folk att orka jobba dygnet runt?

Färgerna som kläderna är färgade i kan vara giftiga och de kan ge skador på dina barns fortplantningsorgan Och även ge dina barn cancer.
    De är giftiga för att det är betydligt billigare att hitta färgäkta färger som inte uppfyller kraven.

Jag förstår inte logiken i ditt resonemang alls. Har du barn bör du värna barn och värna jordens framtid.
    Hade jag velat att mina barn skulle ha så mycket av speciella kläder hade jag nog skippat utlandresan och handlat i Sverige istället.
    Den där hanteringen gäller oavsett om det är budgetkläder eller dyra märkeskläder....
    Du är medveten om det hoppas jag.
    Så med dina förmanande ord betyder det att du aldrig köper kläder?
  • Arbetsvegan
    Anonym (*** 2) skrev 2014-03-01 23:17:12 följande:
    Det är alldeles precis vad de är.
    Ondska och ingeting annat!

Möjligen tillverkning och konsumtion i så fall. Helt enkelt för att världen inte är sådär svart eller vit som du vill ha den till att vara.
Svar på tråden Varför köper du kopior?