Anonym (aldrig kopia) skrev 2014-03-01 12:27:46 följande:
Du kommer till en hel del befängda slutsatser om mig och jag kanske om dig också, ber om ursäkt för min del, det är helt onödigt.
Företag delar också ut förnödenheter ibland. Och jag anser att deras papperspolicies i alla fall ger hopp - det kommer att bli mer och mer fokus på Compliance och CRS framöver, det tror jag faktiskt, i takt med att dessa frågor får mer uppmärksamhet och konsumenter blir mer och mer medvetna. Och det att man kan åtala någon är faktiskt betydelsefult. Och de måste trots allt förhålla sig till lagar och regler, och lagar och regler kan vi påverka i demokratier. Och är vi aktieägare kan vi rösta med fötterna.
Jag ska lämna detta nu den här diskussionen har tagit tillräckligt mycket tid - men vill avsluta med att jag trots allt bott i ett land infekterat av organiserad brottslighet, och jag ser det som en ganska så nattsvart företeelse av väldigt många skäl. Det finns en hel del intressant litteratur om dessa organisationer, även på svenska, om du skulle vara intresserad. Sedan kan en eller annan medlem någon gång säkert gjort något som förde något gott med sig, men nej, om jag kan så kommer jag alltid att försöka se till att mina pengar inte går till dem. Därför köper jag inte kopior.
Försöker i övrigt undvika att köpa produkter tillverkade i lågkostnadsländer också och tycker också att ett företags skatteplanering är av vikt då jag bestämmer om jag vill gynna det eller inte. Så jag försöker vara en medveten konsument. Och jag konsumerar dessutom ganska lite. Dock kan jag köpa en eller annan lyxprodukt made in italy för att stödja italienska hantverkare.
Nej det gör jag inte, du måste lära dig läsa bättre. Jag gör en korrekt analys: att du inte har koll. Om dig som person säger jag ingenting. Du däremot tillskriver mig ganska många åsikter. Det är stor skillnad på dessa saker.
Jo, jag har förstått att du tycker att pappersexercisen ger hopp men just nu är det inte så mycket mer och inget som direkt gynnat arbetarna. det skulle kunna bli bra men jag är inte lika positiv som du. Så länge som denna konsumtionshets råder, så länge de mycket djupa klassklyftorna finns (globalt perspektiv) så kommer vi att ständigt ropa efter billigare saker så att fler har råd att konsumera, gärna "finare" produkter (kopior).
Så jag tror att papper bara kommer att bli papper. Kanske att arbetare får det bättre i ett land, det som kommer att hända (och sker redan idag) är att produktionen flyttar till andra länder.
Jag är fullkomligt medveten om de svaratare sidorna med organiserad brottslighet, jag behöver således inte läsa på mer. Du behver däremot göra det därför att det är inte svart eller vitt, ont eller gott, vilket du vetat om du "läst på"... Sanningen är att de flesta som lever mitt ibland det är tvehågsna eftersom de ser bägge sidor, brotten
och hjälpen.
Det är bra att du är en medveten konsument, det är alltid en bra start. Det gillar jag jättemycket fastän vi tycker olika. =)
Men då vet du också att det egentligen är en omöjlighet att konsumera enligt sjyssta, helt lagliga principer genom hela ledet?
Min åsikt där att du, jag och alla andra bara kan bidra med små fluglortar men att frsöka få ner konsumtionshetsen är det bästa sättet, och där ingår i hetsen kring statusmärken i allra högsta grad...