• Arbetsvegan

Varför köper du kopior?

Bolide skrev 2014-03-02 12:10:17 följande:

Det är inte lätt att få tag på identiska kopior, inte den bästa sorten.
    Kvalitén har inte med saken att göra, huvudsaken är att det ser ut som äkta vara.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Patetiska männis) skrev 2014-03-02 12:32:31 följande:
    Köpa kopior visar hur dan du är som person. Du vill vara något du inte är genom att köpa saker som du egentligen inte ha råd med. Varför köpa en kopia? Det är att skita ner sig själv och skämma ut sig. Det finns väskor som ser likadana ut, men som inte är kopior, varför inte köpa sådana istället? Att säga att någon är idiot som lägger tiotusen kr på en väska är idiotiskt. Jag menar vissa har pengarna till det. Det är samma sak för dem att köpa en väska för tiotusen kr som för er att köpa något för hundra kr.
    Precis lika mycket som det säger om en person som köper märkesvaror. De köper sig status och många gånger reflekterar de inte ens över vad som ligger bakom, så hjärntvättade har vi blivit...

Du befäster bara bilden av märken symboliserar "vi lyckade" mot "de misslyckade" och där har du även svaret till varför det förekommer kopior.
    Skita ner sig gör alla som konsumerar....

• Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 12:51:00 följande:
    Resonerar du likadant kring människor som köper dyr konst? Dyra antikviteter? Människor som lägger 100.000:- på en hobby de har? Allt handlar inte om att köpa sig status och om att vara hjärntvättad. De som tror att de får status om de har en märkesväska är nog ofta samma människor som väljer att köpa en kopia.
    Varför tror du att jag bara pratar o väskor?
    Jag har hela tiden pratat generellt om företeelsen, det tror jag att du inser om du läser det jag skriver. 

"En hobby" är inte per definition samma sak eftersom det kan innebära mycket annat än den status man är ute efter genom att äga ett statusmärke, så det var en osedvanligt dålig jämförelse.

Eftersom TS handlar om frågan på varför måste du inse att det finns en annan syn på saken än din, en syn som kan besvara "varför". Rent krasst, varför deltar du i tråden? För att hävda din rätt att ha rätt eller för att kunna besvara frågan "varför"?

Att vi alla är hjärntvättade till att konsumera är ett faktum, när man är hjärntvättad så inser man oftast inte det, det ligger i sakens natur...
    Nej, det är inte samma människor som tror att det är status som köper kopior. De som köper märken är de som är hjärntvättade och de som köper kopior vill också ta del av flärden. För att vara mycket generaliserande. För du kan vända på det, om det inte vore status skulle ingen, oavsett plånbok köpa dyra märken.
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 13:24:45 följande:

Du har verkligen snöat in på att allt handlar om status för alla. Newsflash - Det gör det inte! Varför deltar du själv i tråden och hela tiden lägger orden i munnen på andra och tror att du har full koll på allting när det uppenbarligen inte är så det ligger till? Du är fri att ha din åsikt om status osv, men det blir lite fånigt när du ständigt agerar utifrån att din åsikt är den enda rätta och att alla andra har fel.

Jag äger ett tjugotal märkesväskor (LV, Chanel, Michael Kors, Dior m.fl) och jag är inte hjärntvättad på något sätt. Om du nu vill fortsätta tycka det så är det upp till dig. Jag vet mycket väl själv varför jag köper det jag köper och det har inte med hjärntvätt eller statushets att göra för fem öre.

För att ta fler exempel - De som väljer att köpa pasta från Barilla istället för Ica Basic. Är de hjärntvättade? De som handlar på Hemköp istället för LIdl, är de hjärntvättade? De som köper en iPhone istället för en gammal Nokia 5110. Är de hjärntvättade?

Nej jag har inte snöat in mig, du verkar ha mycket svårt att inse att tråden handlar om VARFÖR folk köper kopior. Vad DU anser är rätt betydelselöst och du kan tjata dig blå, DIN uppfattning kommer inte att ge svar på varför.  Grejen är nog snarare att jag inte bekräftat dig, att JA, jag VET att DU tycker så och Du har rätt till DIN upplevelse. Men fortfarande. Det märkesvaror signalerar ÄR status och att vara lyckad. Är du verkligen så egocentread att du verkligen inte kan se utanför dig själv?

Jo, jag kan tänka mig att du äger flera märkesväskor, det är därför du utgår från att JAG pratar om väskor och därför du hävdar din rätt att ha rätt till din åsikt. När tråden inte ens handlar om dig....
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 13:38:13 följande:
    Jag har fortsatt att ha väskor som exempel eftersom det var det jag började med. Men samma sak kan ju såklart tillämpas på alla andra varor också. Jag har ju redan sagt att de som köper kopior tror att de blir något de inte är och där kan jag mycket riktigt hålla med om att det handlar om status. Men du hävdade ju sedan att problemet tydligen ligger hos dem som köper äkta vara.
    Jag har noterat det likaså din fråga till mig om JAG resonerar lika fastän det inte är väskor....
    Du tror att det är så men sanningen är att de får status iom att det är omöjligt att skilja äkta från kopia utan ingående granskning. Dvs det är bara du som vet om det är äkta eller inte men signalen du ger till omvälden är densamma oavsett vad det är för något.  men självklart förstår jag din önskan att det skulle vara så eftersom det annars betyder att du betalt mycket pengar helt i onödan.

Ja, roten till problemet ligger i att det finns äkta och kopia öht, det är här hjärntvätten kommer in....
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 14:03:26 följande:
    Fast OM vi nu ska ta väskor som exempel igen så är det i de flesta fallen väldigt enkelt att se fejkväskor. Det räcker att ta en tur på stan och det kryllar av dem. Det syns klart och tydligt! Likadant med vissa klädesplagg. Andra varor kanske måste studeras lite mer noggrant, men som sagt. Det syns.

Och även om det inte hade synts så hade jag inte ansett att jag betalat en enda krona i onödan ändå. Jag hade aldrig valt att köpa fejk även om den hade varit identisk med den äkta.
    Fast du, jag litar mer på experterna som säger att det är svårt, än att tro på dig som säger att du lätt som en plätt kan skilja kopia från äkta Vem tror du att du lurar+ appropå hjärnvätt....

Nej, som jag sa, du har rätt till din upplevelse, sjäövklart att du anser att det är värt det. Men rent krasst ligger värdet endast i vetskapen...
  • Arbetsvegan
    camus skrev 2014-03-02 14:36:47 följande:
    Om man har svårt att skilja original från kopia är man ingen expert.
    När tom experterna hävdar att det är svårt så tror jag nog att det r mer önsketänkande att tro att det är sådär jättelätt att se skillnad.
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 14:22:15 följande:
    På de riktigt bra kopiorna är det svårt utan att studera varan mera ingående ja. Men de flesta kopiorna man ser ute är riktigt dåliga sådana som t.ex. är gjorda i plast och ja, DET SYNS! Det är lustigt att du hela tiden utgår från att jag inte vet vad jag pratar om när jag uppenbarligen är mer insatt på just den biten än vad du är.

På samma sätt är det lustigt att du hela tiden envisas med att du kan se skillnad sådär enkelt när experterna är överens om att det inte är sådär lätt.

Men ja, jag frstår varafr du biter dig fast som en bäver vid tanken Appropå att du saknat medhåll och bekräftelse i dina tankar...
  • Arbetsvegan
    camus skrev 2014-03-02 14:33:22 följande:

Jag kan bara konstatera att många väljer bort randsydda skor, kavaj och armbandsur till förmån för limmade plastskor, mysbyxor och en dyr mobil på avbetalning. De tror att kvalitet räknas i antalet funktioner. De ser hellre på Ironman 3 än köper biljetter till Gertrud på Dramaten och väljer Aftonbladet TV framför morgontidning. Alla gör som de vill, det är demokratins baksidaFlört.

Hur får du in demokrati i det här??

Visst, vi har flera saker att välja på, är inte tvingade att välja ett enda alternativ om det finns något, men att nedvärdera någons val som du gör med tex aftonbladet (demokratins baksida) är inte att hävda att det finns demokrati (om man ska prata i dem termerna) eftersom det ger repressalier att välja "fel".
    Avrättas av staten eller människors förakt är same same när du diskuterar demokrati....

Kultursnobberi brukar det kallas för, di  inställning. Det betyder eg att du inte gör "rätt" val utan bara ett annat...
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 14:46:36 följande:
    Så det har fortfarande inte framgått att det är skillnad på kopia och kopia? Det finns bra kopior, men det finns desto fler dåliga kopior och dessa är superlätta att urskilja från äkta. Att det ska vara så svårt att förstå...
    Har du fortfarande inte förstått att jag inte diskuterar dig som person och din övertygelse utan tråden och trådstarten?
    Men visst, tala om för alla varumärkesexperter att du observerat att det är buslätt att se skillnad.
Svar på tråden Varför köper du kopior?