• Arbetsvegan

Varför köper du kopior?

Anonym (Patetiska männis) skrev 2014-03-02 14:53:35 följande:

Det är bara sådana som vill vara rika som köper fake. Varför inte köpa liknade väskor på HM som inte är fake? Du skulle bli utskrattad bland folk som använder riktiga. Jag kan säga själv att jag köper bara äkta vara för kvalitén skull och för att jag gillar märket. Om jag gillar ett märke vill jag stödja det så att företaget kommer med nya produkter. Du kan inte komma och säga att en fake väska håller samma kvalite som en äkta, då har du aldrig haft en äkta väska. Varför den inte kan ha samma kvalite är just försatt materialen som som t.ex Gucci använder är dyra och håller hög kvalite därför kostar väskorna mer än en fake. Visst får man betala för märket också, men så är det med allting. De som köper fake kommer alltid att vara folk som försöker vara finare än vad det är.
    Jomenvisst, de som köper märkesvaror är fina och mer lyckade....
    Självklart att det provocerar att det enda du har är faktiskt tanken på att det är en "äkta" vara. Tanken...
    Och andra tar genvägen.

Kvaliten stämmer ibland med priset men det är långt ifrån en generell regel.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Patetiska männis) skrev 2014-03-02 14:59:37 följande:

Det är en kriminell verksamhet med, det är inget man vill stödja. Det är som de människor som säger ladda ner film gör inget för det skadar ingen. Det skadar människorna som gör filmen. Gillar man en film eller musik är det bättre att köpa det eftersom det gör så att artisten/filmskaparna kommer med nytt. Om du hade haft ett företag så tror jag nog du hade varit emot att köpa fake.
    Nja. nu drar du på alltför stora växlar och gör jämförelser som inte går att göra.
    Piratkopierade elektroniska resurser skiljer ljusår från annan verksamhet, även juridiskt...
  • Arbetsvegan
    camus skrev 2014-03-02 15:14:06 följande:
    Om det är kultursnobberi att värdera olika alternativ vad gäller kvalitet och trovärdighet så får jag väl vara det. Hellre det än din relativism där Aftonbladet TV eller BBC är sak samma. Men för den som tycker allt är likvärdigt kan förstås välja det mest lättsmälta. 
    App  app.

Nu tillskriver du mig åsikter jag aldrig uttryckt. Jag responderade på ditt resonemang, av det kan du faktiskt inte dra några slutsatser hur jag värderar men jag inser att du blir provocerad av att dina egna ord och ditt eget resonemang praktiseras på det du själv påstår om andra...

Kodord är värdering.... Säger det dig något?
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 15:16:46 följande:
    Jag diskuterar inte heller endast mig som person utan i allmänhet. Det verkar inte vara någon idé att diskutera detta vidare med dig eftersom du vägrar inse fakta och endast lever efter dina egna tankar och tror att allt du säger är rätt.
    Jag blir fan imponerad av dig som kan uttala dig om vad jag tror och tänker... Speciellt eftersom du gång efter annan missar det jag skriver.
    Säg mig, vad vet du mer om mig och mitt liv, vilken skostorlek har jag?

Poängen är att det blir pinsamt att du hävdar att det är så lätt att se skillnad när varumärkesexperterna hävdar det motsatta ( har länkats till det flera gånger). Så vem vägrar inse fakta?
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 15:26:53 följande:
    Men läser du vad jag skriver? Det finns väldigt bra kopior som det kan vara mycket svårt att skilja från de äkta, även om det såklart går om man verkligen går in på djupet och de små detaljerna! MEN de flesta kopiorna är inte så pass bra och därför är det väldigt enkelt att skilja en sådan från en äkta. På vissa räcker det med att titta på kopian för att se det och ibland kanske du även behöver ta en närmare titt, men det är fortfarande en enkel uppgift.

Att du gång på gång hävdar att så inte är fallet blir bara fånigt. Vad vet du själv om mig, mitt liv och mina kunskaper i detta som gör att du uttalar dig som du gör?
    Ja men jag förstår att du inte förstår det så länge som man inte bokstavligen skriver det till dig. Däremot inser man att du inte läser det jag skriver.

Som sagt, tala om för experterna att det är enkelt, du lär bli stormrik på din upptäckt.

Det allra fånigaste i det hela är att du kallar att det är fånigt som håller fast vid min version. Rent krasst är du lika enveten och är alltså lika fånig. Har du bara otur när du tänker eller saknar du bara sakargument?
    Jag har aldrig tillskrivit dig åsikter eller egenskaper, däremot att du har fel i din tro. Vet du verkligen inte att man inte är sina åsikter eller hur man skiljer sak från person? Vojne...
  • Arbetsvegan
    camus skrev 2014-03-02 15:27:09 följande:
    Jag har med viss möda tagit mig igenom en civilingenjörsutbildning, arbetat på investmentbank i över tio år och har inga problem att läsa kulturdelen i Suddeutsche Zeitung. Men jag förstår faktiskt inte vad du skriver.
    Jaha? ge oss exemensbevis och arbetsbetyg då. 
    Ja för annars är det bara ett rätt fånigt uttalande av vilken tämligen anonym som helst med syfte att förminska någons åsikt.

Hade du den utbildningen och erfarenheterna du påstår hade du vetat att och hur man frågar när man inte förstår, nu gör du inte det...

• Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 15:40:18 följande:

Och vad grundar du det på? Att jag har fel i min så kallade tro? Jag säger som det är och det verkar du ha väldigt svårt att ta till dig. Det är lustigt att du är så säker på din sak när du egentligen inte har någon aning. Jag har sagt ett flertal gånger att det är skillnad på kopia och kopia, men det enda du gör är att ständigt hänvisa till dessa så kallade "experter" och försöker göra dig lustig. Det skulle jag däremot kalla en brist på "sakargument".

Hade jag bara trott någonting hade jag aldrig diskuterat det. Så nej, jag har inte otur när jag tänker eftersom du uppenbarligen vill veta det.

Har du bara hoppat över där jag skrivit det jag bland annat grundar det på eller slarvläser du bara? Berätta gärna för mig hur många gånger man måste upprepa samma sak för att du ska uppfattat det, fr jag har skrivit det flera gånger. Om du inte läst det eller vill svara på hur man gör för att förmå dig läsa - ja då är det faktiskt upp till dig att ta reda på det istället för att bara tjata om det som redan berättats...

Nej, du säger inte som det är utan som du tror. Att du tror så stenhårt på det är fullt logiskt eftersom det är eg det som är pudelns kärna - man köper bara en vetskap som finns i ens eget huvud.
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 15:52:47 följande:
    Men åh, fantastiskt! Kan inte du hänvisa till en trovärdig källa som styrker att det krävs en expert för att kunna konstatera om en vara är fejk eller inte? Alla varor alltså! Och att dessa experter oftast inte klarar av att göra det!
    Så hur många gånger ska man upprepa samma sak för att du ska läsa? Jag har skrivit det till dig flera gånger.
    Eller är du bara nonchalant och oförskämd i största allmänhet för att du saknar sakargument?
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 15:56:00 följande:
    Jo jag säger som det är, varför skulle jag bara tro det? Det är inte rocket science utan en väldigt simpel sak. Utom för dig uppenbarligen.
    Kan du besvara frågan hur många gånger man måste upprepa samma sak för att du ska läsa och uppfatta?
    ja, för det var väl bara förbiseende att du "missade" min fråga?
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 16:07:22 följande:
    Jag har läst alla dina inlägg och ingenstans har du hänvisat till någonting som styrker dina påståenden som du nyss uttryckte att man skulle göra. Du påstår gång på gång att inte ens någon som är expert kan se om en vara är äkta eller inte vilket är totalt felaktigt.

OM det nu skulle vara så himla svårt att se skillnad, hur kommer det sig att det kryllar av forumtrådar och forum på internet där människor dagligen får hjälp med att konstatera om t.ex. varor på Ebay är äkta eller inte? Och det endast genom att se på några bilder. Och de som gör detta är helt vanliga människor som helt enkelt vet vad man ska kolla på. Inse att du har fel istället för att desperat försöka undvika att svara på det jag frågar dig.
    Ja då får du läsa igen för det betyder att du inte har läst eftersom jag sagt det flera gånger. Någonstans är det trots allt ditt ansvar att läsa, du kan inte bara sitta och gapa när du  inte läser...

Nej, det har jag aldrig påstått, lägg inte dina halmgubbar i mitt knä. Läs de jag skriver och inte det du råkar ha lust att läsa.
  • Arbetsvegan
    Oleanna skrev 2014-03-02 17:19:42 följande:
    Intressant detta med hjärntvätt, jag hittade en skinnväska som jag älskade köpte den, såg att den hade något tryckt och tänkte inte mer på det. Visste inte vad en Hermes var överhuvudtaget.( någon annan poängterade det senare)
    Visade sig att jag hade köpt en kopia i äkta skinn men vet du vad. Det struntar jag i för jag föll för modellen.
    Ja, det är intressant. Jag pratar m konsumtionen överlag och generellt. Att du utgjort ett undantag vid ett tillfälle säger inte så mycket i det stora hela. 
  • Arbetsvegan
    camus skrev 2014-03-02 18:41:01 följande:
    Jo till skillnad från dig jag hade en hel del argument som jag presenterat. Du nöjer dig med att utmåla andra som fåniga, pinsamma, lögnare osv.

Jag har en examen från KTH och har sedan slutet på 90-talet arbetat på två olika investmentbanker. Idag har jag en chefstjänst.  Men poängen är att jag ändå förstår jag knappt vad du vill ha sagt.

Att ta anonymitet här som intäkt för att jag skulle hitta på är bara patetiskt. Jag skulle förstås kunna skicka mitt CV, men lustigt nog är det mer sannolikt, även om den är gränsande till obefintlig,  att jag någon gång läser ditt. 

Och innan har det sagts en hel del om mig som person innan jag tröttnar och säger en del om deras uttalande. (skilj på sak och person)

Som jag sa, ska du referera till något så ska du kunna ge källa, utan det är dina påståenden om utbildning absolut noll värt utom för en enda anledning: taffligt maktspråk. Och se där, precis det jag menar med maktspråk: du vet ingenting om mig och med din påstådda utbildning vet du att du inte kan sia något om sannolikheten att du läser mitt CV. 

Och nej, det är inte patetiskt att begära källor till påståenden, det är normala debattregler, samma regler som gäller vid utbildningar som din påstådda. Poängen är att nästa gång ska du inte påstå saker om din utbildning när du inte är beredd att visa att det är sant vare sig på pappret eller språk och diskussionsmässigt.

• Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 20:37:16 följande:
    Du kan inte bemöta ett enda argument ordentligt. Inte heller kan du besvara en enda fråga. Jag läser det du skriver och du besvarar ingenting av det jag frågar dig. Kanske för att du har brist på argument och inser att du har fel? Du fortsätter gång på gång att dilla om att läsa det du skrivit innan, men alla dina inlägg består av i stort sett samma innehåll. Och där finns inga svar på någonting.

Det hade varit mer intressant att diskutera den här frågan med någon som ändå har lite på fötterna och kan komma med sakliga argument. Det kan dessvärre inte du.

Jo det gör jag, det är inte mitt ansvar att du inte läser det som skrivs hur mycket du än ältar om det.

Jag har definitivt inte slut på argument men då du tydligt visat att du har en hangup och vägrar läsa är det faktiskt ingen ide att fortsätta att försöka.  Att jag skrivit det tre gånger är faktiskt två mer än man eller du kan begära.

Du har fått svar att du nu vägrar acceptera det och bara ältar samma sak om igen är rätt pinsam för dig.  Du diskuterar inte så vad menar du är intressant är en gåta. Påhopp är det enda du lyckas prestera...

• Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 20:37:16 följande:
    Du kan inte bemöta ett enda argument ordentligt. Inte heller kan du besvara en enda fråga. Jag läser det du skriver och du besvarar ingenting av det jag frågar dig. Kanske för att du har brist på argument och inser att du har fel? Du fortsätter gång på gång att dilla om att läsa det du skrivit innan, men alla dina inlägg består av i stort sett samma innehåll. Och där finns inga svar på någonting.

Det hade varit mer intressant att diskutera den här frågan med någon som ändå har lite på fötterna och kan komma med sakliga argument. Det kan dessvärre inte du.
    Att du inte läser eller förstår det du läser har jag påpekar flera gånger då du påstår att jag säger saker som inte är sanna. Så vad ska man diskutera med dig när du enbart kommer med halmgubbar?

Slipa på din retorik, skilj på sak och person så kommer även du att kunna diskutera ska  du se...
  • Arbetsvegan
    chrissandra skrev 2014-03-02 21:46:35 följande:

Jag tror du gör bäst i att inte nappa på betet. ;)

Lämna det obesvarat helt enkelt.  Alla som är läskunniga ser vad som pågår. :)
    Nja... Läsvillig snarare.
    Det finns ingen som helst anledning att jag ska finna mig i att bli påhoppad eller att tillskrivas saker jag aldrig sagt.
    Det är lika självklart att jag säger ifrån som du gör det när du blir påhoppad.

Men jag vet, att många på FL är mest intresserad av att vara på vinnarens sida oavett vem som blir påhoppad eller hoppar på.  Om du tycker att det är tjafs som förstör men försök då vara en anings objektiv, annars  blir det faktiskt rätt pinsamt.
  • Arbetsvegan
    Zoja skrev 2014-03-02 21:51:18 följande:
    Eller så bryr man sig inte om vad "modet" säger och har det man själv tycker är snyggt och bekvämt.
    Ja, det är oftast en grundförutsättning för att det köps från första början, att man tycker det är snyggt och/eller bekvämt.
    Men därifrån till att undra varför folk köper märkesgrejer de inte har råd med och därför väljer kopian så handlar det om fler saker än att det är snyggt, det är status.
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 21:58:26 följande:
    Ett smart sätt! Sen att saker inte håller i 40 år stämmer inte heller. Se bara på väskan 2.55 från Chanel som är minst lika aktuell idag som när den kom för 59 år sedan ;)
    Ja, det är ju en grundförutsättning, det är få som köper fula och obekväma saker...
    För många är kvalité inte ett argument, de köper helt enkelt inte kläder (möjligen konst) bara för att barnbarnen ska kunna få fördel av det (om de vill sälja). Sen kan man bara spekulera i hur mycket, eller ens  om, det generellt sett lönar sig  att investera i kläder som ska hålla i 60 år. Det lär snarare bli ett ytterst få undantag...
  • Arbetsvegan
    Oleanna skrev 2014-03-03 06:35:09 följande:
    Vinnarens sida? Oavsett påhopp? Det är pinsamt att ens resonera så, detta är ingen tävling utan en diskusssion.Drömmer
    Jag vet att det är pinsamt att resonera så men faktum kvarstår att det är så många på FL agerar. Du vet säkert själv att det finns hur många exempel som helst på trådar där det är rena huggsexan på en eller få medlemmar för att någon drar igång ett drev, oftast för att personen inte accepterar att de tycker olika.
  • Arbetsvegan
    Oleanna skrev 2014-03-03 10:50:49 följande:
    Just därför så förstår jag inte att du skriver det på det sättet. Den som vinner oavsett påhopp tex då bidrar man ju till tänket.  
    Man behöver inte agera likadant utan kan stå över det. 
    Nej det behöver man inte men när någon ständigt mal på med påhopp och att tillskriva åsikter så ska den också få höra att det är fel, personen ska helt enkelt inte få stå oemotsagd.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Varför??) skrev 2014-03-03 11:04:31 följande:

Ingen fara. Förstod att du säkert skrev till fel person
    Ja, för alla som kan läsa kan också konstatera att du från början har haft en mycket trist ton gentemot mig.
    Jag är dock glad att du insett det därför det Oleanna skrev om var att fortsätta på en från början trist ton.

Svar på tråden Varför köper du kopior?