• Grappa

istället för parmesan?

Jag tänkte laga denna, men är inte så förtjust i parmesan, vad kan jag ta istället?

500-600 g kycklingfilé
    5-6 dl corn flakes
    3/4 dl riven parmesan 
    salt, peppar och paprika
    3 msk vetemjöl
    ½ dl vispgrädde

1. Värm ugnen till 200 grader.
    2. Dela kycklingfiléerna i 2-3 bitar på längden.
    3. Krossa corn flaksen i en påse (håll koll så att det inte blir något hål i påsen!). Blanda sedan ner den rivna parmesanen i påsen.
    4. Häll upp vetemjölet i en skål eller djupt fat och blanda med kryddor.
    5. Häll upp vispgrädden i ytterligare en skål (eller djupt fat).
    6. Vänd varje filé i först mjölet, sen grädden och stoppa tills sist filén i påsen och skaka. Lägg sedan på en plåt.
    7. Stek kycklingen i ugnen i ca 25-30 minuter.

• Svar på tråden istället för parmesan?
  • Cl4udio

Grana padano är den billiga versionen av parmigiano reggiano men kvaliteten är lika hög. Personligen märker inte ens en skillnad när jag lägger den på pasta rätten. Pecorino är dock nåt annat, har en mycket starkare smack och passa inte alls in detta recept.

//Italienare

• KimPossible

Testa lite riven Västerbottenost. Vill du ha lite mildare smak så ta vanlig prästost istället. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Aniiee

Svårt det där. Tycker du inte om Parmesan så lär du inte tycka om alternativen heller. Mitt tips är att skippa osten helt, ta ströbröd istället och lite extra salt. Men testa med en Grana pedano, ta den som inte lagrats lika länge (brukar stå en siffra på osten.)

Eftersom tanken är att det ska vara en del i en panering så funkar det inte med en mjukare (och därmed mildare) ost.. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    KimPossible skrev 2014-03-01 19:54:03 följande:
    Testa lite riven Västerbottenost. Vill du ha lite mildare smak så ta vanlig prästost istället. 
    Kommer smälta och kladda massor i stekpannan/ugnen. Men det är klart, det är ju gott =P Tycker jag. Som är ostoman.....
  • Cl4udio
    Rocket Mania skrev 2014-03-01 19:56:46 följande:
    Ta en ost du gillar!

Men hur kan man inte gilla parmesan?
    this.
  • Aniiee
    Ta en ost du gillar!

Cl4udio skrev 2014-03-01 19:57:31 följande:
    this.
    Hur kan man inte gilla sushi? Alla kan väl inte gilla allt, heller. JAg hade en gäst en gång (på jobbet) som beställde en lammrätt.... utan lamm, för det tyckte han inte om.....
  • Rocket Mania
    Aniiee skrev 2014-03-01 20:01:43 följande:
    Hur kan man inte gilla sushi? Alla kan väl inte gilla allt, heller. JAg hade en gäst en gång (på jobbet) som beställde en lammrätt.... utan lamm, för det tyckte han inte om.....
    Missade du glimten i ögat?

Jag har dock en fördom gällande folk som inte gillar just parmesan och det är att dom inte testat riktig, god parmesan. Hade nämligen en kompis en gång som tyckte det var superäckligt och så visade det sig att hon bara testat sådan där färdigmald som luktar kräks. Jag fick henne att smaka riktig, fin, parmesan och sedan var hon fast!

Detsamma gäller förstås det mesta. Som sushi. Folk som bara köpt fryst (!!!!) sushi eller färdigpackad från kyldisken (!!!!) på Ica och som "hatar sushi för det är så äckligt" har ju ingen aning om hur riktig sushi smakar
  • Aniiee
    Rocket Mania skrev 2014-03-01 20:46:37 följande:
    Missade du glimten i ögat?

Jag har dock en fördom gällande folk som inte gillar just parmesan och det är att dom inte testat riktig, god parmesan. Hade nämligen en kompis en gång som tyckte det var superäckligt och så visade det sig att hon bara testat sådan där färdigmald som luktar kräks. Jag fick henne att smaka riktig, fin, parmesan och sedan var hon fast!

Detsamma gäller förstås det mesta. Som sushi. Folk som bara köpt fryst (!!!!) sushi eller färdigpackad från kyldisken (!!!!) på Ica och som "hatar sushi för det är så äckligt" har ju ingen aning om hur riktig sushi smakar
    Nädå, jag skulle också haft med en smiley, jag menade inte heller alltför mycket allvar. Ibland gör tangeterna inte som jag vill{#emotions_dlg.djavulsk} Tungan ute Ska börja göra riktiga smileys istället.....

Jag tror så, jag med. Finns verkligen fryst sushi? Kräks
  • UniqueSnowflake

Panko?

~thorn in your side~
  • Rocket Mania
    Aniiee skrev 2014-03-01 21:09:17 följande:
    Nädå, jag skulle också haft med en smiley, jag menade inte heller alltför mycket allvar. Ibland gör tangeterna inte som jag vill{#emotions_dlg.djavulsk} Tungan ute Ska börja göra riktiga smileys istället.....

Jag tror så, jag med. Finns verkligen fryst sushi? Kräks
    Ja. Det finns fryst sushi. Änglarna gråter typ...
  • La Lola
    Ta en ost du gillar!

För att det smakar illa. Kräks
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • UniqueSnowflake
    La Lola skrev 2014-03-01 22:10:23 följande:
    För att det smakar illa. Kräks

Kan hålla med om att det där torra pulvret man köper i små plastpåsar eller plastburkar smakar apa.

Men inte om du köper sån som är färsk!  T ex denna, den är riktigt god, färskriven och gratinerad:

http://www.zeta.nu/produkter/ost/parmesan-och-grana-padano/~/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_VersionID=af45bbf3-ba5e-4ff8-a92f-b5d372959981&FileName=9138_ReggianoEKO_20m_NY_OPV.jpg_WebImage.jpg

Finns även billigare sort i turkosblå förpackning, lagrad 10 månader.

Det smakar liksom ren komjölk. Med en lätt nötig smak.

~thorn in your side~
Svar på tråden istället för parmesan?