• chokladgroda

Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?

Som rubriken lyder; Är det möjligt att ha en religiös ceremoni i en kyrka, dvs själva bröllopsakten, utan en formell registrering av äktenskapet? Tänker mest på om det är "lagligt" att en kyrka som har vigselrätt utför/genomför detta?

• Svar på tråden Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?
  • Liii82
    chokladgroda skrev 2014-03-03 22:29:05 följande:
    Som rubriken lyder; Är det möjligt att ha en religiös ceremoni i en kyrka, dvs själva bröllopsakten, utan en formell registrering av äktenskapet? Tänker mest på om det är "lagligt" att en kyrka som har vigselrätt utför/genomför detta?
    är du jude eller är din blivande man det?
  • chokladgroda
    Liii82 skrev 2014-03-03 22:50:15 följande:
    är du jude eller är din blivande man det?

Nej det är vi inte. För att ge en kort barkgrund till varför jag frågar så har vi levt tillsammans och ansett oss vara gifta. Klassiska "äh, vi är ju gifta inför Gud;)" osv.. Men nu kom vi på att vi kanske vill ha ett bröllop iaf. Men känns inte alls för allt med den juridiska förbindelsen. Vi vill båda fortsätta ha det som innan. Bara ha en bröllopsfest liksom :)
  • Liii82
    chokladgroda skrev 2014-03-03 23:04:57 följande:

Nej det är vi inte. För att ge en kort barkgrund till varför jag frågar så har vi levt tillsammans och ansett oss vara gifta. Klassiska "äh, vi är ju gifta inför Gud;)" osv.. Men nu kom vi på att vi kanske vill ha ett bröllop iaf. Men känns inte alls för allt med den juridiska förbindelsen. Vi vill båda fortsätta ha det som innan. Bara ha en bröllopsfest liksom :)
    går det inte att ha det borgligt då?
  • Monchichier
    chokladgroda skrev 2014-03-03 23:04:57 följande:

Får man fråga varför ni inte vill ha det juridiska? Det är ju typ de enda fördelarna med att gifta sig.
    Skriv äktenskapsförord om det är något ni är rädda för. 
  • chokladgroda
    Monchichier skrev 2014-03-03 23:09:36 följande:
    Får man fråga varför ni inte vill ha det juridiska? Det är ju typ de enda fördelarna med att gifta sig. Skriv äktenskapsförord om det är något ni är rädda för. 

Vi vill ha en ceremoni som sagt. Hålla ett bröllop i en kyrka, på kristet vis. Vi är inte "rädda" för något i den meningen utan känner helt enkelt bara att det är onödigt att registrera oss formellt och hela den juridiska biten. Har ingenting med någon religion eller så att göra. Känns onödigt bara. svårt att förklara:) men som sagt vill vi inte gifta oss för några juridiska fördelar eller liknande utan enkom för att "fira kärleken" med nära och kära. Resten av gifta-sig-biten känns fel ;)
  • Monchichier
    chokladgroda skrev 2014-03-03 23:19:59 följande:

Vi vill ha en ceremoni som sagt. Hålla ett bröllop i en kyrka, på kristet vis. Vi är inte "rädda" för något i den meningen utan känner helt enkelt bara att det är onödigt att registrera oss formellt och hela den juridiska biten. Har ingenting med någon religion eller så att göra. Känns onödigt bara. svårt att förklara:) men som sagt vill vi inte gifta oss för några juridiska fördelar eller liknande utan enkom för att "fira kärleken" med nära och kära. Resten av gifta-sig-biten känns fel ;)
    Ni är medvetna om att ni inte alls har samma rättigheter när den andre dör va?
    Och lite andra bonusar kommer också på köpet.. Men nu ska jag inte vara sådan, ni låter väldigt bestämda.

Ja, det är möjligt att ha ett bröllop i en kyrka, bara ni kan hitta en präst som går med på det. Det tror jag är den svåraste biten. Men i teorin, är det fullt möjligt.
  • athanatos

Man skickar väl en dokumenten själv när man gifter sig? Det är väl bara att strunta i det.

• muckel

Klart det inte är olagligt. Prata med en präst och se om någon är villig.

• chokladgroda
    Monchichier skrev 2014-03-03 23:24:17 följande:
    Ni är medvetna om att ni inte alls har samma rättigheter när den andre dör va? Och lite andra bonusar kommer också på köpet.. Men nu ska jag inte vara sådan, ni låter väldigt bestämda. Ja, det är möjligt att ha ett bröllop i en kyrka, bara ni kan hitta en präst som går med på det. Det tror jag är den svåraste biten. Men i teorin, är det fullt möjligt.

Haha ja alltså, skrattar lite åt mig själv för att jag är så fånig. Eller vi, vi tycker båda lika i frågan. Har levt som hippies i många år men ändrade oss radikalt för ett par år sedan. Men vissa saker hänger väl kvar antar jag. Kan liksom inte förklara varför. Vi bara känner såhär. Misstänker att det är pga tidigare livsstil...
  • hallontryffel

Nej, det är inte möjligt att ha en icke-juridisk vigsel med en präst som har vigselrätt. Har diskuterat detta med en vän som är präst.

Om ni båda varit gifta med varandra redan, men ville ha "inför Gud"-biten hade ni kunnat ha en välsignelseakt över ingånget äktenskap (som är som en vigsel utan den juridiska delen). Men är man ogifta är det den fullständiga vigselordningen som gäller.

Svar på tråden Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?