• chokladgroda

Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?

Som rubriken lyder; Är det möjligt att ha en religiös ceremoni i en kyrka, dvs själva bröllopsakten, utan en formell registrering av äktenskapet? Tänker mest på om det är "lagligt" att en kyrka som har vigselrätt utför/genomför detta?

• Svar på tråden Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?
  • snedtak
    hallontryffel skrev 2014-03-04 18:12:02 följande:

Som jag fattat det skall man vara gifta (borgligt tex) för att en välsignelseakt ska vara möjlig.
    Minns att min vän berättade att det var en hel del snack efter programmet "Izabellas bröllop", där man avslutade programserien med en bröllopsliknande ceremoni i f.d Skeppsholmskyrkan (eftersom ingen verksam kyrka upplät lokal) och jag tror att prästen som medverkade där fick en reprimand av biskopen.
    Aha, där lärde jag mig något nytt!
  • Agapi

Men ni vill inte ha de juridiskt bindande och inte heller är medlemmar i svenska kyrkan (och därmed inte kan gifta er där ändå?). Eller är de lokalen (kyrkan eller annat liknande) ni är ute efter? Annars kan ni ju bara be vem som helst att "viga" er, läsa hela grejen och sådär och sen ha fest?

• snedtak
    Agapi skrev 2014-03-04 18:30:30 följande:
    Men ni vill inte ha de juridiskt bindande och inte heller är medlemmar i svenska kyrkan (och därmed inte kan gifta er där ändå?). Eller är de lokalen (kyrkan eller annat liknande) ni är ute efter? Annars kan ni ju bara be vem som helst att "viga" er, läsa hela grejen och sådär och sen ha fest?
    Jag förstod det som att de gärna ville ha en "vigselakt" utan äktenskap med något annat samfund. Det är ju trots allt inte bara SvK som har vigselrätt
  • Monchichier
    Agapi skrev 2014-03-04 18:30:30 följande:
    Väldigt helt OT, men får man fråga varför ditt namn är Agapi?
  • chokladgroda
    snedtak skrev 2014-03-04 19:45:13 följande:
    Jag förstod det som att de gärna ville ha en "vigselakt" utan äktenskap med något annat samfund. Det är ju trots allt inte bara SvK som har vigselrätt

Precis så har vi tänkt. Ni som skriver kommer med bra synpunker. Kan inte citera alla men tack för det ni skriver! Ska prata med en pastor nästa vecka och höra vad han säger om detta. Hoppas att han är ledig det datumet vi bokat och att han kan tänka sig att hålla i ceremonin. Om han inte får göra det i egenskap av pastor så hoppas jag att han kan tänka sig att göra det som privatperson. Annars har vi en annan som vi tänkt fråga :)

Om ni är intresserade så kan jag berätta att vi faktiskt har bokat plats och datum nu. Lite lustigt eftersom jag blev friad till igår. Hela grejen känns superspännande. Var inställd på ett liv utan att få uppleva ett eget bröllop så hade satt mina flickdrömmar åt sidan men nu bubblar allt till ytan igen :)
  • snedtak
    chokladgroda skrev 2014-03-04 22:03:00 följande:

Precis så har vi tänkt. Ni som skriver kommer med bra synpunker. Kan inte citera alla men tack för det ni skriver! Ska prata med en pastor nästa vecka och höra vad han säger om detta. Hoppas att han är ledig det datumet vi bokat och att han kan tänka sig att hålla i ceremonin. Om han inte får göra det i egenskap av pastor så hoppas jag att han kan tänka sig att göra det som privatperson. Annars har vi en annan som vi tänkt fråga :)

Om ni är intresserade så kan jag berätta att vi faktiskt har bokat plats och datum nu. Lite lustigt eftersom jag blev friad till igår. Hela grejen känns superspännande. Var inställd på ett liv utan att få uppleva ett eget bröllop så hade satt mina flickdrömmar åt sidan men nu bubblar allt till ytan igen :)
    Jag tycker det är en superbra idé! Det juridiska äktenskapet passar inte alla av olika anledningar, men man kan ju vilja gifta sig ändå. Kanske av religiösa skäl, kanske för att fira kärleken.
  • hallontryffel
    chokladgroda skrev 2014-03-04 22:03:00 följande:

Grattis till frieriet, spännande med alla planer!

Bara en grej...

Du frågar i din ts om möjligheten att ha ett icke-juridiskt bröllop i en kyrka. Nu vet jag inte om det är en kyrka ni bokat, men om det är det kan ni inte ha annat än en kyrklig vigsel där (eller som sagt välsignelseakt över ingånget äktenskap).

Pastorn som ni tänkt fråga begår tjänstefel om han svarar ja till att "viga" er (menar inte att förringa med citationstecknen utan klargöra att det handlar om en icke-juridisk ceremoni). Han kan inte göra det som privatperson heller eftersom han har den vigning han har, på samma sätt som han (eller min prästvän) inte kan utföra borgliga vigslar.

...nu utgår jag alltså ifrån att han är pastor i ett samfund med vigselrätt.
  • Agapi
    snedtak skrev 2014-03-04 19:45:13 följande:
    Såklart inte. Men tänkte att dom inte verkade speciellt religiösa eftersom dom troligtvis skulle pratat med sin pastor eller whatever dom nu har om dom är med i någon annan typ av församling istället för att skriva här?
    Monchichier skrev 2014-03-04 19:45:47 följande:
    Väldigt helt OT, men får man fråga varför ditt namn är Agapi?
    För att jag tycker de är ett fint namn och ett av mina favorit ord på grekiska. Hur så?
  • Monchichier
    Agapi skrev 2014-03-10 09:41:35 följande:
    Såklart inte. Men tänkte att dom inte verkade speciellt religiösa eftersom dom troligtvis skulle pratat med sin pastor eller whatever dom nu har om dom är med i någon annan typ av församling istället för att skriva här?

För att jag tycker de är ett fint namn och ett av mina favorit ord på grekiska. Hur så?
    För mig är Agapi ett båtmärke
  • Paulina P P
    chokladgroda skrev 2014-03-03 23:04:57 följande:
    Nej det är vi inte. För att ge en kort barkgrund till varför jag frågar så har vi levt tillsammans och ansett oss vara gifta. Klassiska "äh, vi är ju gifta inför Gud;)" osv.. Men nu kom vi på att vi kanske vill ha ett bröllop iaf. Men känns inte alls för allt med den juridiska förbindelsen. Vi vill båda fortsätta ha det som innan. Bara ha en bröllopsfest liksom :)

Intressant. Brukar ju vara tvärtom
  • Agapi
    Monchichier skrev 2014-03-10 13:29:21 följande:
    För mig är Agapi ett båtmärke
    hehe aha :) De betyder älskling på grekiska och är ett ganska vanligt namn.
Svar på tråden Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?