chokladgroda skrev 2014-03-04 22:03:00 följande:
Precis så har vi tänkt. Ni som skriver kommer med bra synpunker. Kan inte citera alla men tack för det ni skriver! Ska prata med en pastor nästa vecka och höra vad han säger om detta. Hoppas att han är ledig det datumet vi bokat och att han kan tänka sig att hålla i ceremonin. Om han inte får göra det i egenskap av pastor så hoppas jag att han kan tänka sig att göra det som privatperson. Annars har vi en annan som vi tänkt fråga :)
Om ni är intresserade så kan jag berätta att vi faktiskt har bokat plats och datum nu. Lite lustigt eftersom jag blev friad till igår. Hela grejen känns superspännande. Var inställd på ett liv utan att få uppleva ett eget bröllop så hade satt mina flickdrömmar åt sidan men nu bubblar allt till ytan igen :)
Grattis till frieriet, spännande med alla planer!
Bara en grej...
Du frågar i din ts om möjligheten att ha ett icke-juridiskt bröllop i en kyrka. Nu vet jag inte om det är en kyrka ni bokat, men om det är det kan ni inte ha annat än en kyrklig vigsel där (eller som sagt välsignelseakt över ingånget äktenskap).
Pastorn som ni tänkt fråga begår tjänstefel om han svarar ja till att "viga" er (menar inte att förringa med citationstecknen utan klargöra att det handlar om en icke-juridisk ceremoni). Han kan inte göra det som privatperson heller eftersom han har den vigning han har, på samma sätt som han (eller min prästvän) inte kan utföra borgliga vigslar.
...nu utgår jag alltså ifrån att han är pastor i ett samfund med vigselrätt.