• chokladgroda

Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?

Som rubriken lyder; Är det möjligt att ha en religiös ceremoni i en kyrka, dvs själva bröllopsakten, utan en formell registrering av äktenskapet? Tänker mest på om det är "lagligt" att en kyrka som har vigselrätt utför/genomför detta?

• Svar på tråden Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?
  • hallontryffel
    athanatos skrev 2014-03-03 23:26:53 följande:
    Man skickar väl en dokumenten själv när man gifter sig? Det är väl bara att strunta i det.

Nä, vigselförrättaren skickar in de dokumenten.
  • chokladgroda
    hallontryffel skrev 2014-03-04 00:06:54 följande:
    Nej, det är inte möjligt att ha en icke-juridisk vigsel med en präst som har vigselrätt. Har diskuterat detta med en vän som är präst.
    Om ni båda varit gifta med varandra redan, men ville ha "inför Gud"-biten hade ni kunnat ha en välsignelseakt över ingånget äktenskap (som är som en vigsel utan den juridiska delen). Men är man ogifta är det den fullständiga vigselordningen som gäller.
    okej, tack för ditt svar. Ingen av oss är medlem i svenska kyrkan dock, vet du om detsamma gäller för alla med vigselrätt? dvs typ pastorer osv, inte bara utbildade präster.. 
  • Kjell2

Enklast är att ni talar med en präst eller motsvarande i ett trossamfund ni är bekväma med.

Det finns inget som hindrar att ni skriver er egen vigselcermoni, anlitar någon som kan leda den, och därefter gifter utan att ingå äktenskap enligt ÄktB.

EN del religösa samfund saknar vigslerätt och medlemar där genomför dubbla vigslar, en borglig juridisk och en i församlingen. religiös.

• snedtak

Är ingen av er medlemmar i Svenska Kyrkan  har ni inte rätt att gifta er gratis i kyrkan, men ni kan kanske gifta er mot en avgift. Som tidigare nämnt kan inte kyrkan genomföra en regelrätt vigselakt om ni inte vill bli juridiskt vigda eftersom den är juridiskt giltig. Om en präst går med på det begår han eller hon tjänstefel.  Jag antar att samma sak gäller alla med vigselrätt.
    Däremot kan ni ha en välsignelsecermoni, precis som de som gift sig juridiskt tidigare men vill välsigna äktenskapet kyrkligt. Eller så kan ni välja ett samfund utan vigselrätt.

Jag kan tipsa om Familjelivs systersida brollopstorget.se där det finns präster på forumet som kan svara på frågor.

• Monchichier
    snedtak skrev 2014-03-04 09:06:37 följande:
    Är ingen av er medlemmar i Svenska Kyrkan  har ni inte rätt att gifta er gratis i kyrkan, men ni kan kanske gifta er mot en avgift. Som tidigare nämnt kan inte kyrkan genomföra en regelrätt vigselakt om ni inte vill bli juridiskt vigda eftersom den är juridiskt giltig. Om en präst går med på det begår han eller hon tjänstefel.  Jag antar att samma sak gäller alla med vigselrätt.
    Däremot kan ni ha en välsignelsecermoni, precis som de som gift sig juridiskt tidigare men vill välsigna äktenskapet kyrkligt. Eller så kan ni välja ett samfund utan vigselrätt.

Jag kan tipsa om Familjelivs systersida brollopstorget.se där det finns präster på forumet som kan svara på frågor.
    En vän till mig glömde att lämna in hindersprövning, eller något liknande, i tid. 
    Så de hade en icke juridisk vigsel, i kyrka, med präst. 

Men det du säger är alltså att TS skulle kunna ha sin ceremoni om hon hittar en präst som är villig att begå tjänstefel?
  • snedtak
    Monchichier skrev 2014-03-04 09:37:24 följande:
    En vän till mig glömde att lämna in hindersprövning, eller något liknande, i tid. 
    Så de hade en icke juridisk vigsel, i kyrka, med präst. 

Men det du säger är alltså att TS skulle kunna ha sin ceremoni om hon hittar en präst som är villig att begå tjänstefel?
    Jo, i praktiken är det väl så att om dom hittar en präst som vill genomföra vigselordningen som den ser ut, men inte skicka in några papper så kommer ju ingen veta om att de blivit vigda och därmed får den inget juridiskt värde. Däremot förstår jag inte varför man vill göra det när en välsingnelsecermoni går att göra ganska lik, men det finns vissa meningar som inte får ingå. Problemet brukar snarare vara tvärtom, att brudparet vill ändra på löftena, vad man säger osv. men att det ändå ska vara juridiskt giltigt.

Frågan är dels om de skulle kunna hitta en präst som går med på det, och dels om det verkligen är moraliskt att förvänta sig det? I förlängningen innebär misskötsel av sin vigselrätt dels att en enskild prästs anställning kan vara i fara, och om det sker i större omfattning, samfundets vigselrätt.
  • chokladgroda

Vi vill inte gifta oss i svenska kyrkan, inte heller ha en präst. Vi vill gifta oss mer frikyrkligt, med en pastor som vigselförrättare. Ska höra av mig till en kyrka som vi funderat på och höra lite med dom om vad som gäller. I annat fall kan vi nästan tänka oss att ha "vem som helst" som viger oss. Alltså inte vem som helst utan en person som vi känner och ger det förtroendet men som inte har vigselrätt. 

Ska kika vidare på olika alternativ. Men tack för hjälpen!

• hallontryffel
    chokladgroda skrev 2014-03-04 10:40:58 följande:
    Vi vill inte gifta oss i svenska kyrkan, inte heller ha en präst. Vi vill gifta oss mer frikyrkligt, med en pastor som vigselförrättare. Ska höra av mig till en kyrka som vi funderat på och höra lite med dom om vad som gäller. I annat fall kan vi nästan tänka oss att ha "vem som helst" som viger oss. Alltså inte vem som helst utan en person som vi känner och ger det förtroendet men som inte har vigselrätt. 

Ska kika vidare på olika alternativ. Men tack för hjälpen!

Det snedtak skriver i inlägg 16, om att prästen riskerar vigselrätten både för egen del och för sitt samfund, gäller även frikyrkopastorer så alternativet att be någon annan som ni har förtroende för kanske passar bäst i ert fall.
  • snedtak
    hallontryffel skrev 2014-03-04 12:51:27 följande:

Det snedtak skriver i inlägg 16, om att prästen riskerar vigselrätten både för egen del och för sitt samfund, gäller även frikyrkopastorer så alternativet att be någon annan som ni har förtroende för kanske passar bäst i ert fall.
    Eller att forma akten som en välsignelse! Det kan vara väldigt, men inte exakt, likt.
  • hallontryffel
    snedtak skrev 2014-03-04 17:54:48 följande:
    Eller att forma akten som en välsignelse! Det kan vara väldigt, men inte exakt, likt.

Som jag fattat det skall man vara gifta (borgligt tex) för att en välsignelseakt ska vara möjlig.

Minns att min vän berättade att det var en hel del snack efter programmet "Izabellas bröllop", där man avslutade programserien med en bröllopsliknande ceremoni i f.d Skeppsholmskyrkan (eftersom ingen verksam kyrka upplät lokal) och jag tror att prästen som medverkade där fick en reprimand av biskopen.
Svar på tråden Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?