• jemo2014

Vi som äter Metformin

Hej,
    jag vet att det finns gamla trådar om Metformin men jag vill ha kontakt med er som ska börja eller som redan äter Metformin med anledning av att ni har pco/pcos. 
    Jag har ätit Metformin i snart 4 veckor och försöker nu att äta 3 tabletter 500mg per dag: 1 på morgon, 1 till lunch och en till kvällsmål. Jag började med 1 tablett per dag första veckan, andra veckan 2 per dag och nu försöker jag mig på det är med 3 per dag. Det var helt ok att äta 2 om dagen, men när jag la till den sista började jag må riktigt kasst. Har kräkts , har diarréer och magknip. Dessutom är jag väldigt trött. Men jag har redan upptäckt positiva effekter: mina finnar har helt klart blivit färre och dessutom fick jag mens idag! 
    Men det är väldigt jobbigt att må dåligt, har ingen aptit och mår illa hela tiden... 

Jag äter även Pergotime för att få igång ägglossningen men det lyckades inte med enkeldos, denna månad blir det dubbeldos så får vi se om det ger någon effekt.

Så, någon som vill dela med sig lite? Stötta varandra? Hur mår du? Vilka biverkningar? Förhoppningar? Drömmar? Kör!!!

• Svar på tråden Vi som äter Metformin
  • linnn89

Hej

Min erfarenhet av metformin att man/jag blir gravid efter ca 3månader :)

Första gången försökte jag i ett år tills jag provade metformin och andra gången i två år tills jag provade metformin o lyckades efter 3 mån men fick ma/mf och tredje gången nu efter mf ca 3 mån igen blev gravid hoppas det går vägen bara...

Jag är överviktig o får ju ingen hjälp förutom min älskade metformin...

• beccagranen

Hej, hur har det gått för er?

Har PCO och börjat med metformin, det tar emot att ta tabletten då hela dagen känsn förstörd efter intaget. Ilamående, allmänt seg, minskad aptit och kass i magen. Hoppas att kroppen börjar vänja sig snart, börjat på andra veckan nu med 1tablett om dagen.

• jemo2014
    beccagranen skrev 2014-08-11 14:29:54 följande:

Hej, hur har det gått för er?

Har PCO och börjat med metformin, det tar emot att ta tabletten då hela dagen känsn förstörd efter intaget. Ilamående, allmänt seg, minskad aptit och kass i magen. Hoppas att kroppen börjar vänja sig snart, börjat på andra veckan nu med 1tablett om dagen.

Oj, jag har helt glömt att skriva här!
    Jag är GRAVID i vecka 14!!!  Det ni! Hjärta
    Vet ju inte om det var Metforminets förtjänst eller den äggledarspolning jag gjorde, men så blev det i alla fall. Har varit på KUB och bebisen mår utomordentligt bra :)

Det blir bättre med symtomen, jag lovar! Första tre veckorna var jättejobbiga tyckte jag. Kräktes ofta och var dålig i magen, men sen gick det helt över och jag kände ingenting. Kände bara av verkan när jag drack alkohol, för mig funkade det inte med alkohol och Metformin. Blev snorpackad och kräktes, vilket aldrig hände tidigare. 
  • ceebee

Vad kul att det går så bra jemo2014!! Åh vad man hoppas att det är ens egen tur så småningom... :) Hoppet finns väl än - även om metforminet inte har hjälpt mig ännu. 

beccagranen - det blir bättre! fortsätt som du gör och glöm inte att äta lite i samband med tabletten så känns det bättre. försök sedan att trappa upp till din rekommenderade dos. håller tummarna att det är värt det i slutändan för din del :)

• beccagranen

Grattis jemo! :)

Tack för stödet, hoppas det släpper snart men det tycks bli mer känningar trotts att jag övergått till halva tabletter, isamband med måltid.

det problemet jag stött på är svullna och ömma bröst (ser tydliga blå ådror), illamånde och trötthet. Känner mig precis som i början på båda mina graviditeter, och hoppas på att det bara är biverkningar av medicinen. Någon som känner igen biverkningar i brösten? Hade jag inte ätit metformin hade jag verkligen trott att jag var gravid.. med med pco, p-piller och gummi borde den chansen inte existera ;)

• mysanpysan

Jag har vatt på Kvinnokliniken idag och fått utskrivet metformin. Jag har pcos men den mildare varianten så hoppas detta kan hjälpa mig. Har ett Bmi på 40, så jag behöver verkligen gå ner i vikt, dels för hälsans skull men oxå om jag ska få en bebis nångång. Så nu får man se hur man kommer må av metforminet Känner mig ändå positivt inställd. Hoppas att mina kilon rasar iväg så man kan få en liten plutt. Blev remiterad till en dietist också som kommer stötta med motion och kost.

• SofieA86
    mysanpysan skrev 2014-09-10 17:07:37 följande:
    Jag har vatt på Kvinnokliniken idag och fått utskrivet metformin. Jag har pcos men den mildare varianten så hoppas detta kan hjälpa mig. Har ett Bmi på 40, så jag behöver verkligen gå ner i vikt, dels för hälsans skull men oxå om jag ska få en bebis nångång. Så nu får man se hur man kommer må av metforminet smile1.gif Känner mig ändå positivt inställd. Hoppas att mina kilon rasar iväg så man kan få en liten plutt. Blev remiterad till en dietist också som kommer stötta med motion och kost.
    Vad är metformin?
  • Many

Roligt att det finns en Metformin-tråd som ändå lever. Vore kul att höra hur det har gått för er alla.

Jag fick Metformin utskrivet nyligen och har nu ätit det i 1,5 vecka. Jag har redan lyckats trappa upp till 3 tabletter dagligen. Äter 2 vid lunch och 1 vid middag, alltid i samband med mat alltså. Det går faktiskt över förväntan. Lite dålig eller bubblig i magen ibland och var bara lite illamående de två första dagarna.

Vi har en barnlängtan och har försökt i exakt 2 år. Men det har känts helt lönlöst eftersom jag har jätte jättemycket övervikt, PCOS och kraftiga mensrubbningar. Till skillnad från de allra flesta, så har jag väldigt låååååångdragna blödningar. Jag börjar blöda vid förväntad äl (men har eg. aldrig lyckats hitta ordentlig äl med hjälp av stickor och troligen så beror mina långdragna blödningar på att jag faktiskt inte har någon ordentlig äl) och blöder ända fram till mens. Mensen i sin tur varar sen i 14 dagar eller mer. Skitjobbigt... när ska man liksom mysa till det med sin man, när man blöder 1 månad i sträck Rynkar på näsan Men för just det problemet så har jag fått blodstoppande tabletter, som fungerar bra.

Nu hoppas jag att Metforminet ska kunna hjälpa mig med alla mina problem - minska min vikt, få regelbundna blödningar och få riktig äl, samt att bli av med det ständiga sötsuget. Jag kan i alla fall stoltsera med att ha gått ner över 6kg första månaden genom att äta enligt LCHF Skrattande. Hoppas nu att Metforminet ska ge mig ytterligare en skjuts i rätt riktning.

Så, hur går det för er alla? Några fler plus??? Tungan ute

• JK8808

Hej alla! Precis en sånhär tråd jag letade efter! :D hoppas det går bra att jag hänger på er :D

Jag och min sambo har försökt bli gravida i 1 1/5 år och håller på med utredning nu. Jag har sedan 3 veckor tillbaka ätit metformin. Fy vad dålig jag varit, ska äta 3 om dagen i samband med måltid. Men har ännu bara kunnat äta 2 stycken, 1 till frukost och 1 till kvällsmat.

Hur har metformin hjälpt er?

Min läkare var inte särskilt pratglad så fick knappt nån info alls, så hjälp mig gärna med vad de faktiskt hjälper mot :)

Många här i tråden verkar väldigt positiva! Kul! :)

• SofieA86
    Many skrev 2014-09-24 20:51:25 följande:

Roligt att det finns en Metformin-tråd som ändå lever. Vore kul att höra hur det har gått för er alla.

Jag fick Metformin utskrivet nyligen och har nu ätit det i 1,5 vecka. Jag har redan lyckats trappa upp till 3 tabletter dagligen. Äter 2 vid lunch och 1 vid middag, alltid i samband med mat alltså. Det går faktiskt över förväntan. Lite dålig eller bubblig i magen ibland och var bara lite illamående de två första dagarna.

Vi har en barnlängtan och har försökt i exakt 2 år. Men det har känts helt lönlöst eftersom jag har jätte jättemycket övervikt, PCOS och kraftiga mensrubbningar. Till skillnad från de allra flesta, så har jag väldigt låååååångdragna blödningar. Jag börjar blöda vid förväntad äl (men har eg. aldrig lyckats hitta ordentlig äl med hjälp av stickor och troligen så beror mina långdragna blödningar på att jag faktiskt inte har någon ordentlig äl) och blöder ända fram till mens. Mensen i sin tur varar sen i 14 dagar eller mer. Skitjobbigt... när ska man liksom mysa till det med sin man, när man blöder 1 månad i sträck Rynkar på näsan Men för just det problemet så har jag fått blodstoppande tabletter, som fungerar bra.

Nu hoppas jag att Metforminet ska kunna hjälpa mig med alla mina problem - minska min vikt, få regelbundna blödningar och få riktig äl, samt att bli av med det ständiga sötsuget. Jag kan i alla fall stoltsera med att ha gått ner över 6kg första månaden genom att äta enligt LCHF Skrattande. Hoppas nu att Metforminet ska ge mig ytterligare en skjuts i rätt riktning.

Så, hur går det för er alla? Några fler plus??? Tungan ute

Här har du en till med mycket övervikt som vill bli gravid. Har inte hört talas om metformin förrän för ett par dagar sen. Det kanske man borde testa på.

Jag har med PCO, dock en mildare variant och bara på ena äggstocken. Mensrubbningarna känner jag med igen. Oregelbundna och långvariga blödningar. Brukar få primolut nor  utskrivet ibland för  att rätta till de, dock hjälper det bara några månader.

Hade varit kul att följas åt mot plusset och mindre kilon på vågen :)

Svar på tråden Vi som äter Metformin