• jemo2014

Vi som äter Metformin

Hej,
    jag vet att det finns gamla trådar om Metformin men jag vill ha kontakt med er som ska börja eller som redan äter Metformin med anledning av att ni har pco/pcos. 
    Jag har ätit Metformin i snart 4 veckor och försöker nu att äta 3 tabletter 500mg per dag: 1 på morgon, 1 till lunch och en till kvällsmål. Jag började med 1 tablett per dag första veckan, andra veckan 2 per dag och nu försöker jag mig på det är med 3 per dag. Det var helt ok att äta 2 om dagen, men när jag la till den sista började jag må riktigt kasst. Har kräkts , har diarréer och magknip. Dessutom är jag väldigt trött. Men jag har redan upptäckt positiva effekter: mina finnar har helt klart blivit färre och dessutom fick jag mens idag! 
    Men det är väldigt jobbigt att må dåligt, har ingen aptit och mår illa hela tiden... 

Jag äter även Pergotime för att få igång ägglossningen men det lyckades inte med enkeldos, denna månad blir det dubbeldos så får vi se om det ger någon effekt.

Så, någon som vill dela med sig lite? Stötta varandra? Hur mår du? Vilka biverkningar? Förhoppningar? Drömmar? Kör!!!

• Svar på tråden Vi som äter Metformin
  • en tjej som längtar
    Dakine skrev 2014-10-19 23:24:57 följande:
    Åh! Hur har du lyckats gå ned? jag har svin svårt att gå ned och vikten står bara stilla!! 
    hej! de jag har gjort mest är att dra ner på kolhydraterna istället för att två potatisar äter jag en m.m och sen så försöker jag röra på mig mer. och de verkar funka för mig just nu... hoppas du hittar ditt sätt med 
  • Many

Jag vill bara rekommendera LCHF kost till er som vill gå ner i vikt. Jag har visserligen massor att gå ner, men jag rasade 11kg på de två första månaderna. Jag har ätit metformin i ca 5 veckor och jag hoppas att även det ska hjälpa mig att gå ner ytterligare.

Jag har klarat medicinen mycket bra och är redan uppe i 4 x 500mg per dag utan några jätteproblem. Min läkare sa att jag får känna efter och testa mig fram hur mycket jag ska ta och hur jag ska trappa upp. Jag ser också att förpackningen säger max 6 tabletter per dag. Vågar jag gå upp från 4 som jag äter nu, till 5 tabletter om dagen? Någon med erfarenhet?

• whattha

Äter nu 3x500mg metformin om dagen. Tempar mig varje morgon och är på dag 27 efter senaste mensen, men ingen ÄL syns till :/ Känns som att tiden går jättesakta... Hoppas på ÄL snart så jag inte behlver vänta jättelänge på nästa mens, eller ännu bättre, lyckas bli gravid :)

• Many

Jag väntar också på ÄL nu. Har gått ner 15kg i vikt så hade hoppats på att äl och mens kanske skulle komma mer regelbundet nu.... men icke. Jag testar ett par dagar till och om inget visar positivt då så tänker jag inte testa mer den här månaden. Då får jag istället invänta andra tecken på äl. Men sambon reser ändå bort på semester sen, så då lär det ju inte bli några barn gjorda Tungan ute Tänk om allt bara kunde gå enkelt nån jäkla gång.

• whattha
    Many skrev 2014-11-11 18:57:46 följande:

Jag väntar också på ÄL nu. Har gått ner 15kg i vikt så hade hoppats på att äl och mens kanske skulle komma mer regelbundet nu.... men icke. Jag testar ett par dagar till och om inget visar positivt då så tänker jag inte testa mer den här månaden. Då får jag istället invänta andra tecken på äl. Men sambon reser ändå bort på semester sen, så då lär det ju inte bli några barn gjorda  Tänk om allt bara kunde gå enkelt nån jäkla gång.

Jag kör med fertilityfriend och termometer, blir bara stressad och pank av äl-tester:P lycka till!
  • önskan87

Vem skrev ut Metformin till er? Gyn eller allmänläkare (vårdcentral)?

Jag har "konstaterad" PCO sen flera år tillbaka men läkare har inte viljat hjälpa mig (då jag inte aktivt försökt bli gravid) Men då jag haft väldigt märkliga blödningar denna hösten (brukar kunna ha ca 1 år mellan mina blödningar) kontaktade jag min GYN som sa gå till Vårdcentral. Denne läkare tog tester och återkom till mig i veckan och sa att jag skulle fundera på att ev få börja äta Metformin i "förebyggande syfte" (typ 2 diabetes i släkten - är överviktig men har ingen konstaterad diabetes)-
    Vad skulle ni gjort? Tycker ni jag ska börja med Metformin? Se om det passar mig?

• whattha
    önskan87 skrev 2014-11-13 20:14:17 följande:

Vem skrev ut Metformin till er? Gyn eller allmänläkare (vårdcentral)?

Jag har "konstaterad" PCO sen flera år tillbaka men läkare har inte viljat hjälpa mig (då jag inte aktivt försökt bli gravid) Men då jag haft väldigt märkliga blödningar denna hösten (brukar kunna ha ca 1 år mellan mina blödningar) kontaktade jag min GYN som sa gå till Vårdcentral. Denne läkare tog tester och återkom till mig i veckan och sa att jag skulle fundera på att ev få börja äta Metformin i "förebyggande syfte" (typ 2 diabetes i släkten - är överviktig men har ingen konstaterad diabetes)-

Vad skulle ni gjort? Tycker ni jag ska börja med Metformin? Se om det passar mig?

Jag fick utskrivet av allmänläkare. Jag tycker du ska testa, det kan vara tufft att äta i början pga biverkningarna, men det hjälper iaf mig mot kolhydratssug. Är bara på min första månad o har inte haft ÄL än, är på CD 29. Så tyvärr ingen kortare cykel på en gång men jag hoppas på under 40 dagar iaf:)
  • Many
    Pandamamma79 skrev 2014-11-24 20:48:39 följande:

Vad kostar metformin och vad är doseringen?

En burk med 100 tabletter 500mg kostar 55kr. Doreringen är ju olika, det föreskriver ju läkaren men MAX 6st omdagen, men vanligen börjar man med 1-2 om dagen och trappar sen upp till 3 eller 4 om dagen. De flesta klarar inte fler, för magen mår inte så bra av dem.
  • Marie357

Lever tråden här inne ännu?

Pcos och har kört med metformin nu några dagar.. Tänkte öka till 2 idag...

Svar på tråden Vi som äter Metformin