• jemo2014

    Vi som äter Metformin

    Hej,
    jag vet att det finns gamla trådar om Metformin men jag vill ha kontakt med er som ska börja eller som redan äter Metformin med anledning av att ni har pco/pcos. 
    Jag har ätit Metformin i snart 4 veckor och försöker nu att äta 3 tabletter 500mg per dag: 1 på morgon, 1 till lunch och en till kvällsmål. Jag började med 1 tablett per dag första veckan, andra veckan 2 per dag och nu försöker jag mig på det är med 3 per dag. Det var helt ok att äta 2 om dagen, men när jag la till den sista började jag må riktigt kasst. Har kräkts , har diarréer och magknip. Dessutom är jag väldigt trött. Men jag har redan upptäckt positiva effekter: mina finnar har helt klart blivit färre och dessutom fick jag mens idag! 
    Men det är väldigt jobbigt att må dåligt, har ingen aptit och mår illa hela tiden... 

    Jag äter även Pergotime för att få igång ägglossningen men det lyckades inte med enkeldos, denna månad blir det dubbeldos så får vi se om det ger någon effekt.

    Så, någon som vill dela med sig lite? Stötta varandra? Hur mår du? Vilka biverkningar? Förhoppningar? Drömmar? Kör!!!

  • Svar på tråden Vi som äter Metformin
  • HelloKik
    Ztella skrev 2016-02-13 10:27:45 följande:

    Undrar också om den lever..


    Påbörjade min månad med metformin igår! Har också pcos och är svårstimulerad, så vi ska testa om detta hjälper en månad! Håller tummarna! Skulle börja på tre st direkt, spännande att se vad som händer!
  • rebeqqa

    Hejsan. Inte jätteaktiv tråd men jag testar ändå! Efter träff med läkaren så blev det metmorfin för mig. Äggstimulerande verkar inte fungera för mig så jag hoppas detta ska hjälpa. Pco konstaterat sedan Dec 2015. Inte haft mens på flera flera år. Ingen reaktion varken vid enkel/dubbel dos letrozol.

    Så nu testar vi detta!

  • siinen

    Jag blev konstaterad PCOS för ca 1,5 år sedan. Har försökt bli gravid i några år. Är överviktig men har nu gått ber 20 kg. Men har mycket kvar och nu har det varit svårt att bli av med kilona. Föreslog metformin för min gyn och hon tyckte det var bra och pröva. Så har idag tagit mi första tablett. Så nu hoppas jag på att det kommer gå lite lättare att bli av med kilona

  • Nattis82

    Hejsan! Inte så aktiv tråd men skönt att nån har svarat! Jag kör med metforim sedan nov 2015. Har haft pcos sedan 2003 men lyckades bli gravid 2004 efter en liten viktnedgång, har en son på snart 12 år. Sedan i fjol har jag och min sambo försökt bli gravida utan framgång tills jag va hos gynokologen i november. Vart gravid i jan men fick missfall i v.7. Sist jag va hos gynokologen efter missfallet så rekommenderade han att jag skulle ta kontakt med honom så fort jag fick ett + så skulle jag få ett par tabletter så att jag skulle kunna behålla min graviditet.

  • amandajavisst

    Hej på er! Vet inte vilken tråd jag ska skriva i...

    Jag har ätit metformin i två månader (jag har PCO), vi vill bli med barn och denna månad har jag för första gången på flera år fått en spontan mens. MEN, jag måste gå ner i vikt, min läkare vill inte ge mig pergotime om jag inte går ner 10 kilo... Jag jobbar i vården och rör mig alltså hela tiden. Jag äter husmanskost och är varken lat eller gottegris (inget fel med det men).

    Jag förstår inte varför jag INTE går ner i vikt. Hur mycket ska krävas?

    Jag kan inte äta LCHF eller 5:2, för när jag gjort det har jag istället utvecklat ätstörning och fått massa ångest.

    Snälla ge mig råd, varför är det såå svårt att gå ner i vikt?


  • Marie357

    Det är inte alltid att metformin funkar! Hur många tabletter äter du? Jag körde vv nu innan semestern och gick ner 8 kg. Under semester gick jag upp 2 och nu har jag bara lyckats gå ner 1 kg av dessa.

    jag har varit tidigare uppe i 4 tabletter om dagen men slutade ett tag och har nu börjat om. Läs gärna min blogg


    nouw.com/denöppnakampen
  • Mrs Lilac

    Hej, har ni tagit blodprover innan ni fått metformin och följer läkaren upp med blodprover under behandlingen?

    Är det vanligt att få metformin utskrivet på vårdcentral?

  • Marie357
    Mrs Lilac skrev 2016-08-14 21:16:25 följande:

    Hej, har ni tagit blodprover innan ni fått metformin och följer läkaren upp med blodprover under behandlingen?

    Är det vanligt att få metformin utskrivet på vårdcentral?


    Nej inget blodprov är tagna här.. Jag har fått detta via min privata gyn.
    nouw.com/denöppnakampen
  • rebeqqa

    Hej igen! Jag skulle käkat metformin under sommaren nu för att testa med letrozol en sista gång nu i augusti. Förhoppningen är att metforminet ska göra min kropp mer känslig. Men jag har slarvat under sommaren och helt glömt bort att ta dem som jag ska. Funderar på att inte ta letrozol den månad för att ta det först när min kropp verkligen fått i sig metforminet.

    Vet ni hur lång tid kroppen behöver med metformin?

  • Marie357
    rebeqqa skrev 2016-08-15 09:32:54 följande:

    Hej igen! Jag skulle käkat metformin under sommaren nu för att testa med letrozol en sista gång nu i augusti. Förhoppningen är att metforminet ska göra min kropp mer känslig. Men jag har slarvat under sommaren och helt glömt bort att ta dem som jag ska. Funderar på att inte ta letrozol den månad för att ta det först när min kropp verkligen fått i sig metforminet.

    Vet ni hur lång tid kroppen behöver med metformin?


    Jag får alltid mens inom 2 - 3 veckor från att jag börjar med metformin på den låga dosen 1 tablett som jag sedan sakta ökar.. är uppe i 3 tabletter dagligen och min gyn såg en superbra slemhinna och tror att jag kommer få mens mycket tidigare denna månaden och nästa månad ska vi köra med Letrozol
    nouw.com/denöppnakampen
  • rebeqqa
    Marie357 skrev 2016-08-15 15:48:17 följande:
    Jag får alltid mens inom 2 - 3 veckor från att jag börjar med metformin på den låga dosen 1 tablett som jag sedan sakta ökar.. är uppe i 3 tabletter dagligen och min gyn såg en superbra slemhinna och tror att jag kommer få mens mycket tidigare denna månaden och nästa månad ska vi köra med Letrozol
    Det låter jättepositivt, jag har tyvärr inte märkt av något. Varen ägglossning eller mens men jag har iofs inte tagit den så konsekvent och riktigt så länge som jag skulle ha gjort.
  • Marie357
    rebeqqa skrev 2016-08-26 20:37:06 följande:
    Det låter jättepositivt, jag har tyvärr inte märkt av något. Varen ägglossning eller mens men jag har iofs inte tagit den så konsekvent och riktigt så länge som jag skulle ha gjort.
    Jag tror faktiskt inte att jag får äl heller, men har cyklar på ca 46 dagar nu, så det kommer iallafall en blödning..
    nouw.com/denöppnakampen
  • rebeqqa
    Marie357 skrev 2016-08-27 14:25:05 följande:

    Jag tror faktiskt inte att jag får äl heller, men har cyklar på ca 46 dagar nu, så det kommer iallafall en blödning..


    Ett steg i rätt riktning :)
Svar på tråden Vi som äter Metformin