• Anonym (inte vara blond)

    Varför har nästan alla svenska tonårstjejer långt blont hår?

    I går var jag och tränade. Framför mig i salen stod rader av tonårstjejer som alla hade exakt samma utseende. Långt blont hår i hästsvans, nästan exakt samma nyans av håret också. Och det fick mig att reflektera över varför nästan alla svenska tonårstjejer ser exakt likdana ut. Förebilden verkar vara kissie/dessie/blondinbella/paow och allt vad de heter. Olika personligheter men alla vill ha långt blont hår.

    Snark säger jag! Fan vad trist att se ut som en lämmel och alla andra intetsägande blondiner. Blont hår må vara unikt och speciellt i södra Europa och stora delar av resten av världen, men i Sverige är en ung tjej med långt blont hår vardagsmat. 

    Så tjejer med långt blont hår, varför? Känns det inte konstigt att gå in på ett ställe och se horder av kloner som har exakt samma frisyr och färg? Inte ens lugg har ni, bara låååååååååååångt, med minimalt med lockar, och, i min mening, så jäkla trist. 

    Och innan ni frågar, ja, jag är svensk tjej men mitt hår är rött och kortklippt för efter år i skolan omgiven av idel blont hår fick jag nog och klippte av mig det och färgade rött. Nu sticker jag ut, folk minns mig. Inte sjutton minns man ännu en söt tjej med långt blond hår, ni är tretton på dussinet och jag förstår inte varför man frivilligt vill se ut som alla andra... 

    Och som en sista punkt; det här har inget med vem du är, du är säkert din egen individ och jättetrevlig, men jag förstår bara inte vilja att se ut som alla andra?

  • Svar på tråden Varför har nästan alla svenska tonårstjejer långt blont hår?
  • Anonym (17)

    Håller med, blont hår är tråkigt. Tacka vet jag mörkt hår! Har alltid sett upp till kvinnor med mörkt hår (megan fox, elizabeth taylor etc) istället för typ kissie och andra blondiner. Tycker blont hår smälter samman lite med resten av personen i jämförelse med mörkt hår som ger lite mer "edge" . Har alltid varit brunett och planerar inte att bli blondin inom närmaste tiden...

  • Anonym (789)
    Anonym (inte vara blond) skrev 2014-03-06 09:25:52 följande:
    Jag behöver inte bli ihågkommen av alla som går förbi men det är skönt att se en gruppbild och inse att jag är den enda som inte ser exakt ut som alla andra. 

    Få tjejer har naturligt blont hår en bit upp i åldern. Nästan alla blir musblonda och blonderar håret. Och att färga håret har de tydligen råd med, det är ju det alla gör. 

    Och färgen i sig har jag egentligen inget emot, det är ju en vanlig färg här uppe. Men det det är kombinationen låååååååångt och blont som jag inte förstår mig på. Ni vet vad jag menar, tonårstjejer som kommer knatandes ner längs gatan och alla ser exakt likadan ut, tighta jeans, samma väska i armkroken, mobilen i andra handen och så det långa, ofta slitna, blonda håret långt ner för ryggen. 

    Kan ni inte göra något annat av håret än att bara låta det bli lång, slitet och blont? 
    Men alltså, dom tjejerna du pratar om hänger nog inte på FL.
  • mikipiki

    Jag har jättelångt, tjockt, mörkbrunt hår och har typ hela mitt liv avundats alla de som kan ha långt blont hår. Alla mina tre systrar föddes platinablonda. Jag vet inte vad det är med blont hår, men det är himla fint på de som passar i det, oavsett vilken stil de har i övrigt :)

  • misi

    Jag har långt blont rakt hår. Föddes blond! Tycker man har rätt att vara så man är skapt, eller? Toffs när man tränar låter ganska vettigt i mina öron..

  • Anonym (Semlan)
    Anonym (inte vara blond) skrev 2014-03-06 08:59:35 följande:
    I går var jag och tränade. Framför mig i salen stod rader av tonårstjejer som alla hade exakt samma utseende. Långt blont hår i hästsvans, nästan exakt samma nyans av håret också. Och det fick mig att reflektera över varför nästan alla svenska tonårstjejer ser exakt likdana ut. Förebilden verkar vara kissie/dessie/blondinbella/paow och allt vad de heter. Olika personligheter men alla vill ha långt blont hår. Snark säger jag! Fan vad trist att se ut som en lämmel och alla andra intetsägande blondiner. Blont hår må vara unikt och speciellt i södra Europa och stora delar av resten av världen, men i Sverige är en ung tjej med långt blont hår vardagsmat.  Så tjejer med långt blont hår, varför? Känns det inte konstigt att gå in på ett ställe och se horder av kloner som har exakt samma frisyr och färg? Inte ens lugg har ni, bara låååååååååååångt, med minimalt med lockar, och, i min mening, så jäkla trist.  Och innan ni frågar, ja, jag är svensk tjej men mitt hår är rött och kortklippt för efter år i skolan omgiven av idel blont hår fick jag nog och klippte av mig det och färgade rött. Nu sticker jag ut, folk minns mig. Inte sjutton minns man ännu en söt tjej med långt blond hår, ni är tretton på dussinet och jag förstår inte varför man frivilligt vill se ut som alla andra...  Och som en sista punkt; det här har inget med vem du är, du är säkert din egen individ och jättetrevlig, men jag förstår bara inte vilja att se ut som alla andra?

    Jag har långt blont hår. Det är min naturliga hårfärg. Ett tag färgade jag det brunt, men det kändes fel. Var inte jag på något sätt. Trist att du tycker att min hårfärg är intetsägande! Jag vill inte färga det igen. Det var så jobbigt och när utväxten böjade synas såg det ut som jag började bli gråhårig.
  • Anonym (Semlan)
    Anonym (17) skrev 2014-03-06 19:09:54 följande:
    Håller med, blont hår är tråkigt. Tacka vet jag mörkt hår! Har alltid sett upp till kvinnor med mörkt hår (megan fox, elizabeth taylor etc) istället för typ kissie och andra blondiner. Tycker blont hår smälter samman lite med resten av personen i jämförelse med mörkt hår som ger lite mer "edge" . Har alltid varit brunett och planerar inte att bli blondin inom närmaste tiden...

    Trist att man är född med fel hårfärg. Finns det andra typer av hårfärger och hudfärger du vill dissaär du ändå håller på?
  • Anonym (A)

    Jag är naturligt blond. När jag var 16 fick jag för mig att jag ville bli mörkhårig för har alltid tyckt att det är så himla fint. Först blev jag grön, sen brun, sen när utväxten började komma fram så såg jag halvt skallig ut. Jag passade inte alls att vara så mörk när jag egentligen är ljus. Numer har jag min blonda färg och långt hår ;)

  • Anonym (emelie)
    Anonym (inte vara blond) skrev 2014-03-06 08:59:35 följande:
    I går var jag och tränade. Framför mig i salen stod rader av tonårstjejer som alla hade exakt samma utseende. Långt blont hår i hästsvans, nästan exakt samma nyans av håret också. Och det fick mig att reflektera över varför nästan alla svenska tonårstjejer ser exakt likdana ut. Förebilden verkar vara kissie/dessie/blondinbella/paow och allt vad de heter. Olika personligheter men alla vill ha långt blont hår.

    Snark säger jag! Fan vad trist att se ut som en lämmel och alla andra intetsägande blondiner. Blont hår må vara unikt och speciellt i södra Europa och stora delar av resten av världen, men i Sverige är en ung tjej med långt blont hår vardagsmat. 

    Så tjejer med långt blont hår, varför? Känns det inte konstigt att gå in på ett ställe och se horder av kloner som har exakt samma frisyr och färg? Inte ens lugg har ni, bara låååååååååååångt, med minimalt med lockar, och, i min mening, så jäkla trist. 

    Och innan ni frågar, ja, jag är svensk tjej men mitt hår är rött och kortklippt för efter år i skolan omgiven av idel blont hår fick jag nog och klippte av mig det och färgade rött. Nu sticker jag ut, folk minns mig. Inte sjutton minns man ännu en söt tjej med långt blond hår, ni är tretton på dussinet och jag förstår inte varför man frivilligt vill se ut som alla andra... 

    Och som en sista punkt; det här har inget med vem du är, du är säkert din egen individ och jättetrevlig, men jag förstår bara inte vilja att se ut som alla andra?

    Kanske för att man tycker att det är FINT? Någonsin tänkt den tanken? Jag har haft alla möjligt färger i mitt hår, och längder och texturer, och jag har velat ha så för att jag tyckt att det är fint. Jag kunde inte bry mig mindre hur andra ser ut eller vad andra tycker om mitt hår. Nu är mitt hår jättelångt,  ljusbrunt och rakt. Jag gillar det och tänker behålla det så. Skulle jag kapa av det och färga det bara för att jag inte vill vara som alla andra eller för att det inte är mode längre så skulle jag vara hela dum i huvudet. Man har väl ändå alltid sitt utseende som man själv vill? Eller? Finns det stackars människor där ute som anpassar SITT utseende pga andra åsikter? Det vill jag inte tro. Visst att bli inspirerad av kändisar eller så, det är okej. Gör vad ni vill med erat utseende, men gillar ni inte en viss trend tänk då inte "jo men alla klipper ju av sitt hår nu så jag måste också göra det" eller "alla använder ju hårförläningar nu så jag måste också det".


    Jag vill inte se ut som alla andra, jag vill se ut som mig, som jag tycker är fint.

  • LillGris

    Jag har rosa hår :) men alltså det är roligt att du tror att rött är så uppseendeväckande och att du läggs på minnet av folk pga det. Jag har haft alla hårfärger du kan tänka dig, och jag vet att de aaaalllra allra flesta skiter fullkomligt i om man är brunett, blondin eller har knall-lila hår.

  • Flisan79

    Svår ekvation?

    Om merparten har denna frisyr då tycker troligen merparten att det är snyggast.

    Jag tycker det är väldigt snyggt med långt hår oavsett färg men föredrar själv att vara blondin.

Svar på tråden Varför har nästan alla svenska tonårstjejer långt blont hår?