• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • johandra
    Majuni skrev 2014-03-08 07:31:20 följande:
    Hur gör man med vattnet som finns i naturen? Typ vattenpölar....
    Det är ju egalt...

Har man vatten som är djupare än 20cm på sin tomt så har du som tomtägare ett ansvar, så är det.

Jag håller med TS i sak, det ska inte finnas en öppen pool på en tomt när ingen är hemma. Men jag tror att det är fel väg att skriva av sig irritationen på ett forum. Det enda som kan hjälpa är att prata med poolägarna själva och försöka nå fram. Bäst brukar en trevlig ton funka.
  • hannizz

varför ska dina ens barn vara hos grannen,man lär väl dom att vara på sin egen tomt elle???

• viseversa
    Majuni skrev 2014-03-08 07:31:20 följande:
    Hur gör man med vattnet som finns i naturen? Typ vattenpölar....
    Man kan drunkna i vattenpölar också men det är betydligt vanligare att drunkna i en pool som är betydligt DJUPARE än en vattenpöl. 
  • viseversa
    hannizz skrev 2014-03-08 07:40:51 följande:
    varför ska dina ens barn vara hos grannen,man lär väl dom att vara på sin egen tomt elle???
    Barn är inga maskiner utan impulsiva. Även dom mest lugna "väluppfostrade" barn kan få infall ibland. det tar 3 minuter att drunkna.
  • elmadumle
    waris skrev 2014-03-07 23:28:57 följande:
    Suck! Jag har koll på mina barn, i princip vänder jag knappt ryggen till när vi är ute. Vi gör allt vi kan för att visa att man inte springer iväg, vi lär dem respekt för vatten och simmar. Men jag ska sätta staket!! O sitta o titta på mina barn varje sekund de närmsta åren. Sen hoppas jag alla grannar bygger staket så inte deras barn (som vi faktiskt hittat vid poolen) går dit igen o trillar i utan att nån ser/hör.
    Jag är orolig!! Då får man idiotiska påhopp om att jag inte tar ansvar eller ser efter mina barn. Naturligtvis (som jag redan skrivit) håller jag koll så gott jag kan. Men att grannen lämnar poolen öppen på dagarna när dom inte är hemma finner jag extremt oansvarigt!
    Sen va det inte 4m omkrets på poolen som nån trodde, det är ca 4m som behöver kompletteras för att poolen ska vara helt inhängnad... O återigen, ingen vet hur det ser ut där vi bor så spekulera i hur vårt staket bör byggas är dödfött.
    Håll era ungar borta från grannarnas tomter, jag skulle bli galen om grannungarna rände hos oss vare sig vi hade pool eller inte. Ungarna skulle jag kasta tillbaka direkt.
  • Cll

En tvååring går inte att lämna utan uppsikt vare sig det finns pool eller ej

• PrickigaRut
    Cll skrev 2014-03-08 11:48:12 följande:

Självklart lämnar man inte tvååringar utan uppsikt, det finns ingen i tråden som har skrivit det. MEN barn kan smita iväg oavsett hur ansvarsfulla föräldrarna är. Föräldrar ska ansvara och ha uppsikt över sina barn och poolar ska vara övertäkta eller inhängnade.
  • Gumsegumsan
    waris skrev 2014-03-07 09:54:29 följande:
    I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?
    I det läget hade jag struntat fullkomligt i grannsämjan och sagt till grannen att skaffa de skydd som krävs när man anlägger en pool.

Vår granne har också pool och vi hann inte ens fråga innan de själva tog upp att alla skydd självklart skulle upp. Det är poolägarens ansvar. PUNKT.

Börja med att kolla upp reglerna. Jag har för mig att det är både skydd och staket som gäller. Sen hade jag absolut påpekat att de använder duken när de inte har uppsikt över poolen. Skaffar man pool så skaffar man medföljande ansvar.
  • Vaniljkex

Det tycks ju som att er granne har ett adekvat skydd installerat, sa jag tror inte att du kan krava mer av dem an att de ska stanga poolen nar den inte anvands. Det drar ganska mycket energi att lamna den oppen i onodan, sa ta upp det pa ett trevligt satt med grannen och tipsa om besparingen de kan gora genom att stanga den nar de ar borta. Och om det kanns angelaget for dig att grannen satter upp staket runt hela poolen tycker jag att du ska erbjuda dig att bekosta det, sarskilt om det bara handlar om fyra meter. 

Det ar daremot ditt ansvar att se till att dina barn inte ranner pa grannarnas tomt, sa om jag vore du skulle jag genast satta upp staket runt din egen tomt, for vad ar det som sager att alla bilar kor sa himla langsamt pa er gata, du vet val inte vem som kan tankas komma korande, har ni eller grannarna aldrig gaster? 

• The Fugly
    Cll skrev 2014-03-08 11:48:12 följande:

Fast skydden är väl lika mycket till för att äldre barn inte ska kunna råka illa ut även om de är stora nog att inte alltid vara under ständig uppsikt. Det kan kan lika gärna vara en nyfiken fem- eller sexåring som smyger in för att känna på vattnet. Därför ska pooler skyddas.

Sen kommer så klart en hel drös människor mena att uppfostrar man sitt barn kommer de aldrig göra så men ja...barn gör sånt. Så TS ska hålla sitt barn under uppsikt men så kommer det inte alltid vara och poolen kommer fortfarande vara en fara om ägaren inte använder sitt skydd korrekt.
Svar på tråden regler för pool