• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • blubbblubb

Grannen är ansvarig om något händer. 
    Jo, visst men om inte grannen är trollkarl så kan det aldrig få mina barn tillbaka.

Visst ska TS gå på grannen om säkerhet men bör även själv fixa så att det är säkert för barnen utan den. 

• LaFontaine

Grannen har ju en godkänd skyddsanordning varför du så klart inte kan kräva att staket sätts upp. Vill du ha staket får du vackert sätta upp ett själv. 

• Nape

Jag hade inte förstört grannsämjan kring detta. Även föräldern har ansvar över sitt barn och med ett barn jag inte kan passa hela tiden finns även andra faror- som vägar.

Jag hade ordnat med eget staket kring min tomt. I krisfall, om det kändes för kostsamt, hade jag talat med grannen.

"Du, det ser så underbart ut med pool men jag tycker det känns lite läskigt. Du vet lilla X är ju så snabb och nyfiken nu och jag är lite orolig. Du har inte funderat på att bygga staket kring din pool? Det kan verkligen bli superfint, som ett litet poolområde har jag sett. Jag kan vara med och betala hälften av kostnaden."

• Ooops

Har läst lite i tråden. Varför bli så upprörd ts?! Du kan visst börja kräva och tjata på grannen att denne ska fixa ngt staket eller duk, men då kanske de slarvar med att hålla grinden stängd eller lägga duken rätt eller övht över poolen. Det enda du kan göra för att komma över din oro är att sätta upp staket. Inte bara för poolen utan för andra faror, bilar, djur att ditt barn smiter osv! Varför lita på att ngn annan "bryr" sig om DITT barns säkerhet! Vi har stängslat in vår stora tomt med sånt grönt nätstaket. Inte det snyggaste, men relativt billigt, lätt att sätta upp och underhållsfritt!

• Butterflie

Jag förstår din oro TS men samtidigt så ska din granne få ha sin tomt i fred utan att behöva sätta upp ett plank.
    Men att lämna en 2 åring i 5min ensam utomhus skulle jag inte rekommendera, massor kan hända på den tiden. Vi bor väldigt nära en tungtrafikerad väg, och den oroar jag mig för väldigt mycket, men inte kan jag kräva av kommunen att de sätter upp ett viltstängsel åt mig. Det är faktiskt mitt ansvar att se till så inte min snart 2 åring går ut och leker där. Du behöver inte heller sätta upp ett staket runt hela din tomt, men mot grannen kanske vore bra? Och ett 90cm staket är ingenting, har sett 4 åringar som tar sig över ett dagisstaket om de vill, min lilla bryter sig in i barnlåsen på skåpen här hemma.. Om de verkligen vill nåt så löser de det, med hjälp av en plaststol eller ett barn plastbord så har de lätt att ta sig över ett 90cm högt staket. Och med en såpass stor tomt så behöver du inte heller sitta så nära grannens tomt.
    Men självklart ska det finnas nåt slags skydd för de barn som inte hålls under uppsikt, och att prata med grannen om att alltid ha poolskyddet stängt när poolen inte används tycker jag att du bör göra.

• Thaleya1

sätt upp ett staket själv, det är ju faktiskt inte meningen att dina barn ska vara på grannens tomt alls.

• Helly

Om barnet är så litet ska man nog inte lämna barnet ensamt utomhus utan tillsyn och utan staket runt tomten. Även om grannen sätter upp ett staket kan det såklart hända olyckor. Någon kan glömma att stänga grinden till poolområdet, eller också kan barnet faktiskt dratta i trots att någon är i närheten av poolen. Olyckor händer även när poolen är övervakad.

Som poolägare kan man inte göra mer än att antingen ha staket eller presenning. Inget av dessa alternativ är 100% säkert, så om man bor granne med någon som har pool och har små barn, då har man själv ett ansvar gentemot barnen att se till så att barnen är säkra och inte kan lämna den egna tomten.

Det är precis som när jag som bilförare har ett ansvar för att inte köra över barn, men föräldrarna har också ett ansvar gentemot barnen i att inte låta dem leka ensamma på bilvägen.

Sätt upp ett staket, TS. Det är det enda sättet du kan försäkra dig om att barnen stannar på din tomt. Personligen anser jag att det är gravt oansvarigt att släppa barnen lösa utan tillsyn när det finns vatten i området, oavsett vilka skydd grannarna har satt upp.

• Mandel
    waris skrev 2014-03-07 10:15:00 följande:
    Såg inte ditt svar la lola, fast enligt Boverket ligger det på fastighetsägaren som har poolen att ha korrekt skyddsanordning. Ska vi staketa in 3000m2 tomt...? :/ när det är grannen som är ansvarig...
    Fast det hjälper väl inte om grannen sätter upp staket kring sin pool om ditt barn har för vana att bara gå iväg hela tiden?
    Barnet kommer ju att gå ut i gatan och bli påkörd i stället, rymma hemifrån till andra tomter osv.

Även om grannen är skyldig att se till att inget kan hända så råder jag ändå er att hägna in er tomt för ert barns skull.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tom Araya

Enligt min logik borde det inte vara andra regler för pool än för andra vattensamlingar man kan drunkna i, men det är det tydligen....Obestämd

Svar på tråden regler för pool