• traveler

    Tjänar män verkligen mer än kvinnor i samma yrke?

    I Agenda på SVT häromdagen så debatterade Gudrun Schyman och Maria Arnholm om kvinnolöner.

    www.svt.se/agenda/article1781262.svt

    Som sagt, ingen har undgått att män tjänar mer än kvinnor och det beror ju enligt mig på att män och kvinnor oftast inte jobbar inom samma sektor. Det är mer pengar i mansdominerade yrken än kvinnodominerade yrken. Men hur är det med män och kvinnor som jobbar i samma bransch? Är det oftast flera tusenlappar som skiljer sig där?

  • Svar på tråden Tjänar män verkligen mer än kvinnor i samma yrke?
  • Queenie70
    mr me skrev 2014-03-07 22:43:27 följande:
    Då får du väl ta upp det med chefen då på din arbetsplats i en?

    Låt  mig gissa, den personalansvariga chefen är kvinna även hon och en av alla de där som är?



    Har varit olika genom åren och arbetsgrupperna. Gör ingen skillnad. Är det inte kvinnorna i gruppen som tycker det "vore så trrreevliigt med en karl" så är det, den manliga chefen som vill ha in en man "så jag slipper vara ensam".. Den högre lönen dessa killar får har EXTREMT lite med deras kompetens att göra utan är uteslutande och enbart ett "penistillägg"..
  • gudsfurste

    på mitt jobb tjänar man lika, alla har samma ingångslön. Kan ju bero på kollektivavtal och att facket granskar lönerna en gång per år för att se så inte kvinnor och män tjänar olika för samma jobb och erfarenhet. (:  

  • mr me
    Queenie70 skrev 2014-03-07 22:47:37 följande:


    Har varit olika genom åren och arbetsgrupperna. Gör ingen skillnad. Är det inte kvinnorna i gruppen som tycker det "vore så trrreevliigt med en karl" så är det, den manliga chefen som vill ha in en man "så jag slipper vara ensam".. Den högre lönen dessa killar får har EXTREMT lite med deras kompetens att göra utan är uteslutande och enbart ett "penistillägg"..
    Jaha, okej, du är en bitter kvinna med andra ord. Glad

    Det finns hursomhelst inget stöd för att det skulle finnas någon löneskillnad mellan en man och en kvinna som utför samma arbetsuppgifter. Möjligen då att män är något bättre på att löneförhandla på arbetsplatser som tillämpar individuell lönesättning. Att kvinnor inte klarar av att visa framfötterna vet jag däremot inte om det är männens fel och jag vet heller inte om det hjälper att du sitter på Familjeliv och visar hur bitter du är.

    Tittar man däremot på lönestatistik inom yrkesgrupper som tillämpar kollektivavtal så är skillnaderna försumbara och som någon redan påpekat så är de förvånansvärt nog även små bland akademiker där lönen ofta sätts individuellt.
  • Queenie70
    mr me skrev 2014-03-07 23:15:54 följande:
    Jaha, okej, du är en bitter kvinna med andra ord.

    Det finns hursomhelst inget stöd för att det skulle finnas någon löneskillnad mellan en man och en kvinna som utför samma arbetsuppgifter. Möjligen då att män är något bättre på att löneförhandla på arbetsplatser som tillämpar individuell lönesättning. Att kvinnor inte klarar av att visa framfötterna vet jag däremot inte om det är männens fel och jag vet heller inte om det hjälper att du sitter på Familjeliv och visar hur bitter du är.

    Tittar man däremot på lönestatistik inom yrkesgrupper som tillämpar kollektivavtal så är skillnaderna försumbara och som någon redan påpekat så är de förvånansvärt nog även små bland akademiker där lönen ofta sätts individuellt.



    Aas precis , om nån informerar dig om en verklighet som du inte vill tro på så måste det ju bero på att vederbörane är bitter. Haha... Ska du inte dra till med den gamla vanliga "skaruhamenseller" och "dubehöverbarafåknulla" varianten också ? :) förstår att verkligheten är liiite mer kom
  • Queenie70
    mr me skrev 2014-03-07 23:15:54 följande:
    Jaha, okej, du är en bitter kvinna med andra ord.

    Det finns hursomhelst inget stöd för att det skulle finnas någon löneskillnad mellan en man och en kvinna som utför samma arbetsuppgifter. Möjligen då att män är något bättre på att löneförhandla på arbetsplatser som tillämpar individuell lönesättning. Att kvinnor inte klarar av att visa framfötterna vet jag däremot inte om det är männens fel och jag vet heller inte om det hjälper att du sitter på Familjeliv och visar hur bitter du är.

    Tittar man däremot på lönestatistik inom yrkesgrupper som tillämpar kollektivavtal så är skillnaderna försumbara och som någon redan påpekat så är de förvånansvärt nog även små bland akademiker där lönen ofta sätts individuellt.



    Aas precis , om nån informerar dig om en verklighet som du inte vill tro på så måste det ju bero på att vederbörane är bitter. Haha... Ska du inte dra till med den gamla vanliga "skaruhamenseller" och "dubehöverbarafåknulla" varianten också ? :) förstår att verkligheten är liiite mer komplicerad än du greppar...
  • athanatos
    Queenie70 skrev 2014-03-07 22:37:05 följande:


    Haha, nädu knappast. Jag ligger bland de bäst betalda. Men när det dyker upp en man så blir alla såååå exalterade (men vad roooliiigt med en kille för en gångs skull hihihi) och sen fullständig skiter man i att han varken har kunskap eller etfarenhet inom området, och får högre lön än alla andra trots att det är ett stolpskott på riktigt. Sen byter han jobb efter 8 månader igen och vi som är kvar får reda upp röran han lyckats åstadkomma på den korta tiden. Har sert detta så pass många gånger att jag vågar påstå att det är ett tydligt mönster.
    Så är det när det är motsatsen också, när det kommer en tjej till en mansdominerad arbetsplats.
    Du verkar väldigt bitter ikväll :(
  • mr me
    Queenie70 skrev 2014-03-07 23:31:36 följande:


    Aas precis , om nån informerar dig om en verklighet som du inte vill tro på så måste det ju bero på att vederbörane är bitter. Haha... Ska du inte dra till med den gamla vanliga "skaruhamenseller" och "dubehöverbarafåknulla" varianten också ? :) förstår att verkligheten är liiite mer kom
    Om du inte märkte det så använde jag samma argument som du själv och forumets övriga feminister brukar slänga i ansiktet på mig och några till. Nämligen att man är "bitter" alternativt "kränkt" om man invänder emot något av det ni skriver.

    Nu finns det som sagt inga belägg för att män tjänar mer än kvinnor och de studier som SCB har gjort när det gäller påstådda löneskillnader visar på att skillnaden mellan mäns och kvinnors löner är försumbara.

    www.scb.se/Grupp/Valfard/2008-4/LE0001_2008K04_TI_11_A05TI0804.pdf

    Den skillnad som finns förklaras med att kvinnor i större utsträckning är borta från arbetsmarknaden pga exempelvis föräldraledighet.
  • Maramina
    mr me skrev 2014-03-07 22:29:45 följande:
    Det finns många olika ingenjörsinriktningar, det är inte en heterogen yrkesgrupp. Det är betydligt fler kvinnor som blir bio- eller kemingenjörer än data- eller maskiningenjörer. Och en större andel går därför vidare till arbetsplatser i offentlig sektor där lönerna är lägre.

    Men bra försök...
    Jo, det är jag mycket medveten om, är ingenjör själv och varken bio- eller kemiingenjör även om jag inte heller är maskiningenjör. Däremot har jag läst tex mer konstruktion och produktutveckling än vad maskiningenjörerna gjorde. Och jag vet också vilka Sveriges ingenjörer är, nämligen ett fackförbund för just ingenjörer. Och ser man på det ur den vinkeln så förstår även den som har lite kunskap och förmåga att tänka lite längre att det inte enbart handlar om att yrkesgrupper inom kvinnodominerade ingenjörsjobb ger sämre lön än mansdominerade ingenjörsjobb. De har aningens bättre underlag än så att komma med. Om sedan skillnaden i ingångslön handlar om att kvinnor inte är lika bra på att förhandla eller om det handlar om annat låter jag vara osagt. Det jag vet är dock att enligt Sveriges ingenjörer så är ingångslön, som är den lön som man får på sitt första jobb och därmed helt oberoende på föräldraledighet och erfarenhet, en bra visare på om kvinnor och män tjänar lika mycket eller inte och då handlar det inte heller om att fler kvinnliga ingenjörer går offentliga arbetsgivare och manliga ingenjörer går främst till privata arbetsgivare.
  • Curlie

    Jag anställdes samtidigt som en kille och en tjej. Vi var i samma ålder med samma erfarenhet och liknande bakgrund. Killen fick 1300kr/mån mer än mig och tjejen (som fick samma lön).

    När jag ifrågasatte detta så blev svaret "vi kan inte diskutera andras lön med dig".

  • Curlie
    Queenie70 skrev 2014-03-07 22:37:05 följande:
    Haha, nädu knappast. Jag ligger bland de bäst betalda. Men när det dyker upp en man så blir alla såååå exalterade (men vad roooliiigt med en kille för en gångs skull hihihi) och sen fullständig skiter man i att han varken har kunskap eller etfarenhet inom området, och får högre lön än alla andra trots att det är ett stolpskott på riktigt. Sen byter han jobb efter 8 månader igen och vi som är kvar får reda upp röran han lyckats åstadkomma på den korta tiden. Har sert detta så pass många gånger att jag vågar påstå att det är ett tydligt mönster.



    Har samma erfarenhet faktiskt. Killarna har varit lata och alldeles för nonchalanta för att ta till sig kritik. 4 killar har kommit och gått i mitt team under de 2 år som jag jobbat på min nuvarande arbetsplats.
Svar på tråden Tjänar män verkligen mer än kvinnor i samma yrke?