• Anonym (arg)

Varför har ni gamla barnvagnar?!

När man är ute på stan ser man en massa folk som springer runt med 70-80 tals barnvagnar. Varför?!
    Är inte säkerheten viktigare än hur vagnen ska se ut bara för det är populärt??? 

• Svar på tråden Varför har ni gamla barnvagnar?!
  • Yarrow

Klart dom är farliga. De är så snygga att bilar kör av vägarna, folk går in i lycktstolpar o.s.v...

• Anonym (T)
    Anonym (arg) skrev 2014-03-08 23:06:51 följande:
    Nu ställde jag min fråga först. Jag vill ha källor på att dom gamla vagnarna är säkrare än dom nya. 
    Du påtalar redan i TS att folk borde välja nyare vagnar med avseende på såkerheten för deras barn.
    Baserat på det uttalandet borde du ha en klar bild på vad det är som är osäkert med de äldre vagnarna.
    Kan du delge denna bild åt oss som inte vet?
  • Anonym (n)
    SupersurasunkSara skrev 2014-03-08 18:31:56 följande:

Sån hade jag Men jag tog bort ryschet runt, det var löst så det kastade jag bara. Två fulla papperskassar med mat fick plats under och så kunde man hänga två plastkassar på krokarna på handtaget. Lång invändigt också vilket var bra då min äldsta var 55 när hon föddes.

HUR handlar man och får daglig motion med en sån här? 
    Missförstå mig inte, vill man ha en sån vagn som på bilden ovan så ska man skaffa sig en sån. Det lägger jag mig inte i, men TS har tydligen stora bekymmer över vilka vagnar andra har.

Jag har en sån och den ser ut vara minst lika stor undertill som din. Var på loppis med den och shoppade loss massor av fynd. ALLT fick plats undertill :) Flera stora kassor samt en st tjock vintertäcke :D 

Vill man ha extra krokar kan man ju köpa från ikea och hänga dit själv :D

ec.europa.eu/consumers/images/rapex/2010-w25/2010-w25_21-2f.jpg

• mariasmimmie

jag har en beg. ny barnvagn som min mamma köpte till min lilla syster 2006, men ack vad jag önskar att jag hade en från -80 -90 talet!! Hjärta

• Åsa
    Anonym (arg) skrev 2014-03-08 23:06:51 följande:
    Nu ställde jag min fråga först. Jag vill ha källor på att dom gamla vagnarna är säkrare än dom nya. 
    Jag skulle å min sida vilja ha en källa på att nya vagnar skulle vara säkrare då uppfattningen är ny för mig. Med tanke på att det är ämnet för hela din tråd vore det rimligt att du förklarade hur du menar.

Jag har inte sett någon hävda att gamla vagnar skulle vara just säkrare än nya heller för den delen, förutom att fasta handtag givetvis har mindre risk att lossna/strula än reglerbara.

(Att åttiotalsvagnar skulle uppfattas som särskilt attraktiva var helt nytt för mig för övrigt men jag kanske inte kan skilja dem från nittiotals- eller 00-talsvagnar )
  • Anonym (Liz)

Det finns för och nackdelar för både nytt som gammalt..

En gammal vagn kan innehålla farliga kemikalier, plasten kan vara giftig, det flamsäkra skyddet är giftigt mm
    Men det finns också de äldre vagnar som är bra och bättre än nya.. Äldre vagnar var byggda för att hålla åt flera barn medans de nya vagnar är bygga att hålla en kortare tid så man måste köpa nytt men så är det också med det mesta idag. 

Sen finns det nya vagnar som är skit..
    www.aftonbladet.se/minekonomi/article17634916.ab
    www.bt.se/familjeliv/farlig-barnvagn-aterkallas(1996114).gm

Och 2012  så hade alla barnvagnar som testades hos svenska konsumentverket säkerhetsbrister. 

Varje år så skadas 600-700 barn och måste söka akutsjukvård pga skador orsakade av våra nya barnvagnar..
    hd.se/konsument/2013/07/13/atta-av-nio-barnvagnar-klarar-inte/

Ja googlar du så finner du en hel del som visar att både nya och äldre vagnar är farliga på olika sätt.. 

• Anonym (n)
    hemljuvahem skrev 2014-03-08 21:15:50 följande:
    Litar nog mer på ol'school där saker gjordes med känsla och av kvalité. Inte som dagens "plastaskit" :D Har dem hållt i 30-40 år talar vi ju hållbarhet om något :) Vi som är födda på 70- & 80-talen verkar ju leva åtminstone!
    Och dagens bebisar är döda allihopa?
  • Anonym (bättre förr)

Nu är ju äldre vagnarna från typ -70 och 80-talet mycket säkrare, så jag vet inte varifrån du fått att de skulle vara osäkra? De håller i alla fall att använda i rulltrappa och trappor. De håller att belastas (de moderna får man inte ens hänga en skötväska på eftersom tillverkaren säger att vagnen inte håller för det).

komforten är dessutom bättre för barnet i de äldre vagnarna, bättre fjädring osv! BEBISEN får plats i liggdelen längre än i de moderna. De moderna är supersmå och bebisen har vuxit ur många liggdelar redan efter 3-4 månader! I de äldre får de plats i upp till 2 år att kunna sova middag om man skulle vilja. 

De äldre vagnarna håller år ut och år in, medan de nya vagnarna måste lämnas in titt som tätt på lagningar, reklamationer för att chassiet knarrar på Donkey-vagnarna osv osv.

De äldre vagnarna kan ta sig fram i snö, när alla moderna med små däck fastnar.

Dessutom är de äldre smidiga, snygga och i underbara färger! Allt är inte bara svart och tråkigt som de moderna 

• Smultronbaby

För det första så undrar jag vad det är som TS stör sig mest på.? För inte kan det vara säkerheten för trots ett antal svar så finns det inga bra svar som jag sett iaf.....

Varför bry sig, är det någon som tvingat dig på en retrovagn eller? retrovagn

Jag har 9 vagnar allt från 60 talet upptill 90 talet. Har ägt en helt ny från -03 och en begagnad från -05 och en paraplysulky från 2013..... Gissa vilka som har hållt bäst kvalitets mässig?

Tror som med allt, finns bra och dåligt med allt.

Det jag mest fasar över att för 10 år sen gick läkare ut och varnade föräldrar för att bebisar INTE bör sitta för länge och för ofta i babyskydden för att deras små otränad ryggar tar stryk. Ändå är det en trend med dessa moderna vagnar med ligg/sittdel som är just formade som ett babyskydd!?!? Så hur går det med framtidens ryggar lär bli intressant. En sak är säkert mina barns ryggar lär inte vad sneda eller förvånade av den Anledningen iaf!!

studentbruttan, fy farao jag älskar dig ???? synd jag redan har en partner Haha ????????

????

Emil -03 & Molly -10
  • PetulaK

För det första så är många modeller av nyare vagnar smidigare om man bor i storstan. De äldre vagnarna är nog mer smidiga för folk i småstäder och folk på landet. Bara en reflektion. Att sedan jämföra ett dåligt köp och eget tänk ( vilket jag anser att det är om man kör en ny vagn med tre små hjul i snön och ojjar sig över att det går dåligt) med en random gammal vagn är inte heller smart. Själv har jag en Emmaljunga -10. Smidig, stora hjul, bra korg men främst komfort till två syskon. Testade äldre vagnar men kändes mer säkert med en ny då fjädringen inte var lika bra som på en ny samt slitaget på ramen som gjorde många av vagnarna sneda. Bara för att en vagn har krokar så betyder ju inte det att man ska lasta på fem ICA-kassar. Så tänkte vi. Med hjälp av lite råd från www.emmaljunga.com/se/Kundservice/Till_dig_som_kor_en_begagnad_Emmaljunga-1278.html

Svar på tråden Varför har ni gamla barnvagnar?!