• Fagerlund

    Var tredje ung kvinna mår psykiskt dåligt - på grund av snäva könsroller?

    Miljöpartiet uppmärksammar att var tredje ung kvinna mår psykiskt dåligt i sin kampanj Tack patriarkatet, och menar att det måste bero på den snäva könsroll som patriarkatet påtvingar kvinnor. Lösningen på kvinnors psykiska ohälsa ska vara upplösta könsroller, anser dom.

    I verkligheten kan vi konstatera att både jämställdheten har ökat och könsrollerna har frigjorts allt mer under dom senaste 40 åren, och att denna ökade jämlikhet sammanfaller med ökningen psykisk ohälsa. Det är alltså fullt rimligt att ökningen av kvinnors psykiska ohälsa beror på upplösta könsroller, inte bristen på detsamma.



    Artikel i DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/var-tredje-ung-kvinna-mar-psykiskt-daligt/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var tredje ung kvinna mår psykiskt dåligt - på grund av snäva könsroller?
  • Palestrina
    Robert 832 skrev 2017-01-20 22:35:10 följande:

    Alltså, vad kvinnor inte tänkte på när de började kämpa för sina rättigheter och att jämställas med mannen var att när makten successivt flyttas så flyttas också bördan, ansvaret och förväntningarna. Det är hårdare att vara självständig, det är inte enbart frihet, det är också begränsningar.
    Att göra sig beroende av nån annan ses idag som nått fult och förkastligt men kan man inte göra det så får man också stå ut med ansvaret över sitt liv.


    Vilka begränsningar anser du att självständighet medför för kvinnor?

    Kvinnors självständighet medför ju också frihet från försörjningsbördan från män, och därmed större frihet att välja yrke (du kan inte ha ett för lågbetalt arbete om du också måste vara familjeförsörjare). Risken att bli ensam familjeförsörjare med allt för låg lön är förstås något som man skulle kunna se som en nackdel för kvinnor med självständigheten. Ändå ser jag alternativet som värre, att inte kunna försörja sig alls eller att vara fast med en man som jag inte vill leva ihop med.

    Jag tror att väldigt få kvinnor upplever ansvaret över sitt eget liv som en tung börda att bära.
  • Palestrina
    Bergis skrev 2017-01-23 21:23:58 följande:
    Du sammanfattar det väldigt bra. Singellivet passar kvinnor dåligt och även den arbetande modersrollen. Hemmafrurollen däremot passar kvinnor väldigt bra men numera är det få som får den möjligheten. Kvinnorna tvingas att ta ansvar för familjeförsörjningen.
    Vanföreställningarna om kvinnor haglar verkligen i den här tråden...
  • Bergis
    Palestrina skrev 2017-01-24 09:53:54 följande:

    Vanföreställningarna om kvinnor haglar verkligen i den här tråden...


    Forskningen ger mig rätt.
  • Bergis
    Palestrina skrev 2017-01-24 11:15:19 följande:

    Din fritidsforskning alltså?


    Att du tror att det är min forskning visar bara att du har noll koll på forskningsläget på området. Det finns hur mycket kvalificerad forskning som helst som visar på ökad ohälsa bland kvinnor i takt med att de fått ta större del av arbetsbördan utanför hemmet.

    Fast du har ju din tro och är ointresserad av fakta.
  • Palestrina
    Bergis skrev 2017-01-24 11:21:20 följande:
    Att du tror att det är min forskning visar bara att du har noll koll på forskningsläget på området. Det finns hur mycket kvalificerad forskning som helst som visar på ökad ohälsa bland kvinnor i takt med att de fått ta större del av arbetsbördan utanför hemmet.

    Fast du har ju din tro och är ointresserad av fakta.
    Hur intresserad av fakta är du själv? Jag ser inga referenser till den forskning du tagit del av i dina inlägg. Du har förstås tänkt på frågan om korrelation och kausalitet? Har du det tar jag gärna emot referenser till studier som vågar uttala sig om orsakssamband mellan det ena och det andra. Till skillnad från vad du tror är jag mycket intresserad av fakta.
  • Bergis
    Palestrina skrev 2017-01-24 11:32:04 följande:

    Hur intresserad av fakta är du själv? Jag ser inga referenser till den forskning du tagit del av i dina inlägg. Du har förstås tänkt på frågan om korrelation och kausalitet? Har du det tar jag gärna emot referenser till studier som vågar uttala sig om orsakssamband mellan det ena och det andra. Till skillnad från vad du tror är jag mycket intresserad av fakta.


    Det jag säger är inte ens kontroversiellt utan är vedertagen fakta. Det diskuteras som ett problem. Om du missat detta beror det på att du inte har något intresse av att fördjupa dig i ämnet. Jag har varken tid lust eller ork att bilda dig.
  • Palestrina
    Bergis skrev 2017-01-24 12:03:52 följande:
    Det jag säger är inte ens kontroversiellt utan är vedertagen fakta. Det diskuteras som ett problem. Om du missat detta beror det på att du inte har något intresse av att fördjupa dig i ämnet. Jag har varken tid lust eller ork att bilda dig.
    Varken studier eller kritiskt tänkande alltså. Ok, tack för det klargörandet.
  • Bergis
    Palestrina skrev 2017-01-24 12:10:03 följande:

    Varken studier eller kritiskt tänkande alltså. Ok, tack för det klargörandet.


    När du är så obildad att du inte har någon kunskap om grundläggande forskning på området så får du åtgärda det själv. Jag har ärligt inget intresse av att hjälpa dig.

    Kritiskt tänkande skulle du också behöva slå upp. Jag har dock inget större hopp om att du faktiskt skulle läsa på men överraska mig gärna så kan vi fortsätta diskussionen sen.
  • Palestrina
    Bergis skrev 2017-01-24 15:58:51 följande:
    När du är så obildad att du inte har någon kunskap om grundläggande forskning på området så får du åtgärda det själv. Jag har ärligt inget intresse av att hjälpa dig.

    Kritiskt tänkande skulle du också behöva slå upp. Jag har dock inget större hopp om att du faktiskt skulle läsa på men överraska mig gärna så kan vi fortsätta diskussionen sen.
    Det är svårt att ta säga någonting om grundläggande forskning på området innan området över huvud taget är beskrivet. Det du skriver är inte "vedertagen fakta". Men nu är jag trött på dig, ditt troll. Kom igen när du har mer på fötterna än bara päls.
  • Bergis
    Palestrina skrev 2017-01-24 16:05:01 följande:

    Det är svårt att ta säga någonting om grundläggande forskning på området innan området över huvud taget är beskrivet. Det du skriver är inte "vedertagen fakta". Men nu är jag trött på dig, ditt troll. Kom igen när du har mer på fötterna än bara päls.


    Sluta trolla...

    Om du nu är så intresserad av att länka till forskning kan du ju göra det själv. Fast du har uppenbarligen inte tagit del av någon forskning. Din bristande kunskap lyser igenom.
  • Palestrina
    Bergis skrev 2017-01-24 16:11:25 följande:
    Sluta trolla...

    Om du nu är så intresserad av att länka till forskning kan du ju göra det själv. Fast du har uppenbarligen inte tagit del av någon forskning. Din bristande kunskap lyser igenom.
    Jag kan länka till forskning. Vilken forskning är du intresserad av länkar till?
  • Bergis
    Palestrina skrev 2017-01-24 16:17:52 följande:

    Jag kan länka till forskning. Vilken forskning är du intresserad av länkar till?


    Jag är intresserad av all forskning. Vi diskuterade ämnet kvinnors lycka och hur det påverkats av inträdet i arbetslivet. Så gärna något som rör det.
  • Bergis
    Palestrina skrev 2017-01-24 16:17:52 följande:

    Jag kan länka till forskning. Vilken forskning är du intresserad av länkar till?


    Kommer inga länkar. Du har noterat att jag har rätt nu när du letar.

    Här en lättsmält artikel i ämnet.

    "Experiencing the dual burden leads working women in Sweden, for example, to feel more miserable than their counterparts in Greece, probably because Swedes? expectations around gender equality are more ambitious. (Fewer than 35% of Swedish women do three-quarters of the housework, compared to 81% of Greek women.)"

    www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/may/18/womens-rights-happiness-wellbeing-gender-gap
  • Palestrina
    Bergis skrev 2017-01-24 16:52:39 följande:
    Kommer inga länkar. Du har noterat att jag har rätt nu när du letar.

    Här en lättsmält artikel i ämnet.

    "Experiencing the dual burden leads working women in Sweden, for example, to feel more miserable than their counterparts in Greece, probably because Swedes? expectations around gender equality are more ambitious. (Fewer than 35% of Swedish women do three-quarters of the housework, compared to 81% of Greek women.)"

    www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/may/18/womens-rights-happiness-wellbeing-gender-gap
    Tack, intressant länk! Du menar alltså att kvinnor helt enkelt ska sänka sina förväntningar? Följde du länkarna till källorna? Så här står det i forskningsartikeln:
    "Compared with housewives, working women tend to report greater happiness, whether they work part-time or full-time. This happens because job satisfaction is one of the three most important predictors of overall happiness, the other two being marriage and family satisfaction (Clark, 1997; Argyle, 2001)."

    Och så här står det i artikeln du själv länkar till:
    "Expectations also lie behind the curious finding that performing household chores makes men statistically less likely to become depressed but contributes to depression in women. Taking on housework seems to encourage men to judge themselves as generally likeable, fair-minded dudes, kindly reducing their wives? load. On the other hand, taking on housework seems to make women feel exploited."

    Jag tycker inte att jag ser några särskilt starka bevis för att hemmafrurollen "passar kvinnor väldigt bra". Däremot borde ju män jobba mer i hushållet för sin egen mentala hälsa.
    Bergis skrev 2017-01-24 16:29:42 följande:
    Jag är intresserad av all forskning. Vi diskuterade ämnet kvinnors lycka och hur det påverkats av inträdet i arbetslivet. Så gärna något som rör det.
    Det är ditt område, inte mitt. Jag ifrågasätter dina påståenden och det är upp till dig att belägga dem. Jag har mycket utbildningsvetenskaplig forskning som jag kan länka till, men det ligger ju lite bortom diskussionen.
  • Bergis
    Palestrina skrev 2017-01-24 21:58:01 följande:

    Tack, intressant länk! Du menar alltså att kvinnor helt enkelt ska sänka sina förväntningar? Följde du länkarna till källorna? Så här står det i forskningsartikeln:

    "Compared with housewives, working women tend to report greater happiness, whether they work part-time or full-time. This happens because job satisfaction is one of the three most important predictors of overall happiness, the other two being marriage and family satisfaction (Clark, 1997; Argyle, 2001)."

    Och så här står det i artikeln du själv länkar till:

    "Expectations also lie behind the curious finding that performing household chores makes men statistically less likely to become depressed but contributes to depression in women. Taking on housework seems to encourage men to judge themselves as generally likeable, fair-minded dudes, kindly reducing their wives? load. On the other hand, taking on housework seems to make women feel exploited."

    Jag tycker inte att jag ser några särskilt starka bevis för att hemmafrurollen "passar kvinnor väldigt bra". Däremot borde ju män jobba mer i hushållet för sin egen mentala hälsa. Det är ditt område, inte mitt. Jag ifrågasätter dina påståenden och det är upp till dig att belägga dem. Jag har mycket utbildningsvetenskaplig forskning som jag kan länka till, men det ligger ju lite bortom diskussionen.


    Noterar inget om arbetande kvinnor i din länk. Studien du länkar till menar att frun mår bättre om mannen hjälper till med hushållsarbetet.

    Studien nedan visar att gemene kvinna mår bättre om hon håller sig borta från ett krävande arbetsliv. Hemmafrun mår bättre än karriärkvinnan.

    "This paper revisits the issue using data from the 2000s."

    "Results for the middle-income economies show that a part-time working wife is happier than a housewifeand that both part-time working wife and housewife are happier than a full-timeworking wife"

    www.researchgate.net/publication/254445143_Who_is_Happier_Housewife_or_Working_Wife

    Vilket ju är det den traditionella kvinnosynen säger. Kvinnor mår bra av lättare sysselsättning utan krav där hon får träffa folk. Att satsa på karriären gör henne däremot stressad och olycklig.
  • Bergis
    Bergis skrev 2017-01-24 22:56:21 följande:

    Noterar inget om arbetande kvinnor i din länk. Studien du länkar till menar att frun mår bättre om mannen hjälper till med hushållsarbetet.

    Studien nedan visar att gemene kvinna mår bättre om hon håller sig borta från ett krävande arbetsliv. Hemmafrun mår bättre än karriärkvinnan.

    "This paper revisits the issue using data from the 2000s."

    "Results for the middle-income economies show that a part-time working wife is happier than a housewifeand that both part-time working wife and housewife are happier than a full-timeworking wife"

    www.researchgate.net/publication/254445143_Who_is_Happier_Housewife_or_Working_Wife

    Vilket ju är det den traditionella kvinnosynen säger. Kvinnor mår bra av lättare sysselsättning utan krav där hon får träffa folk. Att satsa på karriären gör henne däremot stressad och olycklig.


    Om vi anknyter till trådstarten så var gemene kvinna för 40 år sedan deltidsarbetande medan hon idag är heltidsarbetande. Dvs feminismen har puschat fram att gemene kvinna har gått från den mest lyckliga livsstilen till den mest olyckliga.
  • Palestrina
    Bergis skrev 2017-01-24 22:56:21 följande:
    Vilket ju är det den traditionella kvinnosynen säger. Kvinnor mår bra av lättare sysselsättning utan krav där hon får träffa folk. Att satsa på karriären gör henne däremot stressad och olycklig.
    Det där är ju bara din ganska fantasifulla tolkning av resultatet, inte vad forskarna faktiskt säger.

    Det är väl klart som fan att kvinnor blir olyckliga när de jobbar heltid både utanför och i hemmet, det krävs ganska lite fantasi eller inlevelseförmåga för att tänka ut det. Det blir män också, men en kvalificerad gissning säger mig att ingen hittills har kommit på att skriva en artikel om eller ens ta reda på vilken man som är lyckligare, hemmamannen eller den arbetande mannen. Har du en länk till en sådan studie är jag tacksam för den vore mycket intressantare att ta del av.
  • Bergis
    Palestrina skrev 2017-01-26 15:17:46 följande:

    Det där är ju bara din ganska fantasifulla tolkning av resultatet, inte vad forskarna faktiskt säger.

    .


    Ska jag behöva översätta för dig?

    "Results for the middle-income economies show that a part-time working wife is happier than a housewifeand that both part-time working wife and housewife are happier than a full-timeworking wife"

    www.researchgate.net/publication/254445143_Who_is_Happier_Housewife_or_Working_Wife
  • Bergis
    Palestrina skrev 2017-01-26 15:17:46 följande:

    Det är väl klart som fan att kvinnor blir olyckliga när de jobbar heltid både utanför och i hemmet, det krävs ganska lite fantasi eller inlevelseförmåga för att tänka ut det. Det blir män också, men en kvalificerad gissning säger mig att ingen hittills har kommit på att skriva en artikel om eller ens ta reda på vilken man som är lyckligare, hemmamannen eller den arbetande mannen. Har du en länk till en sådan studie är jag tacksam för den vore mycket intressantare att ta del av.


    Du kan ju ha dina teorier varför karriärkvinnan mår dåligt. Jag konstaterar bara att hon mår dåligt.

    Du får gärna komma med studier som stärker din tes om att det skulle bero på dubbelarbete. Även om det nu skulle vara så, så blir ju inte karriärkvinnan mindre olycklig för det.
Svar på tråden Var tredje ung kvinna mår psykiskt dåligt - på grund av snäva könsroller?