• Tittij

5 km under 30 min?

Hej,
    Jag har börjat jogga lite grann. Märker dock att jag joggar lite väl långsamt, ungefär 6.50 min/km. Jag skulle gärna vilja komma ner till 6 min/km och inser att jag måste börja träna lite intervall.

Jag har googlat efter bra träningsscheman för 5 km på 30 min men inte hittat nåt bra. Finns det nån som har ett att dela med sig av?

//Latmasken

• Svar på tråden 5 km under 30 min?
  • Kampsport

Hej!

Jag har dessvärre inget schema att dela med mig av. Vad är huvudmålet med joggningen för just dig?
    5 km under 30 är absolut genomförbart men det kan ta tid innan kroppen klarar av att hålla den prestationen du söker. 
  • Duckan

Jag bara kutar på och har på ett år blivit aningens snabbare. Intervaller säger alla är det som gäller. Finns appar, om du har en sån telefon, som du kan ladda ner.

• Studentpappa

För att förbättra dina tider vid löpning i början krävs inga intervaller. Däremot skadar det såklart inte, men du kommer ju knappast orka köra särskilt hårda intervaller.

Se till att träna kontinuerligt, pressa dig att springa fortare, och variera din träning med långsamma men långa pass och korta intensiva. Du får ut mer av intervallträning när du är i bättre form.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Tittij
    Studentpappa skrev 2014-06-01 21:27:04 följande:
    För att förbättra dina tider vid löpning i början krävs inga intervaller. Däremot skadar det såklart inte, men du kommer ju knappast orka köra särskilt hårda intervaller.

Se till att träna kontinuerligt, pressa dig att springa fortare, och variera din träning med långsamma men långa pass och korta intensiva. Du får ut mer av intervallträning när du är i bättre form.
    Vad är bättre form?
    Jag har faktiskt för första gången i mitt snart 40-åriga liv orkat hålla liv i träningen en lång period. (Började i februari och springer en gång i veckan och spelar tennis en gång varje vecka)

Igår var tiden 6.12 per km så det händer ju lite när man inte ger upp Då har vi varvat vår vanliga 5-kilometersrunda, med en tuffare i spåret med många backar, med kortare 3 km där vi springer allt vi orkar (tyvärr inte speciellt mycket snabbare, cirka 5.55/km) och även längre pass på 7-10 km.

Igår blev tiden ganska exakt 31 minuter (31.03) så det börjar närma sig 30 min. Men det är en bit kvar
  • Duckan

Har du tillgång till ett löpband ts? Där är det lättare att öka farten, hålla koll på sin fart och pressa sig lite tycker jag.
    Har du en runkeeper på när du springer hör du ju vilken fart du håller och kan öka om du känner att det går sakta.

• Studentpappa
    Tittij skrev 2014-06-02 08:38:11 följande:
    Vad är bättre form?

Jag har faktiskt för första gången i mitt snart 40-åriga liv orkat hålla liv i träningen en lång period. (Började i februari och springer en gång i veckan och spelar tennis en gång varje vecka)

Igår var tiden 6.12 per km så det händer ju lite när man inte ger upp Då har vi varvat vår vanliga 5-kilometersrunda, med en tuffare i spåret med många backar, med kortare 3 km där vi springer allt vi orkar (tyvärr inte speciellt mycket snabbare, cirka 5.55/km) och även längre pass på 7-10 km.

Igår blev tiden ganska exakt 31 minuter (31.03) så det börjar närma sig 30 min. Men det är en bit kvar

Bättre form, ja för mig är det mål som inte är svåra att nå utan kräver uthållighet i träningen. Milen under en timme klarar man utan problem utan intervaller, sen när du pushat dig under femtio då kanske det är dags, sen beror det såklart på vad man räknar som intervaller. Höja tempot var tredje lyktstolpe eller hålla 4 min/km i 1000m och sen springa saktare i 1km.

Jag är mer hjälpt av en pulsklocka än intervaller, när jag hittade den magiska gränsen som jag måste hålla mig under för att orka hålla ut längre, nådde min träning en ny nivå.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Tittij
    Duckan skrev 2014-06-02 08:56:24 följande:
    Har du tillgång till ett löpband ts? Där är det lättare att öka farten, hålla koll på sin fart och pressa sig lite tycker jag.
    Har du en runkeeper på när du springer hör du ju vilken fart du håller och kan öka om du känner att det går sakta.
    Löpband känns både trist och lite "onaturligt" Jag gillar att komma ut och springa, att få frisk luft och att kunna variera rundorna. Runkeeper använder jag, den är toppen! 
    Studentpappa skrev 2014-06-03 00:00:20 följande:

Bättre form, ja för mig är det mål som inte är svåra att nå utan kräver uthållighet i träningen. Milen under en timme klarar man utan problem utan intervaller, sen när du pushat dig under femtio då kanske det är dags, sen beror det såklart på vad man räknar som intervaller. Höja tempot var tredje lyktstolpe eller hålla 4 min/km i 1000m och sen springa saktare i 1km.

Jag är mer hjälpt av en pulsklocka än intervaller, när jag hittade den magiska gränsen som jag måste hålla mig under för att orka hålla ut längre, nådde min träning en ny nivå.
    Har funderat på pulsklocka, men tycker att jag känner kroppen ganska väl. Jag vet ju vilket tempo jag för tillfället orkar långt på och vilket tempo som ger hög puls och blodsmak efter 3 km
    Men det kanske ändå kan vara en bra idé, allt som gör träningen roligare.

Detta är ju inget jätteviktigt för mig. Men utan mål vet jag att jag kommer tröttna. Första målet är 5 km under 30 och i slutet av sommaren milen på 60 min. Klarar jag det får vi se vad nya målen blir
  • Studentpappa
    Tittij skrev 2014-06-03 16:45:03 följande:
    Löpband känns både trist och lite "onaturligt" Jag gillar att komma ut och springa, att få frisk luft och att kunna variera rundorna. Runkeeper använder jag, den är toppen! Har funderat på pulsklocka, men tycker att jag känner kroppen ganska väl. Jag vet ju vilket tempo jag för tillfället orkar långt på och vilket tempo som ger hög puls och blodsmak efter 3 km

Men det kanske ändå kan vara en bra idé, allt som gör träningen roligare.

Detta är ju inget jätteviktigt för mig. Men utan mål vet jag att jag kommer tröttna. Första målet är 5 km under 30 och i slutet av sommaren milen på 60 min. Klarar jag det får vi se vad nya målen blir

Gränsen är så hårfin iaf för mig, ligger jag på 170-173bpm så klarar jag det i över en timme. Det är ju en hög belastning men det fungerar, ligger jag på 175+ så tar det stopp efter kanske tio minuter, då får jag inte bort mjölksyran. Jag håller med dig om löpband det är helt värdelöst och monotont, löpning görs bäst i skog och mark då mår knän och fötter bra.
  • Duckan

Det ÄR dötrist med bandet, men bra att jmha ibland. Utomhus är helt klart att föredra.

Svar på tråden 5 km under 30 min?