Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

    Skjuta upp skolstart?

    Erkens mamma skrev 2014-03-18 23:30:54 följande:
    Fast han är ju inte sex år.. Hans födelsedatum säger en sak och hans utvecklingsnivå något annat. Känns taskigt mot honom att hela tiden försöka hinna ikapp barn som han aldrig kommer att ha samma förutsättningar som. När han skulle kunna gå med de barnen som är jämnt utvecklade med honom.



    Fast han behöver ju inte vara på samma nivå som de andra för att gå i förskoleklassen. Kanske det tvärtom vore bra med mer utvecklade barn som draghjälp både språkmässigt och motoriskt?

    Nu är det inte samma sak men min bästa väns dotter med utvecklingsstörning har hela tiden gått med de som är födda samma
  • amalie79

    .... År fast de ju är flera år före henne i utvecklingen och det har varit kanon för henne. Men ingen förväntar ju sig att hon ska klara samma saker som de bara för att hon går i samma klass som dem.

  • amalie79
    Erkens mamma skrev 2014-04-30 08:22:32 följande:
    Jo men med henne tänker man ju inte att om hon börjar skolan nästa år så kommer hon vara mer i fas med de andra. I hennes fall räknar man med ett stödbehov oavsett.

    Det är det som jag tycker känns konstigt. Att han ska börja nu och bli "utskiljd" från mängden genom att vara sist istället för att vänta till nästa år och låta honom vara mer som en bland de andra.

    Att ge honom den möjligheten att inte ständigt ha känslan att vara efter. Hur kul är det om man hela tiden känner att alla andra är längre fram än man själv? Jag önskar att han ska ha god självkänsla och känna att han duger. Att alltid vara sist främjar inte direkt det.



    Nä det är ju helt sant iof.

    När min bonus skulle börja skolan tyckte inte hans fröken att han var mogen utan ville ha honom kvar ett år i förskoleklass, inte heller riktigt samma sak. Min sambo stred för att han skulle få flytta upp med sina klasskamrater och så blev det. Nu går han i trean och vissa bitar funkar, andra inte.

    Men här känner ju inte din son några han ska gå med ändå så den sociala aspekten att följa med förskolegruppen osv finns ju inte heller vad jag förstår.
Svar på tråden Skjuta upp skolstart?