• Modernmom

70 cm i midjemått - det optimala?

t.sr.se/Pw9CSA

P3 Nyheter meddelade idag att ny forskning visar att det optimala midjemåttet för en kvinna är 70 cm och 95 för en man! Det handlade om hur länge man lever och hur midjemåttet styr livslängden.

Jag undrar hur i hela Hälsingland detta är möjligt? Mätte givetvis mig själv och hamnade på rafflande 88 cm och jag tycker personligen att jag inte är särskilt överviktig till mina 174 cm, 68 kg och tre barn. Visst finns det en liten muffinsmidja, men inte fan är den i någon extrem storlek!

70 cm skulle aldrig ske på den här kroppen och jag vet ärligt talat inte om jag vill det heller! Det skulle se jättekonstigt ut på mig.

Hur känner ni? Vad är ert midjemått? Finns det någon bild på 70 cm-midjan så man får något att utgå ifrån?

• Svar på tråden 70 cm i midjemått - det optimala?
  • tjockobbe

Hade 66 innan graviditeten. 151 cm lång o 48 kg då. Nu 74 cm. Några kilon kvar som jag inte orkar bry mig om. Det är mest muffinsmocka, som du kallar det. :)

Vera 130923
  • Frida i det fria

Jag har tydligen 72 cm...men jag känner mig pluffsig...och är inte så värst smal...måste ju finnas många som är mycket smalare.

• La Lola

Mäter ni på rätt ställe? Alla verkar ha lite olika uppfattning om var midjan är.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Frida i det fria
    La Lola skrev 2014-03-13 10:27:58 följande:
    Mäter ni på rätt ställe? Alla verkar ha lite olika uppfattning om var midjan är.

Jag mäter där det är som smalast...mellan benen...(hehe..revbenen och höftbenen).
  • Lavish

Det låter väl väldigt vettigt? Innan barn hade jag ca 68, och då var jag inte direkt smal utan hade BMI på ca 24. Nu efter barn har jag ca 74 och är mycket missnöjd med att jag är så stadig om midjan, främsta skälet att gå ner hade varit att få tillbaka den midjan jag hade innan då jag tycker den är för bred nu. 

• nytt eller gammalt

Det måste väl spela roll hur lång man är också? En som är 160 lång med 70 cm midja ser säkert normal ut, medan en som är 180 lång med samma midjemått skulle se supersmal ut (tror jag?)

• Lavish
    Modernmom skrev 2014-03-13 10:35:13 följande:
    Midjan är inte där man är smalast. Det är lite nedanför naveln.
    Nej midjan sitter där man är smalast, ovanför naveln. 
  • Duckan

Kan inte mäta här och nu, men jag tror inte att jag kommer under 70 cm. Har ett degpaket där som skvalpar så fint.

• Lavish
    nytt eller gammalt skrev 2014-03-13 10:34:59 följande:
    Det måste väl spela roll hur lång man är också? En som är 160 lång med 70 cm midja ser säkert normal ut, medan en som är 180 lång med samma midjemått skulle se supersmal ut (tror jag?)
    Tvivlar, korsetterade kvinnor kommer ner på både 50 och ibland 45 cm el mindre i midjemått, och ja DET ser konstigt ut men 70 lär inte se konstigt ut oavsett längd.
Svar på tråden 70 cm i midjemått - det optimala?