• Modernmom

70 cm i midjemått - det optimala?

t.sr.se/Pw9CSA

P3 Nyheter meddelade idag att ny forskning visar att det optimala midjemåttet för en kvinna är 70 cm och 95 för en man! Det handlade om hur länge man lever och hur midjemåttet styr livslängden.

Jag undrar hur i hela Hälsingland detta är möjligt? Mätte givetvis mig själv och hamnade på rafflande 88 cm och jag tycker personligen att jag inte är särskilt överviktig till mina 174 cm, 68 kg och tre barn. Visst finns det en liten muffinsmidja, men inte fan är den i någon extrem storlek!

70 cm skulle aldrig ske på den här kroppen och jag vet ärligt talat inte om jag vill det heller! Det skulle se jättekonstigt ut på mig.

Hur känner ni? Vad är ert midjemått? Finns det någon bild på 70 cm-midjan så man får något att utgå ifrån?

• Svar på tråden 70 cm i midjemått - det optimala?
  • Helenisen
    Psychopath skrev 2014-03-14 22:56:34 följande:
    Men blaj. Midjemått är utdaterat, det säkraste är att mäta bukhöjden. 

Såg också någonting om det för att tag sen, men vad jag inte förstår är hur man ska mäta på såna som mig, svankryggiga, då det inte går att få ner ryggen/korsryggen mot underlaget om jag inte ligger i fosterställning, fast på rygg då...blir lite knepigt där... Annars lät det som en "lösning" då jag är 180cm lång, så 70 cm i omfång är nog inte lika rimligt på mig som på en medellång kvinna på ca 165...
  • Psychopath
    Helenisen skrev 2014-03-14 23:05:19 följande:

Såg också någonting om det för att tag sen, men vad jag inte förstår är hur man ska mäta på såna som mig, svankryggiga, då det inte går att få ner ryggen/korsryggen mot underlaget om jag inte ligger i fosterställning, fast på rygg då...blir lite knepigt där... Annars lät det som en "lösning" då jag är 180cm lång, så 70 cm i omfång är nog inte lika rimligt på mig som på en medellång kvinna på ca 165...
    Ingen aning faktiskt, men skulle det inte funka att dra upp benen då så att ryggen ligger platt mot golvet? Annars kan man ju bara mäta själva "glappet" mellan svanken och golvet och sen dra av de centrimetrarna från mätresultatet. Smidigast om någon annan hjälper till då förstås, blir nog krångligt att göra själv. Nä det är nog inte riktigt rimligt, såvida du inte väger runt 60 kg... Flört
  • Helenisen
    Psychopath skrev 2014-03-14 23:15:15 följande:
    Ingen aning faktiskt, men skulle det inte funka att dra upp benen då så att ryggen ligger platt mot golvet? Annars kan man ju bara mäta själva "glappet" mellan svanken och golvet och sen dra av de centrimetrarna från mätresultatet. Smidigast om någon annan hjälper till då förstås, blir nog krångligt att göra själv. Nä det är nog inte riktigt rimligt, såvida du inte väger runt 60 kg... 

Haha, nä inte nu för tiden, i gymnasiet gjorde jag det, men sen ca 20-års åldern har jag vägt ca 70 +-5kg, tills för 2 år sen då jag mognade till trinda 80kg, som vägrar ge med sig...men, men.. Problematiskt det där med mätningen, då enda sättet att få ner ryggen är att ligga i fosterställning(fast på rygg då). Nytt problem uppstår då -magen blir liksom tjock då ;) gentemot att ligga raklång och utsträckt... Hahaha, ja, man är som man är när man inte blev som man skulle ;) värre problem finns ju här i världen. Midjan är iaf smalare än höfterna och axlarna, "timglasig" med mer tid i botten ;) och det ska ju vara hälsosammare än äpplevarianten. Nöjer mig med det.
  • gnidde

Jag tror det stämmer dock kan ju vikt och midjemått hänga ihop med övrig livsstil

• SolOchSnö

Men det är väl HÖGST 70 cm som gäller? Om man är smalare spelar väl ingen roll så länge som man inte har svultit.

Och jag håller med om att en kvinna på 150 cm och en annan kvinna på 180 cm inte kan ha samma optimala midjemått. Frågan är för vilken längd som högst 70 cm passar.

• kouki

Midjemåttet handlar ju om att de vill försöka mäta det viscerala fettet, bukfettet som ligger runt om bukens inre organ och som är det farliga fettet. Man kan faktiskt vara överviktig utan att ha farliga värden i bukfett, och vise versa. Midjemåttet är endast ett sätt att mäta, det finns maghöjden också om man ligger ner på golvet, eller så kan man använda sig av diagnostisk våg för att kolla värdena. 

Som med alla hälsomått är det EN av sakerna man ska vara medveten om, inte The one and only att stirra sig blind på.

• sextiotalist

Som en referens så har jag för mig att Marilyn Monroes mått sägs varit 90-70-90 och hon ansågs vara smal när hon levde
  • gnidde

70 låter vettigt varför skulle mera vara bra?

• sextiotalist
    gnidde skrev 2014-03-20 13:39:30 följande:
    70 låter vettigt varför skulle mera vara bra?
    För att alla inte är nätta små kvinnor i min längd, jag har väninnor som är ytterst vältränade (då menar jag typ springer maraton och annat) som inte har många cm fett på kroppen och ändå har ett midjemått på 80 cm (ja, detta har även pratats om på FB och då har många varit framme med måttbandet).
    Deras midjor består av muskler

Kan  tillägga att jag har, som 50+-kvinna, 161 cm öh, ett midjemått på 70 cm.
Svar på tråden 70 cm i midjemått - det optimala?