• Modernmom

70 cm i midjemått - det optimala?

t.sr.se/Pw9CSA

P3 Nyheter meddelade idag att ny forskning visar att det optimala midjemåttet för en kvinna är 70 cm och 95 för en man! Det handlade om hur länge man lever och hur midjemåttet styr livslängden.

Jag undrar hur i hela Hälsingland detta är möjligt? Mätte givetvis mig själv och hamnade på rafflande 88 cm och jag tycker personligen att jag inte är särskilt överviktig till mina 174 cm, 68 kg och tre barn. Visst finns det en liten muffinsmidja, men inte fan är den i någon extrem storlek!

70 cm skulle aldrig ske på den här kroppen och jag vet ärligt talat inte om jag vill det heller! Det skulle se jättekonstigt ut på mig.

Hur känner ni? Vad är ert midjemått? Finns det någon bild på 70 cm-midjan så man får något att utgå ifrån?

• Svar på tråden 70 cm i midjemått - det optimala?
  • cosinus

Men allt sånt där måste tas med en nypa salt.

Jag är 166 cm lång och väger 56 kg. Vältränad. Har inte mycket fluff på magen ö h t (man ser lätt magmusklerna)

Men jag är rak i kroppen, inte mycket höfter, definitivt inte mycket till midja. Det märker jag ju när jag köper kläder. Jag måste ha byxor med väldigt låg midja, där ingen förväntas ha någon midja för att det ska passa, annars går inte knappen igen i midjan. Feminin skärning med hög midja går fetbort, det fattas 1 dm i min normala storlek (XS)

Minns att jag någon gång när jag pluggade fick mitt midjemått till 75 cm. Min killkompis bara skrattade, han trodde inte det var sant när han måttade och fick samma mått. Han t o m bad om att få se mig måtta för han trodde inte det stämde. Likaså vet jag att jag fick erbjudande om att låna ett par byxor av en tjej till en 70-talsfest en gång och sa att tack men jag tror inte jag kan knäppa dem i midjan och alla skrattade tills jag bevisade att de inte gick igen.

Nu har jag inte mätt på ett tag men aldrig jag kommer under 70 cm iaf och med min kropp ska jag definitivt inte ligga där heller. Vet även att jag läst någonstans att för att inte anses som bukfet ska man ligga under 0.8 om man delar midjemåttet med höftmåttet som kvinna (1 som man) och där faller jag ju defintivit också. Ingen, jag lovar ingen skulle beskriva mig som bukfet :)

• Rafael90

70 skulle aldrig ske på den här kroppen heller. Jag har nästan 15 cm mindre och kan inte se mig själv med 70 cm i midjemått, såvida jag inte blev gravid. Kommer jag dö ung nu? Rynkar på näsan

• sextiotalist
    Rafael90 skrev 2014-03-13 12:03:51 följande:
    70 skulle aldrig ske på den här kroppen heller. Jag har nästan 15 cm mindre och kan inte se mig själv med 70 cm i midjemått, såvida jag inte blev gravid. Kommer jag dö ung nu? Rynkar på näsan
    Självklart så kommer du dö ung Flört, eftersom du inte har det optimala måttet, jag, som har 72 eller 73 kommer leva längre än vad du gör, inte för att jag är smalare, utan jag har det optimala måttet (nästan) Flört
  • Rafael90
    sextiotalist skrev 2014-03-13 12:08:31 följande:
    Självklart så kommer du dö ung Flört, eftersom du inte har det optimala måttet, jag, som har 72 eller 73 kommer leva längre än vad du gör, inte för att jag är smalare, utan jag har det optimala måttet (nästan) Flört
    Så måste det vara Gråter
  • k girl

Jag har midjemått 70-71. Är 174 lång med BMI under 20 och är smal - ingen muffinsmidja. Men mitt midjemått är högt, fastän jag är smal, det är ju så jag är byggd bara. Jag har sett personer här på FL med rejält mycket mindre midjemått än jag trots att de haft ett BMI vid gränsen för fetma.

• MadHatter
    Skepparen skrev 2014-03-13 11:36:29 följande:
    Det verkar inte finnas en generell sanning om var midjan skall mätas.

Det verkar vara 50/50 mellan "där som överkroppen är som smalast nedanför armhålorna" och "exakt mitt emellan revben och höftben".

Har du några belägg för att din variant är den korrekta?

Det är det jag har lärt mig, så inget belägg. Men oftast är det väl samma - ibland om man är lite rund kan man ju vara som smalast direkt under bysten, dvs över revbenen och där ska man (somjag förstår) inte mäta, för då blir de ju snarare ryggmåttet man mäter.
  • Maggie
    Skepparen skrev 2014-03-13 11:55:01 följande:
    Vilket tycker du låter konstigt?
    Konstigt att det skulle vara ohälsosamt att ligga lite över 70 när människor man upplever som smala kan ha ett större midjemått än det. 
  • Skepparen
    Maggie skrev 2014-03-13 12:57:26 följande:
    Konstigt att det skulle vara ohälsosamt att ligga lite över 70 när människor man upplever som smala kan ha ett större midjemått än det. 
    Alltså, vad forskningsrapporten visar är att det optimala midjemåttet är runt 70 cm. Det skiljer, enligt undersökningen ca 5 år i livslängd mellan kvinnor som har midjemåttet 70 cm och kvinnor som har ett midjemått över 95 cm.

Sedan är det väl inget märkligt att något som man upplever som normalt trots allt kan vara farligt. Någon flaska vin till helgen är väl ett exempel på något som de flesta upplever som helt normalt, men som trots det är en dokumenterad riskhöjare.
  • Konnässören

Man mäter måttet olika för män och kvinnor. På kvinnor mäter man där man är som smalast (vilket är midjan på kvinnor, och finns ingen allmän sanning om vart denna ska sitta). På män mäter man precis ovanför naveln.

Eller det är vad vi fick lära oss på vårdutbildningen i varje fall.

Sedan att sätta ett "optimalt midjemått" verkar ju mer än lovligt puckat, då det borde vara olika för olika längd som folk har konstaterat. Ungefär lika puckat som att tro blint på BMI.

• Laine

Men varför mäter sköterskor olika också?

Vi har hälsokontroller på jobbet och ska räkna ut vår midja/höftkvot.
    Hon mäter över naveln på oss, för där säger hon är midjan.
    Och för mig blir det stor skillnad att mäta över naveln eller där jag är som smalast.

Med över naveln får jag kvoten 0,86 (rumpa 91cm, över naveln 78cm)
    Där jag är som smalast får jag kvoten 0,79 (rumpa 91cm, som smalast 72cm)

Svar på tråden 70 cm i midjemått - det optimala?