• Modernmom

70 cm i midjemått - det optimala?

t.sr.se/Pw9CSA

P3 Nyheter meddelade idag att ny forskning visar att det optimala midjemåttet för en kvinna är 70 cm och 95 för en man! Det handlade om hur länge man lever och hur midjemåttet styr livslängden.

Jag undrar hur i hela Hälsingland detta är möjligt? Mätte givetvis mig själv och hamnade på rafflande 88 cm och jag tycker personligen att jag inte är särskilt överviktig till mina 174 cm, 68 kg och tre barn. Visst finns det en liten muffinsmidja, men inte fan är den i någon extrem storlek!

70 cm skulle aldrig ske på den här kroppen och jag vet ärligt talat inte om jag vill det heller! Det skulle se jättekonstigt ut på mig.

Hur känner ni? Vad är ert midjemått? Finns det någon bild på 70 cm-midjan så man får något att utgå ifrån?

• Svar på tråden 70 cm i midjemått - det optimala?
  • Prutt
    Smultronstrå01 skrev 2014-03-13 20:18:04 följande:
    Låt oss nominera detta till årets dummaste fråga, men VAD är midjemått? Vill mäta och se vad jag har, men vet inte om jag ska mäta mellan revbenen och höftbenet (vilket jag skulle gissa på), eller om det är över självaste höftbenet (typ där de där "skelettbulorna" man har på sidan om magen, sitter). Håna mig, kör på, bara jag får ett korrekt svar. Tack!
    Du ska mäta där du är som smalast.
  • NeedfulThings

Jag har ca 67 i midjemått, och en 30 cm till runt rumpan. Så jag har väl en hälsosam figur då antar jag =)

• Aniiee

Det första var en (inte alltför seriös) träningsblogg för viktminskning, det andra handlade om att mäta BUKFETTET inte MIDJAN. MIDJAN sitter (på en kvinna) där man är som smalast mellan höftbenskammen och understa revbenet. För en man Precis under naveln.

Ingenting annat. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Duckan

Nu har jag mätt och midjan är 68 cm på mig. Bukfett har jag. Dock fått bort rätt mycket av det genom kost och motion.

• Tadelle

Jag har 70cm på de smalaste (hade 68cm innan jag blev gravid o fick barn för 1,5år sedan)

Svar på tråden 70 cm i midjemått - det optimala?