15 månader och pratar inte
Min etta var grymt tidig på att prata, vid 18 månader trodde jag att de skämtade när jag fick frågan om hon kunde 10 ord. Hon var långt över 100 och jag tänkte i mitt stilla sinne att den gränsen måste ju vara satt för att verkligen kunna skilja ut barn med talsvårigheter. Trodde inget "normalt" barn skulle vara i närheten av att säga så lite.
Så kom lillebror, dagen innan 18-månaderskollen klämde han ur sig sitt 10e ord. Han kunde då typ. Mamma, pappa, kaka (anka eller kaka), ass (glass), atte (vatten), ouff ouff (hund), och något till samt namnet på storasyster.
Vid 2 hade han massor av ord men inte alls så tjusiga meningar som storasyster haft i den åldern (hon pratade ju 3-ordsmeningar vid 15 månader obehindrat). Tror i bästa fall han satte ihop två ord.
Vid 3 pratade han helt obehindrat vilka meningar som helst men däremot lite uttalsmässigt slarvigt. Han jobbade liksom inte på något finlir utan var nöjd om han gjorde sig förstådd.
Nummer tre och fyra i syskonskaran har bägge legat mellan sina ytterligheter till syskon :)