• jambi

    Är svenska män överlägsna svenska kvinnor?

    Jag kastar in en brandfackla:

    Jag är en svensk man som är 37 år gammal. Jag bor tillsammans med min lika gamla sambo och våra två barn i en villa i en medelstor stad. Vi är riktiga svennebananer/medelklassare. 

    Vi jobbar båda två, jag heltid och hon 85%.

    I vårat förhållande råder total jämställdhet när det kommer till det dagliga familjeverksamheten. Vi delar lika på tvätt, matlagning, hämtning/lämning, städning, läggning mm. 

    På sista tiden har det slagit mig att jag kan göra allt det hon gör i vår familj precis lika bra eller bättre. Jag är bättre på att laga mat än henne, kan också sy upp gardiner. Hon är inte ett dugg bättre än mig på att städa, eller stryka, tvätta osv osv. 

    ..... men sen finns det en hel del saker som hon inte fixar och därmed hamnar på mitt bord, som till exempel byta panel på huset, justera vevlager på barnens cykel, byta olja på bilen. 

    Fenomenet är detsamma i min umgängeskrets. Det vill säga: svenska kvinnor kan, men svenska män kan mer.. 

    Vad har ni kvinnor (och män) därute för synpunkter på det? Hur upplever ni saken?

  • Svar på tråden Är svenska män överlägsna svenska kvinnor?
  • lövet2

    Min erfarenhet är att kvinnor har betydligt högre kompetens i de flesta familjer jag träffat på. Är fullt medveten om att det kan bero på skygglappar och fördomar, men det är i alla fall min uppfattning om saken.

    Den största skillnaden ligger inte i de praktiska kunskaperna utan i sådant som är lite svårare att mäta. Kvinnorna kan kasta ett öga på en tröja och direkt avgöra om den passar 3-åringen. Kvinnorna vet när barnet fyller år och också vad barnet önskar sig och/eller behöver. De ser till att skaffa telefonnumren till lekkompisarna, har koll på fröknar och läxor. De vet när det är dags att börja förbereda julen eller påsken och vet exakt vad som ska göras. Visst känner jag många män som kan både laga mat och baka till husbehov, men jag känner ytterst få som "har koll" på samma sätt som kvinnorna.

    Nu vill jag tillägga att jag bor i ett område där det vanligt att männen veckopendlar. Det gör att alla hemmavarande kvinnor måste kunna sköta precis allting hemma på egen hand, medan männen egentligen inte kan så mycket mer än att sköta sitt jobb.

  • gästpest

    Nja, jag (kvinna) är definitivt bättre än min partner på det som faller under "traditionellt kvinnligt". Utom att stryka, för det sysslar inte jag med och han stryker sina egna skjortor. Han kan laga mat, men det är ingen riktig njutning att äta den. Han kan fålla gardiner, men jag kan designa och sy mina egna kläder vid behov. Städning i allmänhet gör vi nog lika bra.

    Den slutsats jag drar av hur det ser ut i mitt eget förhållande är i alla fall att var och en av oss har blivit bra på det vi antingen har sysslat mycket med (rutinmässigt), eller har ett genuint intresse för. Själva kompetensen är inte avhängigt könet, däremot har det självklart en genusaspekt att jag t ex hade textilslöjd i skolan och utvecklade ett intresse för kläder, och att han (men inte hans syster) har fått lära sig en massa praktiska grejer av sin egen pappa.

    Också när det gäller barnen har vi våra olika kompetensområden.

  • Johan75

    Min sambo lagar riktigt god mat och älskar att laga mat. Själv har jag inte det intresset, men är övertygad om att jag med planering och förberedelser kan laga lika god mat som hon. Jag byter även blöjor precis (om inte bättre) än hon och jag städar lika bra. 

    Men när dessa saker sammanträffar och måste göras samtidigt så spelar hon i en helt egen division. 


    Behold, i come as a thief.
  • Ragnar
    lövet2 skrev 2014-03-17 21:47:23 följande:
    Min erfarenhet är att kvinnor har betydligt högre kompetens i de flesta familjer jag träffat på. Är fullt medveten om att det kan bero på skygglappar och fördomar, men det är i alla fall min uppfattning om saken.

    Den största skillnaden ligger inte i de praktiska kunskaperna utan i sådant som är lite svårare att mäta. Kvinnorna kan kasta ett öga på en tröja och direkt avgöra om den passar 3-åringen. Kvinnorna vet när barnet fyller år och också vad barnet önskar sig och/eller behöver. De ser till att skaffa telefonnumren till lekkompisarna, har koll på fröknar och läxor. De vet när det är dags att börja förbereda julen eller påsken och vet exakt vad som ska göras. Visst känner jag många män som kan både laga mat och baka till husbehov, men jag känner ytterst få som "har koll" på samma sätt som kvinnorna.

    Nu vill jag tillägga att jag bor i ett område där det vanligt att männen veckopendlar. Det gör att alla hemmavarande kvinnor måste kunna sköta precis allting hemma på egen hand, medan männen egentligen inte kan så mycket mer än att sköta sitt jobb.
    Det håller jag med om till 100%. Min man kan laga mat, tvätta, städa mm. lika bra som jag. Eftersom han är utbildad hantverkare kan han måla, bygga mm betydligt bättre än jag. Även om jag nog skulle fixa mycket i en nödsituation. När det gäller trädgårdsarbete är det jag som har förskottet eftersom jag jobbat med det och har det som intresse.
    Men när det gäller att samordna, planera och få ihop vardagen och även sköta ekonomin har jag dubbelt förskott. Den gången jag var borta i två veckor blev det nästan kaos och jag lyckades som tur var styra det hela genom telefonen till slut. Barnen kom försent till skola och dagis, snabbmat var och varannan dag, glömda födelsedagskalas, fulla tvättkorgar (men tomma gardrober) mm. Detta gav dock min man en tankeställare, och även mig, och han har blivit bättre på att delta i vardagsplaneringen. Så skulle jag vara borta en tid idag skulle det nog inte vara lika illa.
  • Paulina P P
    Ragnar skrev 2014-03-18 14:24:50 följande:
    Det håller jag med om till 100%. Min man kan laga mat, tvätta, städa mm. lika bra som jag. Eftersom han är utbildad hantverkare kan han måla, bygga mm betydligt bättre än jag. Även om jag nog skulle fixa mycket i en nödsituation. När det gäller trädgårdsarbete är det jag som har förskottet eftersom jag jobbat med det och har det som intresse.
    Men när det gäller att samordna, planera och få ihop vardagen och även sköta ekonomin har jag dubbelt förskott. Den gången jag var borta i två veckor blev det nästan kaos och jag lyckades som tur var styra det hela genom telefonen till slut. Barnen kom försent till skola och dagis, snabbmat var och varannan dag, glömda födelsedagskalas, fulla tvättkorgar (men tomma gardrober) mm. Detta gav dock min man en tankeställare, och även mig, och han har blivit bättre på att delta i vardagsplaneringen. Så skulle jag vara borta en tid idag skulle det nog inte vara lika illa.


    Bra om båda i alla fall är hyfsat bra på allt så inte kaos uppstår när ena parten är borta.
  • Thaleya1

    Min erfarenhet är faktiskt raka motsatsen, nästan alla kvinnor jag känner är av erfarenheten, kvinnor kan, män kan inte vad har vi dem ens för?

  • viskeslopme

    Tror inte du upptäckt något som överensstämmer med resten av världen.


    Jag är kvinna och bor med min sambo och vi är bra och dåliga på olika saker.
    Vi är musikintresserade och han är bättre på gehör medans jag är bättre på att läsa noter.
    Han är bättre på att laga mat och jag är bättre på att baka.
    Han är impulsiv och tänker kortsiktigt och jag är den som får honom att tänka steget längre och komma ihåg saker medans jag gärna tänker igenom saker lite för mycket om sambon är den som får mig att inse att jag ska fokusera på nuet också.
    Jag är mycket mer akademiskt lagd och har höga betyg och ansöker om att gå med i mensa.
    Sambon har stor bekantskapskrets och lär känna unga människor lätt.

    Min sambo kan inte sy, hatar att rensa avlopp, var helt oinsatt när vi köpte bil och lägger inte märke till att det behövs städas förrän han halkar på den.
    Så näe jag tror inte du har upptäckt något universiellt. På min utbildning så är det oftast t.o.m. tvärtom men jag tror varken det ena eller det andra könet är bättre. 
    Jag vet bara att i mitt förhållande är min sambo estetiskt lagd och hans tankar flyter ofta iväg medans jag använder logik och vill få saker färdiga. 

  • sextiotalist

    Tja, jag kan laga mat, städa, tvätta, stryka, hantera en symaskin (sy i en dragkedja, knapphål, fålla, sy en kappa/kavaj/klänning/byxor), byta däck, sköta en trädgård, skotta snö, sätta upp en panel, måla, borra, snickra, använda en skruvmejsel, koppla elekteriska saker, beräkna hur man ska dimensionera servisen säkringsgrupper, resna avlopp etc etc och jag är kvinna,
    Min sambo kan allt som jag kan utom att sy kläder (och inte fullt så bra på att laga mat)

    Så jag skulle nog säga att jag kan mer än min sambo

  • korfu08

    Typiskt att svenska kvinnan alltid skall jobba kortare tid än mannen och ta hand om barnen det är en rätt stor uppgift. Jag tycker jag gör mer hemma än min man i alla fall och jag jobbar 100%

  • SupersurasunkSara

    Nja, jag tror nog din kvinna skulle kunna om hon velat, men varför ska hon? Du gör ju det

    Här hemma lagar jag maten, för han är inte intresserad, men han kan. Han byter däck, inte för att jag inte kan, men för att jag tycker det är astrist.
    Han tycker det är supertrist att dammsuga, så jag gör det ibland jag med, fast han är noggrannare. Men jag kan ju vara lika noggrann som han om jag vill.

    Jag kan byta tändstift osv, men jag vill inte. Visst gör han mer saker som byta däck, serva bilen osv, men det görs ju inte varje dag, men jag gör mer av det som görs varje dag så det jämnar nog ut sig i slutändan

Svar på tråden Är svenska män överlägsna svenska kvinnor?