• AngelOfHarlem

    Nu kan det snart vara slut på gratisåkandet med barnvagn i Stockholm

     


    Föräldrar med barnvagn åker i dag buss gratis i Stockholm.


    Snart kan det vara slut på friåkandet står det om i den här artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18561450.ab

    Vad tycker ni om det? Jag tyckte att det var väldigt lyxigt när jag själv hade småbarn, men förstår samtidigt att det kanske inte är ekonomiskt hållbart.


  • Svar på tråden Nu kan det snart vara slut på gratisåkandet med barnvagn i Stockholm
  • Morgonsol

    Jag har aldrig förstått varför man skall åka gratis för man har barnvagn, de med rullstolar eller rullatorer får betala för sig. Sen kanske biljettpriserna kan gå ner lite om alla betalar för sig tänler jag åså jag tycker det är bra


    Gravidblogg ---> metrobloggen.se/godmorgonsol
  • Niju

    Jag tar buss så sällan med barnvagn så för mig låter det dyrare med med lönen som ska betalas till alla bussvärdar än att fortsätta låta mammor med vagn åka gratis...

  • E2012smamma
    Morgonsol skrev 2014-03-18 15:50:59 följande:

    Jag har aldrig förstått varför man skall åka gratis för man har barnvagn, de med rullstolar eller rullatorer får betala för sig. Sen kanske biljettpriserna kan gå ner lite om alla betalar för sig tänler jag åså jag tycker det är bra


    Gravidblogg ---> metrobloggen.se/godmorgonsol ?
    Är det inte för att man ska slippa lämna barnvagnen för att gå fram och visa kortet? Plus att man inte blir garanterad plats
  • AngelOfHarlem
    E2012smamma skrev 2014-03-18 16:02:00 följande:
    Är det inte för att man ska slippa lämna barnvagnen för att gå fram och visa kortet? Plus att man inte blir garanterad plats
    Precis. Och ofta är det ju så fullt på bussen att det nästan inte går att krångla sig fram för att dra kortet.
  • Orkide

    Jag tycker det är lite dåligt då man ibland får vänta flera bussar tills man äntligen kan komma på pga fullt med vagnar. Skulle jag veta att jag skulle komma på den bussen jag vill ta då skulle jag absolut betala!

    Men jag tycker ändå att det är lite bra för då slipper man alla fuskande barnvagnsåkare dvs de med stora barn (5 år o uppåt) som tar plats på bussarna för att det är gratis..

  • Morgonsol
    E2012smamma skrev 2014-03-18 16:02:00 följande:
    Är det inte för att man ska slippa lämna barnvagnen för att gå fram och visa kortet? Plus att man inte blir garanterad plats

    Då är det väl bra att det blir fler resvärdar så slipper du gå fram och betala nu då ;)
    Gravidblogg ---> metrobloggen.se/godmorgonsol
  • Siglas

    Här där jag bor har vi alltid betalat för bussen. Varför ska det vara skillnad för mig som har barnvagn?

  • Aniiee
    Orkide skrev 2014-03-18 16:12:27 följande:
    Jag tycker det är lite dåligt då man ibland får vänta flera bussar tills man äntligen kan komma på pga fullt med vagnar. Skulle jag veta att jag skulle komma på den bussen jag vill ta då skulle jag absolut betala!

    Men jag tycker ändå att det är lite bra för då slipper man alla fuskande barnvagnsåkare dvs de med stora barn (5 år o uppåt) som tar plats på bussarna för att det är gratis..
    För att inte tala om alla de som inte har barn alls. Varken i vagnen eller någon annan stans. Finns de som lånar barnvagn för att fylla med storhandling på maxi och åka gratis fra och tillbaka....

    Men, men. Annars är det faktiskt så att de flesta jag känner som har åkt med barnvagn faktiskt HAR betalt (de har ett månadskort), de kan vara inte bevisa det för att de inte vill lämna barnen ensamma. Så frågan blir: Varför har kortläsare inte satts upp vid alla dörrar för länge sen? Så alla kan gå på och av i alla dörrar? Borde gå mycket smidigare.....
    I am a citizen of the world. - Sylvia Beach
  • LaFontaine
    Siglas skrev 2014-03-18 16:16:25 följande:
    Här där jag bor har vi alltid betalat för bussen. Varför ska det vara skillnad för mig som har barnvagn?
    I Stockholm har det varit så då man enbart kunnat betala framme hos föraren. För att slippa lämna vagn och barn ensamma och dessutom gå "mot strömmen" för att ta sig fram till föraren och betala har man låtit barnvagnsförare åka "gratis". Jag skriver "gratis", för väldigt många har ändå periodkort och har således betalat för sin resa på förhand. Nu ska det bli möjligt att också betala i mitten på bussen, där vagnar stiger på.

    Nu är det här ett test på en busslinje för att se om det kan förbättra effektiviteten på linjen. Tillsammans med andra åtgärder hoppas man nämligen få en bättre framkomlighet och en bättre punktlighet. Och i slutändan kanske en spårväg istället för busslinje på stomlinjesträckorna.
Svar på tråden Nu kan det snart vara slut på gratisåkandet med barnvagn i Stockholm