• Anonym (h)

Är det onyttigt med gurka och dipp?

Är det onyttigt med gurka och dipp? Borde man undvika de om man vill gå ner i vikt o va nyttig?

• Svar på tråden Är det onyttigt med gurka och dipp?
  • Anonym (***)

Gurka innehåller ju nästan bara vatten, sedan när det gäller dippan beror det på. Äter man LCHF så är det OK att äta en fet dippa.

• Nyfiken gul

beror väl på hur mycket dip du äter - är det varje dag en hel 3 dl skål  är det sjukt onyttigt.  

och beror väl på också hur du för övrigt äter och vilken metod du vill använda dig av. 

Men dessa dip-påsar du köper från olw och estrella är såååå sjukt onyttiga.  En mängd tillsatt socker, skitämnen och eländen. Inte nyttigt nånstans om du lusläser innehållsförteckningen. 

vill du dippa så är det bättre att du lär dig göra egen dip, krydda själv och lär dig vad du kan ha i dippen utan att äta onyttigt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (kanske)

Gurka är ok, men dippen beror lite på... Menar du gräddfil med dippulver? Isf är det ett stort NEJ, pulvret är fullt med socker.

Men du kan ju göra egen dipp på t ex mini fraiche och lite sweet chili, supergott!

Andra nyttiga snacks kan ju vara ett par rutor mörk choklad eller en liten skål med nötter, färska bär eller hemgjord yogurtglass (mixa turkisk yog med frusen frukt, t ex mango)

• Marri93

Om vi säger såhär.

OLW dipp med gurka/morötter är ju iaf mycket nyttigare än att du dippar chips :)

Men annars gör du en tsatsiki från bas så är det ju iaf mycket nyttigare :D

Jag älskar själv att dippa grönsaker hellre än chips då jag försöker tappa ner i vikt och börjar därför med att gå ner från jätte onyttiga saker (såsom chips) till mindre onyttiga. För jag har svårt att bara sluta :D

• Anonym (Pia)

Du menar färdiga påsar med pulver du blandar med grädfil?

Nej det är bara rent socker i påsen, inte nyttigt alls! 

Gör egen tzatziki eller rör ut lite creme fraiche med sweet chili eller krydda med favoritkryddan. = Mycket mycket nyttigare!

• Monchichier

Allt är nyttigt i måttliga mängder.
    Sedan är det såklart extremt varierande på vad som är måttligt beroende på vad det är för livsmedel.

• Anonym (h)

Tack för alla svar. Hade inte tänkt kasta i mig gurka och dipp varje dag utan någon gång i veckan sådär som lite extra lyx.

Ja jag gjorde med en färdigpåse från OLW. Är de så onyttiga? Nog vet jag att de inte är nyttiga men...

Ska försöka hitta på egna goda dippar, då kanske jag kan äta med lite bättre samvete :)

• Anonym (h)
    Marri93 skrev 2014-03-18 21:26:33 följande:

Om vi säger såhär.

OLW dipp med gurka/morötter är ju iaf mycket nyttigare än att du dippar chips :)

Men annars gör du en tsatsiki från bas så är det ju iaf mycket nyttigare :D

Jag älskar själv att dippa grönsaker hellre än chips då jag försöker tappa ner i vikt och börjar därför med att gå ner från jätte onyttiga saker (såsom chips) till mindre onyttiga. För jag har svårt att bara sluta :D

Jag är likadan, försöker sluta med chips och går därför över till grönsaker :D
  • Ann Cistrus
    Anonym (h) skrev 2014-03-19 13:39:09 följande:
    Tack för alla svar. Hade inte tänkt kasta i mig gurka och dipp varje dag utan någon gång i veckan sådär som lite extra lyx.

Ja jag gjorde med en färdigpåse från OLW. Är de så onyttiga? Nog vet jag att de inte är nyttiga men...

Ska försöka hitta på egna goda dippar, då kanske jag kan äta med lite bättre samvete :)
    Guacamole är mitt tips. Sjuuukt gott att dippa gurka, morot och blomkål i. Enda nackdelen är andedräkten dagen efter... 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Koppkaka

Mini fraiche (kemisk sörja där som tagit bort fett och tillsatt annat skräp, asnyttigt) och sweet chili (mängder med socker).

Skitbra dip

Svar på tråden Är det onyttigt med gurka och dipp?