• Anonym (h)

Är det onyttigt med gurka och dipp?

Är det onyttigt med gurka och dipp? Borde man undvika de om man vill gå ner i vikt o va nyttig?

• Svar på tråden Är det onyttigt med gurka och dipp?
  • Anonym (Oja)
    Monchichier skrev 2014-03-18 21:50:59 följande:

Allt är nyttigt i måttliga mängder.
    Sedan är det såklart extremt varierande på vad som är måttligt beroende på vad det är för livsmedel.

Inte konstigt att fetman i världen ökar lavinartat när folk tänker som du, att "Allt är nyttigt i små mängder".
  • Monchichier
    Anonym (Oja) skrev 2014-03-19 13:47:01 följande:
    Inte konstigt att fetman i världen ökar lavinartat när folk tänker som du, att "Allt är nyttigt i små mängder".
    Små mängder har jag inte sagt. Måttliga mängder är inte alls synonymt med små mängder.
    Även en gelégodis kan bli nyttig om det är så att det ökar livskvalitén.
  • Anonym (Oja)
    Monchichier skrev 2014-03-19 13:52:42 följande:
    Små mängder har jag inte sagt. Måttliga mängder är inte alls synonymt med små mängder.
    Även en gelégodis kan bli nyttig om det är så att det ökar livskvalitén.
    Nej. En gelégodis kan aldrig vara nyttig, hur du än vänder och vrider på det och försöker rättfärdiga det med att skylla på "livskvalitet".
  • Anonym (Räkna lite)

100 gram gräddfil 12 % = 137 kcal 1/3-dels påse ranchdip från olw = 28,4 kcal En gurka ca 300 gram (höftar här) = 60 kcal Hur nyttigt det är beror lite på vad du jämför med. Energimässigt är det ett helt ok mellanmål/kvällssnacks för en som följer en diet baserat på kaloriräkning. Jag skulle tagit hälften morot för mättnadens skull. Visst innehåller dippulvret socker men man får ju tänka på att det endast går åt en tredjedels påse till en dl gräddfil, dvs 8 gram. Av dessa är 33,3 % sockerarter, alltså mindre än 3 gram socker. Om du skulle följt rådet ovan och blanda egen med sweet chillisås skulle du kunna använda ca 3 kryddmått sweet chillisås till motsvarande mängd gräddfil... Gissa vad som blir godare!?

• Anonym (Räkna lite)

Åh, glömde att det inte går att formatera texten på ipad, men du kanske kan tyda texten ändå? :)

• Monchichier
    Anonym (Oja) skrev 2014-03-19 13:57:42 följande:
    Nej. En gelégodis kan aldrig vara nyttig, hur du än vänder och vrider på det och försöker rättfärdiga det med att skylla på "livskvalitet".
    Då kommer man till det där man ska definiera vad som egentligen är nyttigt. Gurka som bara innehåller vatten och osmältbart guck? Ett glas vin som innehåller 100 kcal, men som minskar risken att dö i förtid med 20% om man dricker ett glas om dagen. Tre koppar svart kaffe om dagen?
    Det är dessutom inte bara sådant man stoppar i munnen som kan vara nyttigt. Är det nyttigt att någon gång bli dumpad? Är det nyttigt med stress?

Jo, allt är nyttigt i måttliga mängder. 
  • Marri93
    Anonym (h) skrev 2014-03-19 13:39:43 följande:
    Jag är likadan, försöker sluta med chips och går därför över till grönsaker :D

Precis! Sedan märker man, shit vad gott det var att doppa en morot istället för ett chips :'D
  • SupersurasunkSara

Gör dippen på youghurt eller fil istället. Fil blir rinnigare. Krydda själv med vitlök, ev lite salt eller med andra kryddor du tycker om.

• Anonym (h)
    Ann Cistrus skrev 2014-03-19 13:42:47 följande:
    Guacamole är mitt tips. Sjuuukt gott att dippa gurka, morot och blomkål i. Enda nackdelen är andedräkten dagen efter... 
    Ja guacamole är sjukt gott! Jobbigt att göra dock om man inte har en riktigt bra avokado :/
  • Anonym (BS)
    Anonym (Pia) skrev 2014-03-18 21:33:56 följande:
    Du menar färdiga påsar med pulver du blandar med grädfil?

Nej det är bara rent socker i påsen, inte nyttigt alls! 

Gör egen tzatziki eller rör ut lite creme fraiche med sweet chili eller krydda med favoritkryddan. = Mycket mycket nyttigare!
    Det är inte alls RENT SOCKER!  Om Ts skulle äta upp en hel ranchdip, så skulle hon få i sig 8 gram sockerarter! Långt ifrån en hel påse á 24 gram, med RENT SOCKER!

• TeamCaz

När jag dippar grönsaker använder jag gräddfil o blandar i Persillade, vet inte hur det stavas men nåt sånt iallafall. Sjuuukt god

Jag Älskar Min Fina Familj
Svar på tråden Är det onyttigt med gurka och dipp?