• MissLea

Andras regler

Om ni passar någon annans barn och ni vet att detta barnet inte får lov att äta/dricka vissa saker tex godis el läsk eller inte får titta på vad som helst på tv mm. Struntar ni då i detta och gör som ni brukar hemma? Om ni ska äta godis så ger ni barnet det också? Eller respekterar ni föräldrarnas regler?

• Svar på tråden Andras regler
  • Pirum

Det beror lite på. Om vi tar godis som exempel så skulle jag styra det så att våra barn äter sitt lördagsgodis när kompisen som inte får äta godis har gått hem.

Vore vi däremot barnvakt åt kompisen över helgen så skulle alla barn få godis. Jag skulle tala om det för föräldrarna innan så de skulle ha möjlighet att ordna barnvakt.

Att inte låta dem se otäcka filmer skulle jag respektera om jag visste om det, dvs om barnet inte får se en viss film trots att det har åldern inne så väntar jag mig att barnet eller föräldern säger till om det. Däremot skulle jag inte låta dem se något för större barn utan att kolla själv med föräldrarna.

Egentligen kan jag tänka att i mitt hem ska mina regler råda, inte någon annans familjs regler men det gäller allt, inte bara film och godis. Hemma hos oss svär man inte, smakar på all mat, sitter kvar vid bordet tills alla barn är klara, retas inte med de yngre syskonen och om man vill leka utan att riskera att bli störd av ett syskon får man leka på sitt rum.

• Natulcien

Självklart låter jag bli att ge ett barn godis om jag vet att föräldrarna inte vill det.

• Vinterankan

Generellt så anser jag att det är reglerna i det hus man är i som gäller och som tur är så verkar alla andra föräldrar som bor här tycka likadant. Jag tycker det är fel att ställa krav på att egna barnets regler ska följa med överallt. Undantag skulle vara om det var ett barn som kanske hade problem med övervikt, tänder eller liknande. Om jag nu hade en förälder i min dotters umgängeskrets som ställde krav på att deras regler skulle gälla i mitt hus så skulle jag respektera det men undvika att bjuda hem barnet igen.

• cosinus

Finns en del saker som jag ogillar som är ätbart, fun light t ex. Skulle aldrig köpa hem det och ge mina barn.

Men ber jag någon om hjälp med barnpassning lovar jag att jag inte har synpunkter på om och vilken dryck som serveras. Inget dödar en gång, det är vad man äter ofta som har betydelse.

Ligger medicinska orsaker bakom är det en annan sak men i övrigt tycker jag sunt förnuft får råda både vad gäller mat och tv.

• Litet My

Jag kör på de reflerna som föräldrarna har, anser inte att jag har rätt att stå över dem. Känner dock ingen som skulle anse att deras barn skulle sitta i ett hörne utan lördagsgodis och TV medan mina har mys.

I värsta fall är mina barn ganska flexibla med sådant så hade det varit kris hade de kunnat anpassa sig.

Jag hade inte uppskattat om en barnvakt gett 8 åringen med diagnos en massa godis sent på kvällen just för att han inte fixat det, hade blivit jättejobbigt för honom (och barnvakten sedan) tex om han skall sockerkicka och riva hemmet tills 12 på natten. Annars finns det nog ingen generell regel för mina barn som inte är ruckbar.

• Natulcien
    Vinterankan skrev 2014-03-23 11:17:20 följande:
    Generellt så anser jag att det är reglerna i det hus man är i som gäller och som tur är så verkar alla andra föräldrar som bor här tycka likadant. Jag tycker det är fel att ställa krav på att egna barnets regler ska följa med överallt. Undantag skulle vara om det var ett barn som kanske hade problem med övervikt, tänder eller liknande. Om jag nu hade en förälder i min dotters umgängeskrets som ställde krav på att deras regler skulle gälla i mitt hus så skulle jag respektera det men undvika att bjuda hem barnet igen.
    Intressant. Så om din dotter har en bra kompis som inte får äta godis, så hade du inte bjudit hem det barnet mer än en gång?

Vi är själva väldigt flexibla och kan hoppa över ett TV-program en kväll, välja att inte äta godis eller anpassa våra mattider etc. Jag tycker faktiskt att man kan kompromissa när man har gäster och inte bara hävda att "husets regler gäller". Det är ju samma sak som att hävda att alla som invandrar till Sverige ska "ta seden dit de kommer" och anpassa sig. Ta och ge, och flexibilitet är min paroll snarare.
    Jag går varken i taket om vår son (som inte äter godis) råkar bli bjuden på en godisbit eller om vi måste avstå TV om vi har gäster vars barn inte får se på TV.
  • Vinterankan
    Natulcien skrev 2014-03-23 13:47:26 följande:
    Intressant. Så om din dotter har en bra kompis som inte får äta godis, så hade du inte bjudit hem det barnet mer än en gång? Vi är själva väldigt flexibla och kan hoppa över ett TV-program en kväll, välja att inte äta godis eller anpassa våra mattider etc. Jag tycker faktiskt att man kan kompromissa när man har gäster och inte bara hävda att "husets regler gäller". Det är ju samma sak som att hävda att alla som invandrar till Sverige ska "ta seden dit de kommer" och anpassa sig. Ta och ge, och flexibilitet är min paroll snarare. Jag går varken i taket om vår son (som inte äter godis) råkar bli bjuden på en godisbit eller om vi måste avstå TV om vi har gäster vars barn inte får se på TV.

Nu har hon inga kompisar där föräldrarna har några åsikter och vi äter själva godis väldigt sällan så det är en väldigt hypotetisk frågeställning. Men om det fanns föräldrar som hade åsikter om vad barnen får göra när de är hos oss så skulle jag föredra att bjuda hem andra vänner. Om min dotter frågar "kan vj bjuda hem en kompis idag?" så skulle jag bara föreslå sådana barn som jag själv tycker är enkla att ha hemma. Dvs sådana som inte är bråkiga, tjuriga eller har föräldrar med åsikter om vad vi ska göra hemma hos oss.
  • glassen

Självklart respekterar jag föräldrarnas önskemål i möjligaste mån. T ex har barnen fått vänta med sitt lördagsgodis när sonen har haft en kompis hemma som inte får äta godis för sina föräldrar. Säger föräldrarna ingenting innan förutsätter jag att barnen får äta lördagsgodis.
    Om det skulle vara ett barn som stannar längre och sover över en lördag så skulle jag prata med föräldrarna att jag ändå vill ge någon form av snacks eftersom mina barn alltid får det lördagar. Andra dagar blir det inga problem. Tv-program kan vi också anpassa om det inte är några extrema åsikter föräldrarna har.

• Fosfor

Känner jag till någon regel så följer jag den. Är inte särskilt intresserad av att framhärda i mina vanor till varje pris liksom. Mina ungar är flexibla och easygoing så de bryter inte ihop om de får vänta en dag med godissmaskande. De begriper att det är lite olika vilka vanor man har.

• Gladskit
    Natulcien skrev 2014-03-23 13:47:26 följande:
    Intressant. Så om din dotter har en bra kompis som inte får äta godis, så hade du inte bjudit hem det barnet mer än en gång?

Vi är själva väldigt flexibla och kan hoppa över ett TV-program en kväll, välja att inte äta godis eller anpassa våra mattider etc. Jag tycker faktiskt att man kan kompromissa när man har gäster och inte bara hävda att "husets regler gäller". Det är ju samma sak som att hävda att alla som invandrar till Sverige ska "ta seden dit de kommer" och anpassa sig. Ta och ge, och flexibilitet är min paroll snarare.
    Jag går varken i taket om vår son (som inte äter godis) råkar bli bjuden på en godisbit eller om vi måste avstå TV om vi har gäster vars barn inte får se på TV.
  • jordgubbe0812
    MissLea skrev 2014-03-23 09:01:40 följande:
    Om ni passar någon annans barn och ni vet att detta barnet inte får lov att äta/dricka vissa saker tex godis el läsk eller inte får titta på vad som helst på tv mm. Struntar ni då i detta och gör som ni brukar hemma? Om ni ska äta godis så ger ni barnet det också? Eller respekterar ni föräldrarnas regler?
    Vanor försöker vi anpassa. Regler har vi ganska få och gäller sådant som inte går att kompromissa. Man slåss inte och man står inte på bordet (för man kan ramla ner). Där anser jag att besökare ska följa våra regler men åtgärderna blir naturligtvis annorlunda om en besökande barn bryter dem.

• ThisIsMyYear

I mitt hem gäller mina regler, när jag är barnvakt så får ungarna vara uppe till 23 istället för 21, de får äta glass före maten och dricka läsk till maten, inget som de får göra hemma med andra ord ^^ 

• Bling1975

Det beror ju lite på vilken ålder det är på barnen och vilka regler det gäller.

Vår dotter är knappt två år och har aldrig smakat på godis, glass eller kakor, hon är precis lika nöjd med en frukt eller riskaka. Vi vuxna äter det ibland så jag ser ingen anledning till att hon måste få det för att hon är hemma hos någon vars barn äter godis. jag är tydlig med detta om någon passar och erbjuder mig alltid att skicka med sådant som passar om de ska äta.

Har man däremot ett äldre barn som bara får äta godis på lördagar för föräldrarna och barnet är hemma hos en kompis en fredag när den familjen äter godis så ser jag ingen anledning för familjen att anpassa sig. Lite godis på fel dag någon enstaka gång är väl ingen fara.

Jag tycker också att man respekterar att barn inte får se vad som helst på tv. Det finns nog en god anledning och alla barn är inte mogna att se allt. Jag skulle aldrig vilja vara orsaken till att ett barn jag passade fick mardrömmar eller blev oroligt. Däremot så kanske de kan få se en stund längre hemma hos en kompis än vad de vanligtvis får hemma.

Jag tycker absolut att man som barnvakt kan få tänja lite på regler så länge det inte är något som faktiskt förstör för föräldrarna och barnet. Mitt barn får absolut göra en hel del saker hos mormor som hon inte får göra hemma men det finns ett fåtal saker som inte är ok oavsett var hon är. Kan någon inte respektera det får mitt barn inte vara där.

• YokohamaNr2

Har faktiskt aldrig varit i den situationen riktigt även om barnen nu är 7 och 5. Hypotetiskt så skulle jag väl försöka följa andras regler om de inte var för konstiga i mitt tycke. Godis tex är väl självklart att jag inte skulle ha framme om de andra barnen inte fick äta. 

Har en mamma i närheten som har i mitt tycke konstiga överbeskyddande regler för sin 7 åring, får tex inte ha shorts på sig då han kan ramla och slå sig. Han får dock inte leka hos andra för han är för 'liten'

• 101

jag skulle anpassa mig... inga konstigheter. jag utgår från att föräldrarna har bäst koll på sina barn och kan inte tycka att varken tv, godis eller läsk är så viktigt att jag skulle propsa på det
    om jag inte hade velat anpassa mig (kan inte riktigt se en situation när jag inte skulle göra det, men ändå) hade jag diskuterat detta med föräldrarna.

• 101

för mig är det viktigt att mina barn lär sig att anpassa sig efter varandra, inte bara ha det på sitt sätt jämt =)

Svar på tråden Andras regler