Vinterankan skrev 2014-03-23 11:17:20 följande:
Generellt så anser jag att det är reglerna i det hus man är i som gäller och som tur är så verkar alla andra föräldrar som bor här tycka likadant. Jag tycker det är fel att ställa krav på att egna barnets regler ska följa med överallt. Undantag skulle vara om det var ett barn som kanske hade problem med övervikt, tänder eller liknande. Om jag nu hade en förälder i min dotters umgängeskrets som ställde krav på att deras regler skulle gälla i mitt hus så skulle jag respektera det men undvika att bjuda hem barnet igen.
Intressant. Så om din dotter har en bra kompis som inte får äta godis, så hade du inte bjudit hem det barnet mer än en gång?
Vi är själva väldigt flexibla och kan hoppa över ett TV-program en kväll, välja att inte äta godis eller anpassa våra mattider etc. Jag tycker faktiskt att man kan kompromissa när man har gäster och inte bara hävda att "husets regler gäller". Det är ju samma sak som att hävda att alla som invandrar till Sverige ska "ta seden dit de kommer" och anpassa sig. Ta och ge, och flexibilitet är min paroll snarare.
Jag går varken i taket om vår son (som inte äter godis) råkar bli bjuden på en godisbit eller om vi måste avstå TV om vi har gäster vars barn inte får se på TV.