• sand85

Amortera eller spara?

Hej!
    Är en ensamstående tjej på snart 29 år som bor i en bostadsrätt med mina två katter. Jobbar inom omsorgen och tjänar okej, klarar mig absolut på min lön. Numera ;) Problemet är att jag tidigare dragit på mig onödiga blancolån, dels nyttjat för att leva och dels renoverat mitt kök. Bostadsrätten ägs av mina föräldrar och de kunde/ville inte ta mer lån på lägenheten då de också har ett dyrt hus. Pengarna kommer jag förhoppningsvis få tillbaka den dag lägenheten säljs.

Mina utgifter ser ut som följer, ungefär per månad

Hyra:                            3000
    El, tv-avgift, försäkring: 675
    Mobil:                            475
    CSN                              725
    Blancolån                      2700 (varav 2000 amortering)
    Mastercard                    200
    Busskort                        500
    Övriga autogiron           500
                                         = 8 225

Jag har ut cirka 17 000 och har 8775 kvar efter att de fasta utgifterna är betalda

Mat                               2000
    Katterna                        500                        
    Kläder                           1000
    Övriga nöjen                 1000
    Buffert (spara)               500
    Resor (spar)                  500
    Inredning (spar)            500
                                        = 6000

Kvar: 2 775

Hur hade ni gjort, amorterat ner blancolånen eller sparat?
    Jag har två blancolån på sammanlagt 85 345  (5, 45 % och 5,70 % i ränta) och ett kreditkort på ca 4700 (vet inte vad räntan är där)

Mina tillgångar är just nu 21 000 kr i fonder och 15 000 kr på ett buffertkonto = 36 000
    Jag har räknat ut att om jag fortsätter amortera i den takten jag gör nu blir jag skuldfri i januari 2017. Om jag amorterar de 2775 extra så kan jag bli det redan i november 2015. Eller ska jag spara pengarna när jag redan har en hyfsat rask avbetalningsplan...
    Å jag vet inte! Kanske är ett lyxproblem jag har i en värld där så många kämpar. Men om jag hjälper mig så kan jag hjälpa andra :)

Aldrig mer att jag tar så mycket som en kredit, avbetalning eller blancolån. Livslöfte!

• Svar på tråden Amortera eller spara?
  • ninjabebbe
    sand85 skrev 2014-03-24 13:23:15 följande:
    Ja det är ju sant....ska nog inte buffertspara mer, såvida det inte händer nåt som gör att jag måste ta av reserverna.
    Vill alltid ha drygt två månadslöner tillgängliga, annars är risken att jag "tvingas" låna mer. Så bort med 500 kr på buffertspar och lägger 500 kr+ 2 775 kr extra på amortering. Totalt amorterar jag då 5 275 kr/ månad vilket gör att jag borde bli skuldfri augusti 2015 (förhoppningsvis tidigare om jag räknar med lite lönehöjningar, skatteåterbäring och ev. extrajobbande som också kan gå till extra amorteringar...)Drömmer

Däremot vill jag nog fortsätta spara 1000 kr/månaden på inredning och resor. Som du säger så kan ju inte livet stå still för att man är skuldsatt, tror snarare att det kan motivera mig att ha lite vardagslyx. Och kanske motverkar fullkomlig "spendingspree" den dagen jag blir helt skuldfri (aaa har ju kvar csn men det räknar jag inte med här...)
    Jag tycker att du verkar ha bra koll på läget, kör på det! :) Huvudsaken är ju som du säger, att du åtminstone inte drar på dig mer skulder och att du har en fungerande plan. Heja!
  • Grappa

Jag skulle dödat kreditkortsskulden direkt med sparpengar, räntan på såna brukar vara 16-17%.
    Sen skulle jag amorterat extra ett tag på ett av lånen tills det är avbetalt. Sen skulle jag slagit av på takten och amorterat på det sista och sparat i normal takt. Då behöver du inte snåla i tre år för att bli av med skulderna utan får en kortare tid med hård amortering, men du kommer också känna att du verkligen närmar dig målet snabbt.

• Noname00

Betala av blanco lånen snabbt går räntan upp så blir det dyrt då spelar det ingen roll att du buffert sparat när du måste betala dem.

Få bort dem så fort som möjligt.

Vad för fonder sparar du i?

• Göteborgsmamman75

Amortera bort det dyra blancolånet så fort du kan. När det är borta har du ju nästan 3000 kr i månaden extra att sätta på sparkontot till resor och dylikt.

• sand85

Har nu ett par månader senare betalat av nästan 20 000 kr. Bara 65 370 kr kvar Skrattande I takt med att skulden minskar mår jag bättre och bättre. Det enda är att jag nallat en del på mina sparpengar, och lusten att handla är stor.Så nu tänker jag att jag ska ändra min plan lite för att inte mina sparpengar ska gå helt om intet. Så jag tänkte köra extraamorteringar och spara varannan månad :) Vad tror ni om det?

• tystlängtan
    sand85 skrev 2014-06-12 13:05:14 följande:
    Har nu ett par månader senare betalat av nästan 20 000 kr. Bara 65 370 kr kvar Skrattande I takt med att skulden minskar mår jag bättre och bättre. Det enda är att jag nallat en del på mina sparpengar, och lusten att handla är stor.Så nu tänker jag att jag ska ändra min plan lite för att inte mina sparpengar ska gå helt om intet. Så jag tänkte köra extraamorteringar och spara varannan månad :) Vad tror ni om det?
    Bra jobbat! Hur mycket av sparpengarna har du nallat på? Har du betalat av kreditkortsskulden eller tagit reda på vad du har för ränta på den?
  • Flash Gordon
    sand85 skrev 2014-06-12 13:05:14 följande:

Good for you!

Och du har börjat känna  av känslan av att lyckas nu när skulderna går nedåt. Den känslan är absolut nödvändig för att orka med att ?offra? för att amortera bort skulderna. Så, för att öka den känslan skulle jag strunta i den exakta matematiken och betala av allt jag kan på den lägsta skulden du har kvar (oavsett nivån på räntan) för att betala av den så snabbt som möjligt och få ?vinna?. Sedan skulle jag ta den återstående skuld som är lägst osv. Just för att få positiva signaler. Kunna stryka en skuld då och då.

Det andra du behöver är en budget som visar exakt vad du ska ha pengarna till varje månad och disciplin nog att inte ?nalla? från sparandet bara för att shopping-djävulen greppar tag i dig.

Med dina siffror i trådstarten och ditt prat om extrajobb, skatteåterbäring osv borde du kunna bränna av de sista 63.000 inom ungefär 8-9 månader.

I slutänden handlar det bara om att ha disciplin nog att hålla sig till planen.

Svar på tråden Amortera eller spara?