• sand85

Amortera eller spara?

Hej!
    Är en ensamstående tjej på snart 29 år som bor i en bostadsrätt med mina två katter. Jobbar inom omsorgen och tjänar okej, klarar mig absolut på min lön. Numera ;) Problemet är att jag tidigare dragit på mig onödiga blancolån, dels nyttjat för att leva och dels renoverat mitt kök. Bostadsrätten ägs av mina föräldrar och de kunde/ville inte ta mer lån på lägenheten då de också har ett dyrt hus. Pengarna kommer jag förhoppningsvis få tillbaka den dag lägenheten säljs.

Mina utgifter ser ut som följer, ungefär per månad

Hyra:                            3000
    El, tv-avgift, försäkring: 675
    Mobil:                            475
    CSN                              725
    Blancolån                      2700 (varav 2000 amortering)
    Mastercard                    200
    Busskort                        500
    Övriga autogiron           500
                                         = 8 225

Jag har ut cirka 17 000 och har 8775 kvar efter att de fasta utgifterna är betalda

Mat                               2000
    Katterna                        500                        
    Kläder                           1000
    Övriga nöjen                 1000
    Buffert (spara)               500
    Resor (spar)                  500
    Inredning (spar)            500
                                        = 6000

Kvar: 2 775

Hur hade ni gjort, amorterat ner blancolånen eller sparat?
    Jag har två blancolån på sammanlagt 85 345  (5, 45 % och 5,70 % i ränta) och ett kreditkort på ca 4700 (vet inte vad räntan är där)

Mina tillgångar är just nu 21 000 kr i fonder och 15 000 kr på ett buffertkonto = 36 000
    Jag har räknat ut att om jag fortsätter amortera i den takten jag gör nu blir jag skuldfri i januari 2017. Om jag amorterar de 2775 extra så kan jag bli det redan i november 2015. Eller ska jag spara pengarna när jag redan har en hyfsat rask avbetalningsplan...
    Å jag vet inte! Kanske är ett lyxproblem jag har i en värld där så många kämpar. Men om jag hjälper mig så kan jag hjälpa andra :)

Aldrig mer att jag tar så mycket som en kredit, avbetalning eller blancolån. Livslöfte!

• Svar på tråden Amortera eller spara?
  • Flash Gordon
    sand85 skrev 2016-05-09 16:00:49 följande:
    Numera skuldfri förutom CSN!
    Du har alltså betalat av ca 85000-90000 på två år?

Det är bra.

Passa på att beta av CSN också nu när du ändå är van med att leva på ett sätt som tillåter dig att betala av skulder.
  • athanatos
    Flash Gordon skrev 2016-05-09 16:53:05 följande:
    Du har alltså betalat av ca 85000-90000 på två år?

Det är bra.

Passa på att beta av CSN också nu när du ändå är van med att leva på ett sätt som tillåter dig att betala av skulder.
    Nej vänta med CSN tills räntan går upp. 0.6% är för bra för att slänga bort.
  • Anghammarad
    Härligt! Snyggt jobbat.
  • snedtak
    Grattis!
  • Flash Gordon
    athanatos skrev 2016-05-09 17:03:47 följande:
    Nej vänta med CSN tills räntan går upp. 0.6% är för bra för att slänga bort.
    There´s always one, ins´t there ...

Låt mig gissa.

Du tycker hon ska låta bli att betala av lånen för att det är såååå mycket smartare att investera pengarna i [någonting] till några procents bättre ränta?

"För då kan man ta ut klumpsumman sedan och betala av senare, om man vill"

.
    Och därmed har även du helt missat att skulder, och att bli av med dem, inte handlar om matematik utan om beteende
  • sand85

Kommer inte prioritera att betala av CSN då det är ett förmånligt lån som inte belastar någon annan till ex om jag skulle gå bort. Jag anser inte att studielån har med beteende att göra heller. Jag och min sambo ska istället satsa på att spara till kontantinsats och till vår lilla dotter!

• nevermind

Oj förlåt, gammal tråd...

Bra jobbat!
  • Flash Gordon
    sand85 skrev 2016-05-10 09:49:25 följande:
    Kommer inte prioritera att betala av CSN då det är ett förmånligt lån som inte belastar någon annan till ex om jag skulle gå bort. Jag anser inte att studielån har med beteende att göra heller. Jag och min sambo ska istället satsa på att spara till kontantinsats och till vår lilla dotter!
    Det är givetvis ditt val. Om du inte vill vara skuldfri.

Men skulder och att bli skuldfri har med beteende att göra snarare än med matematik.
  • alexias mamma

Jäklar vad bra jobbat!! Blev lite inspirerad nu, har också lite dumma skulder som jag håller på att betala av. Ska försöka amortera mer på dom. Vill också bli skuldfri :)

Svar på tråden Amortera eller spara?