• sand85

Amortera eller spara?

Hej!
    Är en ensamstående tjej på snart 29 år som bor i en bostadsrätt med mina två katter. Jobbar inom omsorgen och tjänar okej, klarar mig absolut på min lön. Numera ;) Problemet är att jag tidigare dragit på mig onödiga blancolån, dels nyttjat för att leva och dels renoverat mitt kök. Bostadsrätten ägs av mina föräldrar och de kunde/ville inte ta mer lån på lägenheten då de också har ett dyrt hus. Pengarna kommer jag förhoppningsvis få tillbaka den dag lägenheten säljs.

Mina utgifter ser ut som följer, ungefär per månad

Hyra:                            3000
    El, tv-avgift, försäkring: 675
    Mobil:                            475
    CSN                              725
    Blancolån                      2700 (varav 2000 amortering)
    Mastercard                    200
    Busskort                        500
    Övriga autogiron           500
                                         = 8 225

Jag har ut cirka 17 000 och har 8775 kvar efter att de fasta utgifterna är betalda

Mat                               2000
    Katterna                        500                        
    Kläder                           1000
    Övriga nöjen                 1000
    Buffert (spara)               500
    Resor (spar)                  500
    Inredning (spar)            500
                                        = 6000

Kvar: 2 775

Hur hade ni gjort, amorterat ner blancolånen eller sparat?
    Jag har två blancolån på sammanlagt 85 345  (5, 45 % och 5,70 % i ränta) och ett kreditkort på ca 4700 (vet inte vad räntan är där)

Mina tillgångar är just nu 21 000 kr i fonder och 15 000 kr på ett buffertkonto = 36 000
    Jag har räknat ut att om jag fortsätter amortera i den takten jag gör nu blir jag skuldfri i januari 2017. Om jag amorterar de 2775 extra så kan jag bli det redan i november 2015. Eller ska jag spara pengarna när jag redan har en hyfsat rask avbetalningsplan...
    Å jag vet inte! Kanske är ett lyxproblem jag har i en värld där så många kämpar. Men om jag hjälper mig så kan jag hjälpa andra :)

Aldrig mer att jag tar så mycket som en kredit, avbetalning eller blancolån. Livslöfte!

• Svar på tråden Amortera eller spara?
  • sand85
    Flash Gordon skrev 2016-05-10 12:02:20 följande:
    Det är givetvis ditt val. Om du inte vill vara skuldfri.

Men skulder och att bli skuldfri har med beteende att göra snarare än med matematik.
    Om jag vill vara helt skuldfri kan jag aldrig ta bolån, och det känns dessvärre inte rimligt.
  • sand85
    alexias mamma skrev 2016-05-10 12:17:48 följande:

Jäklar vad bra jobbat!! Blev lite inspirerad nu, har också lite dumma skulder som jag håller på att betala av. Ska försöka amortera mer på dom. Vill också bli skuldfri :)

Jag tog av mina sparpengar och gjorde en stor slutlig avbetalning. Så värt det. Nu ska jag bygga upp mitt sparkapital igen ??
  • athanatos
    Flash Gordon skrev 2016-05-09 20:48:48 följande:
    There´s always one, ins´t there ...

Låt mig gissa.

Du tycker hon ska låta bli att betala av lånen för att det är såååå mycket smartare att investera pengarna i [någonting] till några procents bättre ränta?

"För då kan man ta ut klumpsumman sedan och betala av senare, om man vill"

.
    Och därmed har även du helt missat att skulder, och att bli av med dem, inte handlar om matematik utan om beteende
    Ja det vore ganska smart. Fast det duger egentligen bra att bara ha pengarna på ett konto utan ränta. 0.6% kan det  vara värt att ha ett rejält kapital att använda om det skulle krisa. För glöm att man får låna 200k om det skulle krisa oavsett hur skuldfri man är.
  • snedtak
    Flash Gordon skrev 2016-05-09 20:48:48 följande:
    There´s always one, ins´t there ...

Låt mig gissa.

Du tycker hon ska låta bli att betala av lånen för att det är såååå mycket smartare att investera pengarna i [någonting] till några procents bättre ränta?

"För då kan man ta ut klumpsumman sedan och betala av senare, om man vill"

.
    Och därmed har även du helt missat att skulder, och att bli av med dem, inte handlar om matematik utan om beteende
    Fast ibland kanske skuldfri är ett mindre bra mål?

Exempel: Pelle har pluggat 5 år på högskola och har 300 000 kr i studieskulder och har precis fått ett jobb med 30 000 kr brutto. Har har 0 sparpengar och totalt 10 000 i levnadsomkostnader, om han inte lägger pengar på semester eller icke-nödvändiga saker.

Pelle skulle nu kunna betala typ 12 000 kr per månad i studielån. Eller betala minimisumman på 1000 kr, spara 8000 till kontantinsats till en bostad och lägga 3000 på övriga saker. Men ska Pelle köpa en bostad kommer han ju ta ännu mera lån så det måste ju vara det sämsta alternativet. Eller?
  • sand85

Jag borde kanske uttryckt mig tydligare från början, min ambition var att betala bort onödiga konsumtionslån. Jag tror inte att jag någonsin kommer bli helt skuldfri. Har för höga CSN-lån i förhållande till vad jag tjänar. Jag kan leva med det...

• Noname00

Betala bort onödiga konsumtionslån, sedan hade jag kört ett stenhårt fondsparande.

• Cl4udio
    sand85 skrev 2016-05-10 20:22:49 följande:

Jag borde kanske uttryckt mig tydligare från början, min ambition var att betala bort onödiga konsumtionslån. Jag tror inte att jag någonsin kommer bli helt skuldfri. Har för höga CSN-lån i förhållande till vad jag tjänar. Jag kan leva med det...

hur mycket CSN lån har du?
  • sand85

Ca 265 000 kr... Och det växer eftersom jag börjat studera igen

• Noname00
    sand85 skrev 2016-05-24 07:36:22 följande:

Ca 265 000 kr... Och det växer eftersom jag börjat studera igen

Har du andra skulde så är CSN det sista man betalar av, det finns inget lån som har bättre ränta.
  • sand85
    Noname00 skrev 2016-05-25 17:20:57 följande:
    Har du andra skulde så är CSN det sista man betalar av, det finns inget lån som har bättre ränta.
    Nä nu har jag ju inga andra skulder, kommer ändå satsa på att spara till kontantinsatsen på ett hus!
Svar på tråden Amortera eller spara?