Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

    Panik!! Totalt stopp i toaletten!

    Anonym (Skit) skrev 2014-03-24 13:51:02 följande:
    Ibland kan det var toapappret som gör så det blir stopp, eller rättare sagt bidrager till stoppet.
    Idag finns det att köpa speciellt papper som är snabbupplösande i vatten.
    Testa detta. 
    Jag köper alltid serlas toalettpapper, efter många års erfarenhet med mer eller mindre bra toalettpapper (för underlivet då). Känner du till märket på toapappret du nämner? Testar det jättegärna.
    Anonym (hrmm...) skrev 2014-03-24 13:52:50 följande:
    Loste ett halvstopp med uppkokat vatten forra veckan. Googlade och fick det tipset, samt att halla i nagra droppar diskmedel samtidigt, lata verka och sen spola. Vi var desperata att testa allt, och det fungerade. Sparade in nagra tusenlappar dar... Efterat hallde jag i nagra stora hinkar vatten och det gav antagligen proppen en skjuts ner i stammen.
    Det fungerade ju inte för mig. Kommer det vatten i duschen/toaletten så blir det bara översvämning i badrummet.
    Anonym (jag med) skrev 2014-03-24 13:54:18 följande:
    Känner du någon som har en Kärscher högtryckstvätt? Kan funka för mindre stopp.
    Nix. Jag känner ingen häromkring som skulle kunna hjälpa mig. Närmaste bekanta bor 2,5 timmar härifrån och mina föräldrar 4 timmar bort. Jag väntar just nu på att mor eller far ska sluta jobbet så de kan peppa min mentalt inför det här samtalet till... trygghetsjouren blir det då. Jag kan ju varken gå på toa eller duscha nu.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (hrmm...) skrev 2014-03-24 15:06:26 följande:

    Nar jag googlade varat halvstopp sa hittade jag en sajt med fragor till en rormokare. En av fragorna var: Nar vet man att det ar dags att ringa en rormokare?


    Svaret var: Nar det bubblar upp i de andra avloppen.

    Det hade jag som riktlinje, ratt eller fel vet jag ju saklart inte om det ar. Men vi chansade och jag lyckades losa stoppet nar maken jobbade. Skont att du ska ringa, det kommer inte att vara sa farligt nar det val kommer nagon och det blir fixat. Jag hatar ocksa att ringa och ha folk over, forsoker i det langsta fixa allt sjalv.


    Ackligt, men kan du kissa i nagot och sakta halla ner i duschavloppet undertiden?


    Okej, men då känns det verkligen som om jag måste höra av mig till någon då...

    Blivit lite fundersam på om det här är ett ärende som man kan ta med trygghetsjouren, men jag får väl försöka i alla fall...

    Pinkat en gång i min en ikeapapperskorg och ställt den i ett hörn vid ett öppet fönster, haha... Har kört på att undvika att dricka nu, för att undvika att bli panikkissnödig igen.

    Förutom om jag ens kommer få hjälp idag är jag orolig över hur lång tid själva "ingreppet" kommer ta och hur mycket det kan gå på. Blir det så att man får hem en faktura sen månntro?
  • Anonym (Orolig)

    Heliga makaroner! Jag klarade det! Puh. Ringde och hamnade i telefonkö ett tag. En kille svarade och vi lyckades luska igenom det här på något sätt. Han skulle skicka någon som skulle komma och hjälpa mig nu under eftermiddagen.

    Nästa steg är då att inte få panik när "hjälpen" kommer. Jag bor i 1 rum och kokvrå, toaletten ligger i anslutning till hallen. Kan jag typ ta emot hen/dem och sen sitta i min soffhörna och spela TV-spel? Det här är första gången någonsin jag är med om att få sån här hjälp (har inte varit med om det hos mina föräldrar heller)... Vet inte om jag nämnt min sociala fobi tidigare i tråden, men jag får nog ta ett par lugnande innan dess skulle jag tro...

  • Anonym (Orolig)
    nuharjagbytt skrev 2014-03-24 15:57:39 följande:
    Varför svara folk faktura? Bor man i hyreslägenhet så ingår detta i hyran! Ingen faktura med andra ord. Och det är även därför som du ska ringa jouren. Om du själv tar dit någon så kan du behöva betala själv. Detta gäller för övrigt även i bostadsrätt.
    Okej, men då får jag väl se hur det blir då. Ingår det i hyran låter det ju toppen!
    Anonym (!) skrev 2014-03-24 16:01:39 följande:

    Bra jobbat! Det brukar gå bra att dra sig undan lite när man har hantverkare i lägenheten - ibland rentav önskvärt att man lämnar dem i fred. Bara du är kontaktbar ifall de undrar något.
    Anonym (heja!) skrev 2014-03-24 16:11:03 följande:
     Klart du kan! Jag kollade fotboll när de var hos mig! Bara visa var badrummet är och säg att de får säga till om de vill nått. De jobbar nog helst i fred också ska du se! Det kommer gå toppen!
    Oj, jaha. Ja, jag blir nog helst kvar här. Fixar en efterlängtad frukost nu (det här toabesväret har tagit upp hela min dag, så jag har liksom glömt bort käk).
    Rörmokaren ringde och pratade jättesnabbt, så jag hann inte riktigt uppfatta vad han sade (pinsamt), men han skulle vara här inom en timme i alla fall. Räknade ut att jag tar mina lugnande om en halvtimme då, haha.
    Är så glad över att jag kommer kunna ta en dusch idag ändå! (Och använda annat än soptunnan...)
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (heja!) skrev 2014-03-24 16:43:33 följande:
    Du grejar det, och blir det jobbigt så bara fram med datorn och snacka med oss så håller vi dig sällskap under tiden :)
    Nu är rörmokaren här. Det känns jätteobehagligt att höra någon annan i lägenheten, jag är annars helt själv. Förklarade snabbt vad problemet var, sade åt honom att säga till om han behövde något och sedan sprang jag till min hörna. Ångest, ångest, ångest. Tänker ett mantra att det är hans jobb och kollar på en tv-serie för att försöka fokusera på annat (och få det att låta lite mer i lägenheten).
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (heja!) skrev 2014-03-24 17:24:19 följande:
    Försök och slappna av och andas lugnt. Om en timme är du själv igen och problemet är löst. Tänk vad skönt det blir med en dusch sen!
    Han är så fokuserad på sitt arbete och inne i sitt så det behöver du inte tänka på. Har du laptop så luta dig tillbaka titta på datorn så du inte sitter ihopsurrad. Det är snart klart!
    Avloppet är nu fixat! Det gick jättesnabbt och nu ska allt fungera. Nu ska jag gå på toa och sen ta en dusch, haha. Tack så mycket för allt stöd och alla tips allihopa! Skål
  • Anonym (Orolig)
    Då var stoppet ett faktum IGEN!

    Jag har haft en stressig och allmänt asdålig eftermiddag, så jag tänkte koppla av med ett skumbad, levande ljus, ansiktsmask, hårinpackning och hela kitet. Jag blev faktiskt något lugnad
    ">tills jag skulle tömma badet och det blev vatten i hela badrummet
    . Snabbt som attan satte jag tillbaka "pluppen" i badkaret så att vattnet skulle stanna där och sen satt jag och såg hur vattnet saaakta rann ner i avloppet igen. Jag försökte ett tag med att lyfta på "pluppen" och snabbt stänga innan vattnet från duschbrunnen rann ut över golvet, men det tog för lång tid. Provade att spola toaletten där det tydligen också är stopp nu, men otroligt nog rann inte toavattnet upp i duschbrunnen som förra gången. Det var ju i alla fall skönt. Även om jag inte kommer kunna gå på toa igen, så ikeahinken får agera kisshink igen...

    Jag vet inte om det var bra eller dåligt att stoppet blev såhär sent, men nu ska jag i alla fall försöka sova. Får ta en extra sömntablett. Imorgon blir det jag som ställer larm 07:15 så jag hinner med min hyresvärds dumma telefontid mellan 07:30-09:00 Gaah. Hoppas det här blir fixat ordentligt nu.

    Har någon koll på vad det är för toapapper som är lättupplösliga? Vet inte om stoppet tidigare inte blev helt fixat eller ifall det är rören här som inte pallar med Serlas toalettpapper...
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (nikki) skrev 2014-04-04 10:29:44 följande:
    Usch, jag lider verkligen med dig, TS.. Vilken elände..

    Har du kollat så att ni inte har en toalett längst ner i huset? Som jag skrev tidigare brukar det iallafall finnas i lite äldre hus.
    Alltså jag kom på med, efter att min toa blev fixad tidigare, att vi ju faktiskt har en toalett nere i källaren. Grejen är bara det att den blev saboterad för bara några veckor sedan så det blev översvämning i hela källaren och jag tror man gjorde sig av med toaletten då.
    Anonym (S) skrev 2014-04-04 13:08:17 följande:
    Stackare! Måste bara säga också, vilket fint stöd ni har gett TS! Stjärna till dig TS som tacklar din sociala fobi och stjärna till er andra för peppen!

    Hoppas ditt eländiga avloppsproblem löser sig TS! Tycker du är grymt duktig (har själv social fobi så jag fattar hur det känns)
    Jag instämmer om att jag fått toppenstöd i den här tråden, den har verkligen gett mig en feel good-känsla när det mest kändes panikfyllt!
    Anonym (!) skrev 2014-04-04 15:03:49 följande:

    Det verkar ju som att avloppet inte är riktigt som det ska. Jag har också serlapapper och blev nyfiken nu och testade att blöta en bit. Den gick knappt att peta på utan att den föll isär, så pappret är nog inte problemet. Försökte du spola ner väldigt mycket papper på en gång? Det skulle ju kunna förklara en del, men det som brukar hända då är att det fastnar i kröken på toan, inte att det kilar fast sig längre ner i röret. Hoppas att du fått hjälp nu!
    Jag vet faktiskt inte riktigt vad problemet har varit nu. Min mage har lugnat ned sig och jag har inte sprungit på toa särskilt mycket. Jag har använt "normalt" med toapapper och det här stoppet var väldigt oväntat. Jag märkte ju att något var fel när jag tömde badkaret... som jag fick tömma med en hink över till handfatet imorgon (för handfatet är i alla fall okej)..

    Jag ringde min hyresvärd som kopplade mig till områdets vaktmästare. Tyvärr skulle jag åka bort efter det, så jag vet inte hur det har gått hemma. Jag lämnade en lapp där åt vaktmästaren med mina specifika problem, men jag har inte hört något ifrån honom så jag vet inte om han har varit där än. Jag åker hem igen i morgon/i övermorgon så då visar det väl sig om något har gjorts åt saken. Obestämd
  • Anonym (Orolig)
    W Goldberg skrev 2014-04-04 15:24:04 följande:
    Det enda som hjälper i det här fallet tror jag är att man tar dit spolbilen och rensar hela systemet.
    Har det varit problem i källaren också så är det ju väldigt lurt att hela avloppssystemet är igenproppat mer eller mindre.

    Att ta dit spolbilen ska din hyresvärd fixa 0ch den samme ska stå för det.

    Troligen en propp i utgående rör skulle jag tro. Kanske till och med utanför huset, och det finns det ingen rörmokare som rår på bara si så där.
    Det i källaren pysslade de med i någon vecka och fräschade till med nya tvättmaskiner och grejer där nere. Det mesta blev nytt. Det som gör mig fundersam är ju det att vattnet rinner hur bra som helst i handfaten. Det är duschbrunnen och toaletten som knasar.

    Nu hoppas jag att det blir fixat tills jag kommit hem, men skulle det uppstå mer problem får jag nog sätta mig ned med vaktmästaren och ta ett snack om det. Undrar hur det är för de andra grannarna; om det bara är jag som har problem eller om det är knas för dem med.
  • Anonym (Orolig)
    W Goldberg skrev 2014-04-04 15:47:20 följande:
    Det är garanterat knas för grannarna också. Du har ingen du kan fråga?
    Nja, nej. jag är ganska nyinflyttad och har inte kommit längre än att jag förstår att jag bor med nästan bara 70-åringar. Den enda jag har pratat med är den som öppnade sin ytterdörr, ryckte tag i mig och frågade om jag var en utav grannarnas barnbarn och och undrade om den grannen hade dött...
  • Anonym (Orolig)
    Mylla skrev 2014-04-04 16:58:09 följande:
    När det var stopp i din toa, vad det någon som rensade avloppsbrunnen under duschen från hår och sånt kladd? Om det inte gjordes tror jag att du behöver göra det.
    Jag vet inte. Jag var i ett annat rum. Mannen som var här sade bara att han hade fått allt att fungera. Vore det bara hår i duschavloppet så borde väl inte toaletten påverkas? Jag har rensat bort hår och "duschkladd" från min pojkväns duschbrunn många gånger men tycker inte att jag har det problemet hos mig. Innan rörmokaren kom förra gången rotade jag förresten runt där nere i duschbrunnen och fick inte "tag i" något. Jag ska såklart dubbelkolla det här när jag kommit hem, men jag tror inte det har med det att göra...
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (hrmm...) skrev 2014-04-06 20:49:58 följande:
    Hur har det gått?
    Jag är fortfarande borta så jag vet inte än. Obestämd Jag åker hem imorgon vid 18:00-tiden och efter det lär det visa sig. Jag ska upp tidigt på tisdag och jag hoppas verkligen vattnet fungerar så jag kan ta en morgondusch. Jag förväntade mig nästan att vaktmästaren skulle ringa mig när han varit hemma hos mig, men det har han inte gjort. Det kanske är bara jag som fick för mig det.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (hrmm...) skrev 2014-04-06 21:03:22 följande:
    Ok, jag håller tummarna! Tror inte att vaktmästaren alltid skulle ringa, kan lika gärna strunta i det så det är stor chans att du kommer hem till ett lagat avlopp. Han fixar säker och sen är det klart. Om det var något stort problem som måste åtgärdas då ringer han antagligen.
    Håller tummarna jag med! Uppdaterar (förhoppningsvis med goda nyheter) imorgon!
    Anonym (härliga problem.) skrev 2014-04-06 21:04:28 följande:
    Är riktigt avis att jag inte lever ditt liv, tänk, lite bajs och stopp verkar vara dina värsta problem, inget att skoja om dock, riktigt skit-jobbigt jue:)

    Men du får väl sluta lägga så stora körvar när du bajsat, inte hålla dig som alla andra tjejer verkar göra, gå och tryck ut körvarna istället för att packa bajset så det blir så hårt så det blir stopp i toaletten, dessutom så ökar dina hemorrojder risken när du är hård i magen och får klämma ut körvarna med extra kraft....

    Lycka till
    Har jag nämnt någonstans att jag är tjej?
    Bajs och stopp är inte mina värsta problem, men det är ett aktuellt problem eftersom både toalett och dusch är något jag vill kunna använda varje dag och att jag inte har någon annan dusch eller toalett i närheten av min bostad som jag kan låna.
    Jag går på toa när jag behöver det och jag förstår inte vad du snackar om för fjanteri om att tjejer brukar hålla sig. Är du riktigt intresserad så är jag oftast lös i magen och behöver inte anstränga mig särskilt mycket när jag går på toa. Men tack.
  • Anonym (Orolig)

    Vaktmästaren verkar ha kirrat biffen!

    Toaletten går att spola finfint och när jag spolat vatten i duschen har vattnet i duschbrunnen sjunkit undan. Hurra! Det stora testet blir imorgon när jag tar en riktig dusch. Hoppas nu att det här håller sig, annars får jag ta ett ordentligt snack med hyresvärden om rören...

Svar på tråden Panik!! Totalt stopp i toaletten!